Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г.
Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.
Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:
“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.
Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.
Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.
И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."
Европа и новите ЖП тенденции
"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.
Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.
Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.
Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."
Екологичност
"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.
Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."
Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.
Във "Време за наука" насочваме внимание към темата за киберсигурността на тийнейджърите. Как да помогнем на юношите, които често знаят повече от нас за онлайн пространството, да се предпазят от рискове – питаме Константин Веселинов , основател и управляващ директор на CENTIO, компания с над 20-годишна история, фокусирана върху киберсигурността...
Учебната година започна и за 405 български неделни училища по света, според статистиката на МОН. Какъв е пътят към утвърждаването на българския език като част от образователните системи на други държави и към приемането му за матуритетен? Как могат да си сътрудничат лекторите по български език в чуждестранните университети и учителите в..
"Образование без цел" – така е озаглавено новото изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ). То показва резултатите на средните училища в страната с фокус върху най-слабо представящите се. Зорница Славова от ИПИ коментира в "Нашият ден" събраните данни. Славова заявява: "Видяхме примери на образование, което е без цел и като..
Защо протестират родителите срещу идеята за въвеждане на предмета "Добродетели и религии" и как гледат на предлаганите от МОН промени в началния час на учебния ден, забраната на мобилни телефони в училище и идеята за включване на природните науки в матурата след 7 клас – разговор в "Нашият ден" с Давид Кюранов от Асоциация "Родители"...
На 15 септември хиляди български ученици прекрачват прага на класната стая. Както винаги, има вълнения, надежди и предизвикателства за децата и учителите, но също така и за родителите и за цялата образователна система. Новостите, които предлага МОН, и очакванията за новата учебна година обсъждаме в "Нашият ден" с Ваня Станчева , старши..
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и..
"Букварко" е образователен проект, който превръща българската азбука в музикално приключение. Той представлява колекция от 30 оригинални песни, които..
Петър Георгиев Рей е завършил НАТФИЗ. От 1991 г. живее и твори в Канада. В последната година се е установил в Берлин. Той е мултижанров творец актьор,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg