Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията от Covid-19? На 15 март се отбелязва Световният ден на потребителите.
На този ден преди 62 години за първи път са формулирани основните права на потребителите: Правото на безопасност; Правото на информация; Правото на избор; Правото да бъдеш чут. През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; Право на неподвеждаща реклама; Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; Право на договори без неравноправни клаузи; Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; Правото на сдружаване.
За кампанията на Потребителския интернационал по повод Световния ден на потребителя за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса и новите европейски директиви, които бяха приети наскоро в България, коментар в "Нашият ден" прави Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП:
"През текущата година има някои тенденции – намаляло потребление на определени видове стоки и услуги и повишаване на други. Наблюдава се известно разместване. Като цяло потреблението се е свило. Хората потребяват по-малко услуги и по-основни – като храни например. От друга страна, имаше много проблеми, свързани с туризма, особено с организирани почивки, туристически услуги и подобни, където потребителите срещнаха проблеми и имаше много запитвания, свързани с правата на потребителите. След това имаше огромен спад на жалбите по обясними причини.
Имаше много запитвания на потребителите, свързани с цените на услугите, с т.нар. "предпазни средства". Също имаше многобройни жалби от потребителите, свързани с онлайн пазаруването, абсолютно разбираемо. Проблеми с доставките, с цените на стоките, с връщането на парите при връщане на стоките – това бяха основните проблеми на потребителите."
Потребителските нагласи – промени
"Годината основно беше белязана основно с увеличаване на онлайн пазаруването. Това е тенденция, която върви от години и се изостри доста през текущия период. Един от основните акценти и на Комисията на потребителите, и на държавата като цяло, беше извършването на много съвместни проверки – комплексни проверки с цел да се види, че въпреки пандемията държавните органи са на линия и следят за нарушаване на правата на потребителите."
Онлайн пазаруването – по-безопасно
"Да, наистина, контролът върху онлайн пазаруването се засили. Потребителите все повече знаят своите права в тази област, но все пак трябва да внимават. По интернет е по-лесно и да се направи сравнение между предложенията, магазините и търговците. Да не забравяме, че каквото и да купим, с едни малки изключения в закона от чисто обективен характер, можем да го върнем в 14-дневен срок, така че защитата ни е голяма."
Кампанията за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса на Потребителския интернационал
"Потребителският интернационал е международна организация, в която членуват всички потребителски неправителствени организации от различни държави в света. Това наистина е кампания, която ще засегне по-голяма част от земното кълбо. Темата за замърсяването на планетата с пластмаса има глобален характер. Справянето с този проблем, който нараства, ще зависи от усилията на всички правителства, на бизнеса, на потребителите... Във фокуса на потребителите трябва да се постави този проблем, за да се справим с него."
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Владимир Митев е репортер в Румънска редакция на радио "България". Говори свободно румънски език. Отделно от това е завършил "Иранистика" в СУ "Св. Климент Охридски" и създател също на блога "Персийският мост на приятелството". Участник в много и различни международни проекти. Блогът "Персийският мост на приятелството" набра доста популярност по..
Юлските горещини в последните години ни карат все по-често да си задаваме въпроса: какво всъщност означава глобалното затопляне за ежедневието ни? За повечето от нас това вече не е абстрактно понятие от научни доклади, а реален фактор, който влияе дори на плановете ни за почивка. Ако морето вече не изглежда като идеалното място за отдих, защото..
В последното издание на рубриката "Говорят зелените новатори на България" представяме една нова и много обещаваща инициатива – акселератора SCION, който цели да подкрепи стартиращи компании и академични екипи с идеи за природо-базирани и чисти технологии. Гост в студиото на "Нашият ден" е Константина Войнова – кофаундър и партньор в SCION..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета Начева и доц. Владислав Миланов , преподаватели във Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Д оц. Владислав Миланов : "Чистото и задълбочено политическо..
Георги Трайков от София се захваща с реставрирането на мебели почти като на шега, а се увлича дотолкова, че създава собствено ателие и се сдобива и с помощник – тапицера Александър Петренко. Да се реставрират мебели изглежда лесно, но е свързано с много груба и фина работа, усет за душата на предметите и за тяхната история. И понеже Георги..
От 21 до 30 юли продължава тазгодишното издание на Седмицата на италианската култура в Държавен културен институт "Културен център Двореца" в Балчик...
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
Вече обмисляме 11-ото издание на нашия арт фестивал в Израел и дано да е под мирно небе – изрази надежда Весела Райчинова – журналист, продуцент, поетеса,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg