Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Игнат Арсенов

Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията

Световен ден на потребителите

| обновено на 15.03.21 в 10:16
Снимка: Pixabay.com

Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията от Covid-19? На 15 март се отбелязва Световният ден на потребителите.

На този ден преди 62 години за първи път са формулирани основните права на потребителите: Правото на безопасност; Правото на информация; Правото на избор; Правото да бъдеш чут. През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; Право на неподвеждаща реклама; Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; Право на договори без неравноправни клаузи; Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; Правото на сдружаване.

За кампанията на Потребителския интернационал по повод Световния ден на потребителя за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса и новите европейски директиви, които бяха приети наскоро в България, коментар в "Нашият ден" прави Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП:

"През текущата година има някои тенденции – намаляло потребление на определени видове стоки и услуги и повишаване на други. Наблюдава се известно разместване. Като цяло потреблението се е свило. Хората потребяват по-малко услуги и по-основни – като храни например. От друга страна, имаше много проблеми, свързани с туризма, особено с организирани почивки, туристически услуги и подобни, където потребителите срещнаха проблеми и имаше много запитвания, свързани с правата на потребителите. След това имаше огромен спад на жалбите по обясними причини.

Имаше много запитвания на потребителите, свързани с цените на услугите, с т.нар. "предпазни средства". Също имаше многобройни жалби от потребителите, свързани с онлайн пазаруването, абсолютно разбираемо. Проблеми с доставките, с цените на стоките, с връщането на парите при връщане на стоките – това бяха основните проблеми на потребителите." 

Потребителските нагласи – промени

"Годината основно беше белязана основно с увеличаване на онлайн пазаруването. Това е тенденция, която върви от години и се изостри доста през текущия период. Един от основните акценти и на Комисията на потребителите, и на държавата като цяло, беше извършването на много съвместни проверки – комплексни проверки с цел да се види, че въпреки пандемията държавните органи са на линия и следят за нарушаване на правата на потребителите."

Онлайн пазаруването – по-безопасно

"Да, наистина, контролът върху онлайн пазаруването се засили. Потребителите все повече знаят своите права в тази област, но все пак трябва да внимават. По интернет е по-лесно и да се направи сравнение между предложенията, магазините и търговците. Да не забравяме, че каквото и да купим, с едни малки изключения в закона от чисто обективен характер, можем да го върнем в 14-дневен срок, така че защитата ни е голяма."

Кампанията за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса на Потребителския интернационал

"Потребителският интернационал е международна организация, в която членуват всички потребителски неправителствени организации от различни държави в света. Това наистина е кампания, която ще засегне по-голяма част от земното кълбо. Темата за замърсяването на планетата с пластмаса има глобален характер. Справянето с този проблем, който нараства, ще зависи от усилията на всички правителства, на бизнеса, на потребителите... Във фокуса на потребителите трябва да се постави този проблем, за да се справим с него."

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Митев

Владимир Митев за ситуацията в Близкия изток

Владимир Митев е репортер в Румънска редакция на радио "България". Говори свободно румънски език. Отделно от това е завършил "Иранистика" в СУ "Св. Климент Охридски" и създател също на блога "Персийският мост на приятелството". Участник в много и различни международни проекти. Блогът "Персийският мост на приятелството" набра доста популярност по..

публикувано на 28.07.25 в 15:25

Глобалното затопляне и предизвикателствата пред планинския туризъм: съветите на Момчил Цветанов

Юлските горещини в последните години ни карат все по-често да си задаваме въпроса: какво всъщност означава глобалното затопляне за ежедневието ни? За повечето от нас това вече не е абстрактно понятие от научни доклади, а реален фактор, който влияе дори на плановете ни за почивка. Ако морето вече не изглежда като идеалното място за отдих, защото..

обновено на 28.07.25 в 11:42

Акселераторът SCION подкрепя природо-базираните и чисти технологии

В последното издание на рубриката "Говорят зелените новатори на България" представяме една нова и много обещаваща инициатива – акселератора SCION, който цели да подкрепи стартиращи компании и академични екипи с идеи за природо-базирани и чисти технологии. Гост в студиото на "Нашият ден" е Константина Войнова – кофаундър и партньор в SCION..

публикувано на 28.07.25 в 10:10
Доц. Владислав Миланов и д-р Антоанета Начева

Езикът на политиците е неразбираем, зад него не откриваме човека

Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета Начева и доц. Владислав Миланов , преподаватели във Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Д оц. Владислав Миланов :  "Чистото и задълбочено политическо..

публикувано на 28.07.25 в 08:55
Георги Трайков пред очакващите реставрация мебели

Теория и практика на реставрирането

Георги Трайков от София се захваща с реставрирането на мебели почти като на шега, а се увлича дотолкова, че създава собствено ателие и се сдобива и с помощник – тапицера Александър Петренко. Да се реставрират мебели изглежда лесно, но е свързано с много груба и фина работа, усет за душата на предметите и за тяхната история. И понеже Георги..

публикувано на 27.07.25 в 10:05