Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ – една от най-популярните пиеси на Олби

Едуард Олби
Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ на американския драматург Едуард Олби е една от най-емблематичните пиеси за неговото творчество. Той пише този текст през 1962 г., а една година по-късно „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ печели наградата „Тони“ за най-добра пиеса, а също и отличието на нюйоркската критика. През 1963 г. пиесата е номинирана за наградата „Пулицър”, но журито е разделено, Олби не получава отличието, но журито така и не успява да излъчи друг победител.

Няколко години по-късно излиза и едноименният филм с участието на с Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън в главните роли. Екранизацията на режисьора Майк Никълс получава номинации в 13 категории и печели 5 статуетки „Оскар“.

Днес е трудно да се каже колко пъти тази пиеса е била поставяна на сцена, защото това е една от най-известните пиеси на Олби. Нещо повече – критиците често наричат „Кой се страхува от Вирджиния Улф“ учебник по писане на драматургия.

Сега има ново книжно издание на „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“, отново в превод на Григор Павлов и с корицата на Капка Кънева. 

„Цялостност и непоклатимост. Това са думите, които изникват в съзнанието ми при спомена за Едуард Олби. Някои биха назовали същото с латинизма „интегритет“, други биха се позовали на почтителното „стара школа“, а защо и да не се позовем на употребявания от него самия израз gravitas. Цялостните хора са рядкост, защото излъчват стоическо спокойствие пред преходността на живота“, пише режисьорът Явор Гърдев в своите бележки, включени в книгата.

Издателката Гергана Димитрова разказва защо на този драматургичен текст може да се гледа като на добра литература.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25