Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г.
Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.
Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:
“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.
Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.
Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.
И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."
Европа и новите ЖП тенденции
"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.
Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.
Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.
Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."
Екологичност
"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.
Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."
Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.
Село Ръжево Конаре се намира в община Калояново и е на 27 километра от областния град Пловдив. В него живеят около 1400 човека. Ранни сведения за живота в селото през първата половина на 19-и век са преданията за чумавото – чумната епидемия от 1836 - 1837 година. Те разказват, че цели семейства напускали селото и се заселвали или само нощем..
В "Мигранти с таланти" ви срещаме с Амели Льоклер , една французойка, родена близо до Бордо, живяла из цяла Франция и дори за няколко години в Белгия, която казва, че климата на България е най-хубавият. Амели живее трайно тук от вече седем години. След като е премила през работа в съдебната и МВР системата у нас, днес Амели е управител на своя..
Фондация "Прочети София" стартира своите първи литературни разходки в града, които се развиват в две издания, всяко от които с шестмесечна програма. Всяка година литературните маршрути се обновяват с нова и напълно безплатна литературна програма, което ги прави уникални и разнообразни за любителите на литературата. Лора Шумкова е фигура,..
В последното майско издание на "Семейно радио" за 2024-а гостува журналистката от Балканска редакция на БТА Магдалена Димитрова заедно с баща си – вестникарят и журналист Ивайло Димитров. Музикален редактор на броя е легендата на програма "Христо Ботев" Елинка Величкова. За нея и за екипа на предаването събитието е – последен ефир за Елинка преди..
Пандемия ли е насилието? Предаването "Законът и Темида" насочва вниманието на слушателите към частния случай на Биляна Борисова от град Шумен . Борисова споделя: "Съдебната война започна от 31 декември 2021 година, когато, след като съпругът ми сподели традиционната вечеря, се оказа, че ми е завел първото дело за домашно насилие. Никоя майка..
Навършиха се 20 години от основаването на софийската галерия "Ракурси". За да отбележи юбилея, галерията покани големия наш скулптор Павел Койчев да..
Експозицията е подредена в галерия "Интро" и се нарича "Фрагменти". Това по думите на Мария Ландова, която откри изложбата, са фрагментите от личния свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg