„Разказът за рода, за семейството, а и за себе си, е деликатна работа, която предполага, освен всичко друго, и доста кураж“, пише Николай Аретов в края на книгата си „Семейни истории“. Книга, която ще припомни на доста читатели, че не помнят по-назад от две поколения преди себе си… Дали наистина ни липсва памет? Дали сме небрежни към предците си? Или улисани в трудностите на живота забравяме откъде идваме, не ни е до това и се сещаме чак когато възрастта ни достигне определени години…
Отвъд тези въпроси и констатации, книгата на Николай Аретов разказва стегнато и без сантименти за двата рода на автора – майчиния и бащиния. А там наистина има интересни личности и истории!
„Твърде късно се заех да събирам материали за рода си, пише в предговора Аретов. В паметта ми се е съхранило малко, а хората, които бих могъл да питам, се стопиха. Не липсват и противоречия между различни спомени, между спомени и документи и т. н. (…) Явно модата на „коренотърсачество“ не затихва през последните десетилетия, и у нас, и по света. Опитах се, и съзнателно и несъзнателно, да стоя встрани от нея. Опитвах се и да се пазя от възрастовите деформации при разказването на спомени. Знам, че не съм се приближил до високите образци, освен тяхното писателско майсторство ми липсва и смелостта при саморазголването. По тази причина се ограничих с минали истории, днешното е още твърде горещо, неясно, а и плашещо.“
Макар да разказва за отминали времена и отишли си от този свят личности, а и непознати за читателя, „Семейни истории“ е топла и четивна книга, която припомня за един отминал, но все още дишащ чрез нас, следващите поколения свят.
Чуйте Николай Аретов.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg