Още от века на Просвещението училището поднася на питомците си познанието за света разделено на учебни дисциплини - химия, физика, математика, история и т.н. Дали обаче това „парцелиране“ на знанията и уменията не откъсва образованието от реалните потребности на съвременния човек. Все повече образователни системи правят опити за преосмисляне на традиционните учебни предмети, има и експерименти за пълен отказ от тях.
Основният проблем, който отчитат специалистите е, че „фрагментираните учебни предмети създават фрагментирана картина на света, а в съзнанието на учениците тези отделни картини на света не се превръщат в една цялостна“. В резултат дори успешно завършилите средно образование не са в състояние да си обяснят едно природно явление например от гледна точка на няколко науки или да видят фактите от историята в развитие и да открият паралели в различни места и култури.
От друга страна, ако целта на образованието е да формира „компетентния гражданин, т.е. не само знаещия и можещия, но и мотивирания да го направи“, ясно се вижда, че това засега не се получава. Разделените на учебни предмети знания и умения не съответстват на областите в живота на обществото, които се регламентират и управляват от най-голямата действаща институция – държавата – с нейните подразделения и органи, т.е. сферите в живота, които се нуждаят от компетентност, не съвпадат с изучаваните по списък дисциплини.
За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с Юрий Анджекарски и Светлана Нанчева от сдружение „Професионален форум за образованието“ и едни от създателите на авторския модел на средно училище, реализиран през 90-те години в 151СОУПИ (Средно общообразователно училище с профилиране по интереси). Веляна Пенкова, учителка и член на УС на валдорфското училище „Проф. Николай Райнов“, се включва с опита и виждането за учебните дисциплини на валдорфската педагогика, но все пак поставени в рамката на държавните стандарти. Липсата на връзка между предметите екипът преодолява с интегриране на изучавания материал по теми и много допълнителна подготовка и работа на учителите.
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и биология, но най-много го привлича вълшебството на звездите и космоса. От малък печели конкурси, посветени на аерокосмическата наука. Сред тях са Националният конкурс "Космосът – настояще и бъдеще на..
Високи цветни стени, покрити с причудливи мозайки, които улавят слънчевите лъчи и стават още по-ослепителни. На техния фон чисто бели статуи, фигури на светци, пеперуди от фаянсови плочки, емоционални фрази, които се преплитат, сливат се с архитектурата, за да се превърнат в чисто очарование. Къде е това? В Пулия, малкото градче Гуаняно, където се..
Проектът "Диаспората в движение: културни, социално-икономически и реемиграционни взаимодействия и нагласи у българите в Бесарабия с България в периода на XIX – началото на XXI в." е насочен към изследване на взаимните контакти на най-старата и многобройна българска историческа диаспора с нейната прародина, както и на представите, изградени..
Най-добрите български ученици по астрономия и астрофизика направиха блестящо представяне и спечелиха 3 златни и 1 сребърен медала и 1 почетна грамота от Международната олимпиада по астрономия и астрофизика (IOAA). Това е най-доброто представяне на България на тази олимпиада досега. Успехът на родните гимназисти бе постигнат в конкуренция с над 280..
Националният природонаучен музей към БАН е най-стария музей в България, и освен с експозиционните си зали разполага и с огромни научни колекции в депата си. Музеят има и една много важна мисия – природозащитата, която учените, работещи в институцията възпитават и сред децата, и сред възрастните ѝ посетители. При бомбардировката на 30 март 1944 г...
Дългоочакваната премиера на спектакъла "Бил Гейтс и Стив Джобс разговарят за бъдещето на информатиката" на режисьора Иван Пантелеев ще бъде на 19 и 20..
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и..
Балерината и педагог Росица Дикиджиева вече 33 години разделя, или както тя казва: "обединява живота си" между Нидерландия и България. Изпълнява духовното..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg