Още от века на Просвещението училището поднася на питомците си познанието за света разделено на учебни дисциплини - химия, физика, математика, история и т.н. Дали обаче това „парцелиране“ на знанията и уменията не откъсва образованието от реалните потребности на съвременния човек. Все повече образователни системи правят опити за преосмисляне на традиционните учебни предмети, има и експерименти за пълен отказ от тях.
Основният проблем, който отчитат специалистите е, че „фрагментираните учебни предмети създават фрагментирана картина на света, а в съзнанието на учениците тези отделни картини на света не се превръщат в една цялостна“. В резултат дори успешно завършилите средно образование не са в състояние да си обяснят едно природно явление например от гледна точка на няколко науки или да видят фактите от историята в развитие и да открият паралели в различни места и култури.
От друга страна, ако целта на образованието е да формира „компетентния гражданин, т.е. не само знаещия и можещия, но и мотивирания да го направи“, ясно се вижда, че това засега не се получава. Разделените на учебни предмети знания и умения не съответстват на областите в живота на обществото, които се регламентират и управляват от най-голямата действаща институция – държавата – с нейните подразделения и органи, т.е. сферите в живота, които се нуждаят от компетентност, не съвпадат с изучаваните по списък дисциплини.
За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с Юрий Анджекарски и Светлана Нанчева от сдружение „Професионален форум за образованието“ и едни от създателите на авторския модел на средно училище, реализиран през 90-те години в 151СОУПИ (Средно общообразователно училище с профилиране по интереси). Веляна Пенкова, учителка и член на УС на валдорфското училище „Проф. Николай Райнов“, се включва с опита и виждането за учебните дисциплини на валдорфската педагогика, но все пак поставени в рамката на държавните стандарти. Липсата на връзка между предметите екипът преодолява с интегриране на изучавания материал по теми и много допълнителна подготовка и работа на учителите.
OMG, NP, BFF, BTW… Ако имате у дома тийнейджър или работите с деца в тази възраст може и да знаете какво означават тези съкращения, но за останалите речта на младите е загадка, "езикът" на младите – в прекия и в преносния смисъл - е загадка. Дали го разбираме – едва ли твърде добре, дори да полагаме усилия. Как тогава да общуваме с тях, да им..
"Ние не си даваме сметка, че всички ферментирали храни са пробиотици и в миналото те са играели именно тази роля. В България на няколко места се произвеждат нетрадиционни сирена. Освен белтъците и захарите в млечните продукти, ние консумираме и голямо количество бактерии, които способстват за тяхното зреене и ферментация. Една немалка част от тези..
В миналото издание на "Покана за пътуване" художничката Петя Илиева разказа за най-луксозния и най-бедняшкия от мароканските хамами, които е посетила, но спомена, че от Рабат до Казабланка е отишла с влак. Сигурно и във вашето съзнание изниква картина как по покривите на вагоните като в Азия се возят хора, а между два коловоза се предават торби,..
Юлияна Атанасова е биолог и главен асистент в Националния център по заразни и паразитни болести. Тя, заедно със свои колеги, работи по проект за откриването на нетуберкулозни микобактерии в пещерен биофилм и карстови води в България. "След като приключим проекта, очакваме да продължим с идентифицирането на нетуберкулозните микобактерии, но..
Кореспондентът на "Покана за пътуване" в Испания Бойка Велинова този път ни отвежда чак до Южна Америка, за да ни разкаже как празнуват Великден в Гватемала и Бразилия. Тя не умее да стои в зоната на комфорта и да обуздава любопитството си към живота, затова си причинява дълги пътешествия из целия свят, които след това споделя с удоволствие. Посетила..
Предстои седмото издание на Фестивала на българската книга в средата на юни в Брюксел. Той се организира от Българската културна асоциация в Белгия,..
В миналото издание на "Покана за пътуване" художничката Петя Илиева разказа за най-луксозния и най-бедняшкия от мароканските хамами, които е посетила, но..
Роден в Берлин, но с български корени, Стефан Голдман е артист, добре познат на родната сцена. Диджей, продуцент, музикален изследовател и собственик..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg