Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Почти биологически реализъм

„Записки на блокадния човек“ е книга за Ленинградската блокада. Написана с дистанция не само в годините, но и от случилото се през тези 872 дни, през които авторката Лидия Гинзбург (1902 - 1990) не напуска града и записва. Но това не е точно мемоар. 

Ето един отзив в сайта ru.bookmate.com за книгата, който обяснява точно за какво става дума: „Много важна книга за тези, които искат да разберат какво е блокада. Не в цифри или ужасяващи факти, а по същество: психически, психологически, културологични. Блокадата на Ленинград не може да бъде напълно преодоляна. Тя е останала с този град завинаги. За да разберете какво представляват репресиите, изгнанието, арестите и тоталитарната система, трябва да прочетете „Колимски разкази“, а за да разберете какво е блокада – „Записки на блокадния човек“.

Мемоарите на Лидия Гинсбург и нейните тетрадки от 20-те и 80-те години на ХХ в. излизат чак по време на Перестройката и все още не са публикувани изцяло. За първи път първата част от „Записки на блокадния човек“ са факт в сп. „Нева“ през 1984 г., а втората част излиза през 1991 г. след смъртта ѝ.

Руският писател Дмитрий Биков пише: „Лидия Гинсбург не се страхуваше да разкаже цялата истина за човека. Затова и нейните „Записки на блокадния човек“, с техния почти биологически реализъм, си остават най-страшният текст, писан някога за блокадата. „Беше уникален мислител. Не се страхуваше от нищо. Живя тежък живот в безумна страна и самотна старост, но имаше своята работа, както и невероятна, изумителна мъдрост. „Живях без хипнози“ – беше казала веднъж. Учеше своите читатели да бъдат свободни от страхове и лъжи. Победи не само ужаса на живота, но – доколкото ѝ бе възможно – и ужаса на смъртта.“

Книгата е в превод на Здравка Петрова, редактор е Иван Тотоманов, а художник – Милена Вълнарова. 

Премиерата е на 27 януари 2022 г. в галерия "Кредо Бонум".

Чуйте Манол Пейков и Красимир Лозанов.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Fun & Games на ателие "Керамика" на НБУ в галерия "Сердика"

Семестриалната изложба на ателие "Керамика" на Нов български университет се нарича Fun & Games и беше открита в галерия "Сердика" с галеристка Клара Арнаудова. Заглавието е препратка към работния, обучителния и творческия процес на студентите.  В света на дуализма, от който сме част, позитивното и негативното вървят ръка за ръка, четем в анонса за..

публикувано на 13.02.25 в 18:50
Ася и Радослав Рачеви

Ася и Радослав Рачеви: Ние сме телевизионни терористи

Ася и Радослав Рачеви разказват за изкуството на дублажа и какви са неговите специфики, как се изгражда образ само с глас зад кадър и какво трябва да притежава един актьор, за да практикува този занаят.  Гласовете им са сред най-емблематичните в бранша. Те са куклени актьори, завършват НАТФИЗ в класа на проф. Димитър Стоянов и са сред..

публикувано на 13.02.25 в 18:30
Георги Илиев, Георги Тенев, Мирослав Христов и Силвия Чолева

Очакваните места в поезията на Мирослав Христов

Новата поетична книга "Очаквани места" на Мирослав Христов разказва неочаквани истории със запомнящи се герои и действия. Илко Димитров споделя: "Новото и, трябва да се каже, специалното в тази книга, е акцентът върху фабулата. Поетичните текстове вече са не описание или изразяване на чувства, а създаване на истории, които се развиват във времето..

публикувано на 13.02.25 в 17:55

Литература и музика в списание "Страница"

Новият брой на сп. "Страница" може да се нарече музикален. Не само цял един раздел "Литературен университет" е посветен на музиката и литературата, но и интервюто на Клео Протохристова с писателя и преводача Иван Станков е "за музиката в думите, за думите като музика и за "Отсамния край на невъзможното".  В броя са публикувани "Фонограми" от Цочо..

публикувано на 13.02.25 в 17:25
Рудникът в Кремиковци – днес езеро

Потенциал за промяна

Две изложби изследват разрухата и паметта, и превръщането им във възможност за ново начало. Проектите на Яна Абрашева и Слава Савова насочват вниманието към някогашни "обещаващи" родни индустрии и състоянието им в момента. В "Оберлихт" в галерия "Поста" Яна Абрашева възкресява спомена за завод "Родопа" чрез витраж от изпочупените стъкла на..

публикувано на 13.02.25 в 16:45