Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Драматургията на Пушкин в нов превод

Всички текстове на Пушкин, свързани с драматургията и с театъра излязоха за първи път в нов превод на български език от проф. Людмил Димитров. Той е и съставител на сборника, автор на предговора и на коментарния апарат на този мощен том, в който освен завършените пиеси на Александър Сергеевич може да се прочетат и написаните, но отпаднали от тях сцени, откъси, планове, статии, приписки, писма, бележки и размисли за театъра, превода, критиката. Както четем в предговора на проф. Людмил Димитров, „последователното четене на тези произведения, поднесени по реда на тяхното възникване, от една страна, проследява съзряването на автора за художествената и социокултурната същност на драмата, а от друга, експонира (онагледява) самия творчески процес у него: как той в качеството си на най-авторитетния литератор на своето време изпълнява ангажимента към родния си език и култура, конструиращи и предзадаващи семиотичния код на руската национална идентичност.“

Ако все пак познавате на български „Борис Годунов“, „Малки трагедии“, „Русалка“, „Сцена от Фауст“ и „Сцени от рицарските времена“, поразително е впечатлението от непознатите в целостта си размисли на Пушкин за актьорското майсторство, за театралния репертоар, за превода на драматургия, за критиката, коментарите му за европейската драматургия и стремежа му да обнови руския театрален пейзаж, които звучат съвременно и като език, и като мислене, при това в едно консервативно и доста недружелюбно към драматургичното му творчество общество.

Изкушаващо е да се даде пример от книгата: „Духът на века, пише Пушкин, изисква важни промени и на драматическата сцена. Те също може да не удовлетворят надеждите на преобразувателите. Поетът, който живее на висотата на творчеството, навярно по-ясно забелязва и недостатъците на основателните изисквания, и онова, което остава скрито от погледа на настръхналата тълпа, но е безпредметно да се бори с тези неща. По този начин Lope de Vega, Шекспир, Расин са правили компромиси с общия поток; но геният каквато и посока да избере, винаги си остава гений – съдът на потомството ще отдели неговото собствено злато от примесите.“

ВИЖТЕ ОЩЕ

Sofia Green Gallery отвори врати в сърцето на столицата

"Флорална еклектика " е първата колективна изложба, организирана от новата Sofia Green Gallery, разположена на ул. "Сердика". В експозицията са включени произведения на художници, фотографи, графици, илюстратори и автори на бижута. Сред участниците са: проф. Маня Вапцарова, Петър Пондев, Боряна Пандова, Ирис Константинова, Борис Калайджиев,..

публикувано на 06.05.25 в 16:22
Георги Тошев

На Гергьовден с Георги Тошев

В "Артефир" на личния му празник се свързахме с Георги Тошев – журналист и продуцент с дългогодишен професионален опит. Свързан с авторитетни медии, създател на телевизионната поредица "Непознатите” и на "Другата България" – предаването, което разказва за наши сънародници от различни краища на света. Той е автор и на документални книги и филми,..

публикувано на 06.05.25 в 15:51

Ада Мухина с лекция-пърформанс

Софийската публика ще гледа световно утвърдения автор, куратор и хореограф Ада Мухина в лекцията-пърформанс How to sell yourself to the West. Спектакълът е хумористично проучване за продажба, идентичност, предимства и стратегии на творците да успеят на западния пазар на културата. Проектът е въз основа на опита на Мухина с куратори, институции,..

публикувано на 06.05.25 в 08:37

"Първата витрина" – музейна сбирка разказва историята на "Люлин"

Открива се първата витрина от тематична музейна сбирка, която разказва миналото на столичния район "Люлин“. Експозицията представя промяната на района през годините, неговото административно устройство, някои спортни, образователни и културни постижения, както и важни моменти от икономическото и транспортното развитие. Историческите вещи, поместени във..

публикувано на 06.05.25 в 08:00
Китодар Тодоров

Смешно за сериозното – Китодар Тодоров за киното и живота

Той умее да подтиква зрителите да се съмняват във всичко, което казва. Всеки започва да се чуди истина ли е, не е ли. Интересното е обаче, че колкото и да се чуди – зрителят е все по-склонен да му повярва. През цялото това време той не спира и да го разсмива, докато гледа сериозно.  Пример за това са филми като "Жълт олеандър", "Летовници", "Слава",..

публикувано на 05.05.25 в 17:57