Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Варужан Апелян: БДЖ е с 40 години пропуск в развитието спрямо Европа

Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. 

Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.

Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:

“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.

Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.

Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.

И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."


Европа и новите ЖП тенденции

"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.

Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.

Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.

Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."

Екологичност

"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.

Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."

Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС, БДЖ

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Надежда за Ръжево Конаре

Село Ръжево Конаре се намира в община Калояново и е на 27 километра от областния град Пловдив. В него живеят около 1400 човека. Ранни сведения за живота в селото през първата половина на 19-и век са преданията за чумавото – чумната епидемия от 1836 - 1837 година. Те разказват, че цели семейства напускали селото и се заселвали или само нощем..

публикувано на 01.06.24 в 09:05
Амели Льоклер

Животът на една френска бизнесдама в България

В "Мигранти с таланти" ви срещаме с Амели Льоклер , една французойка, родена близо до Бордо, живяла из цяла Франция и дори за няколко години в Белгия, която казва, че климата на България е най-хубавият. Амели живее трайно тук от вече седем години.  След като е премила през работа в съдебната и МВР системата у нас, днес Амели е управител на своя..

публикувано на 31.05.24 в 16:44

Литературни маршрути представиха "Софийските страници на Лора Шумкова"

Фондация "Прочети София" стартира своите първи литературни разходки в града, които се развиват в две издания, всяко от които с шестмесечна програма. Всяка година литературните маршрути се обновяват с нова и напълно безплатна литературна програма, което ги прави уникални и разнообразни за любителите на литературата. Лора Шумкова е фигура,..

обновено на 31.05.24 в 13:10
Магдалена Димитрова, Ивайло Димитров, Мария Мира Христова и Елинка Величкова

"Семейно радио" с Магдалена Димитрова, Ивайло Димитров и музикалният редактор Елинка Величкова

В последното майско издание на "Семейно радио" за 2024-а гостува журналистката от Балканска редакция на БТА Магдалена Димитрова заедно с баща си – вестникарят и журналист Ивайло Димитров. Музикален редактор на броя е легендата на програма "Христо Ботев" Елинка Величкова. За нея и за екипа на предаването събитието е – последен ефир за Елинка преди..

публикувано на 31.05.24 в 13:01

Пандемия ли е насилието: Битката на една майка със съдебната система

Пандемия ли е насилието? Предаването "Законът и Темида" насочва вниманието на слушателите към частния случай на Биляна Борисова от град Шумен . Борисова споделя: "Съдебната война започна от 31 декември 2021 година, когато, след като съпругът ми сподели традиционната вечеря, се оказа, че ми е завел първото дело за домашно насилие. Никоя майка..

публикувано на 31.05.24 в 12:03