Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Варужан Апелян: БДЖ е с 40 години пропуск в развитието спрямо Европа

Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. 

Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.

Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:

“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.

Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.

Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.

И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."


Европа и новите ЖП тенденции

"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.

Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.

Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.

Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."

Екологичност

"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.

Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."

Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС, БДЖ

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Детският отдел на билиотеката във Велико Търново кани на тематично четене

Библиотекарите от Детския отдел на Библиотечно-информационния център "Славейче" към Регионална библиотека "Петко Р. Славейков" във Велико Търново започнаха поредица от 12 ежемесечни тематични четения . Четенията се провеждат през целия ден и са отворени за всички желаещи. Днес ще се състои февруарското издание на инициативата, като темата е любовта...

обновено на 26.02.25 в 09:52
Петромир Кънчев

(Не)легитимните форми на гражданското недоволство

За (не)легитимните форми на гражданското недоволство говори  Петромир Кънчев , адвокат, ангажиран с обществени каузи и представител на инициативата "Правосъдие за всеки". "Всяка форма на събрания, митинги и манифестации е гарантирана от нашата Конституция. Ние имаме и Закон за събранията, митингите и манифестациите . Действително там са дадени..

публикувано на 26.02.25 в 09:38

"Мамфидент": Изкуствен интелект в помощ на майките след раждане

Все повече научни изследвания насочват вниманието към психичното здраве на жените след раждане и необходимостта от навременна и достъпна подкрепа. В предаването "Време за наука" бе представен иновативен проект – виртуален терапевт, създаден да помага на жени, страдащи от следродилна депресия. Една от създателките на платформата "Мамфидент",..

обновено на 25.02.25 в 13:34

Енергийна бедност и замърсяване на въздуха: Как да излезем от порочния кръг?

Софиянци често казват с ирония, че виждат какво дишат. Въпреки че проблемът със замърсяването на въздуха е национален, столицата се намира в центъра на дебата не само заради голямата концентрация на население, но и поради значителното потребление на енергийни ресурси. Около 30% от целия използван газ в България отива за осигуряване на парно и топла..

обновено на 25.02.25 в 12:39

Черни връх без граници: незабравимо изживяване за хора с увреждания

Фондация "Ела и ти" за пета поредна година покани хора с увреждания да изкачат Черни връх, водени от силата на общността. "Панти, шейни, усмивки" – така наричат събитието, защото за тях следите в снега са белег на споделените емоции, а усмивките – знак, че си част от нещо по-голямо. С помощта на доброволци и планински спасители участниците успяха..

публикувано на 25.02.25 в 12:00