Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Космическата епопея на „Джеймс Уеб“

Снимка: EPA/ESA

Увлечени в новинарския поток, като че ли не обърнахме нужното внимание на момента, в който телескопът „Джеймс Уеб“ достигна окончателната си орбита в точката на Лагранж.

Във време, когато роботите прахосмукачки притежават повече изчислителна мощ от първите совалки на „Аполо“, „Джеймс Уеб“, най-голямата и най-сложна обсерватория, създавана досега от човек, „зае мястото си за паркиране“ и отвори и последното си огледало.

Соларният щит на телескопа с площ колкото на тенис игрище, беше сгънат, за да може да се събере „в багажника“ на ракетата „Ариана“ 5. Само той е имал над 350 point of failure – т.е. потенциални единични повреди, които биха спрели цялата система.

Напълно сглобеният космически телескоп „Джеймс Уеб“ със слънчевия си щит и палетни структури, които се сгъват около телескопа при изстрелване
Щитът защитава телескопа „Джеймс Уеб“ от излъчванията, идващи от Земята, Луната и най-вече Слънцето, и се състои от 5 различни слоя, всеки от тях по-тънък от човешки косъм.

Телескопът е чувствителен в инфрачервения спектър, той ще е своеобразна машина на времето и ще търси светлина от първите формирани звезди и галактики преди 13,5 млрд. години.

По този начин астрономите ще получат нови данни за най-ранните моменти от развитието на Вселената и ще изследват най-отдалечените фази от космическата история.

Космическият телескоп Джеймс Уеб на НАСА ще обикаля около слънцето на 1,5 милиона километра от Земята
Къде точно се намира в момента „Джеймс Уеб“ и кога да очакваме резултати от работата му – чуйте в „Науката не спи“ с Никола Кереков.

Снимката е на EPA/ESA

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Албена и Павел Благеви

Да посрещнеш 68-ия си рожден ден, обикаляйки Анапурна

Ако слушате редовно "Покана за пътуване", ще си кажете "Тези хора кога изкачиха връх Митикас в Олимп, кога се върнаха от обиколката на Анапурна". Но това е факт! Албена и Павел Благеви ди дойдоха в София да отбележат 68-ия рожден ден на мъжката половинка от семейството. Дамската отпразнувала същата възраст в планината. Помолих ги да разкажат за..

публикувано на 18.12.24 в 08:35
Доц. Ива Гаврилова

Кожата – огледало на човешкото здраве

Учените и лекарите твърдят, че кожата е най-големият човешки орган. Какво означава това в грижата и лечението на най-честите кожни тумори? – това бе акцентът в разговора с доц. Ива Гаврилова. Като опитен хирург нашият гост поясни как да познаем кожния меланом, какви са реалните прояви и симптоматика, как се диагностицира и лекува. Разбира се,..

публикувано на 18.12.24 в 08:28
Георги Вълков, Венета Гаврилова и Марина-Николова

Българският език – родината, която е винаги с теб

Родният ни език, българският, добива различно значение тогава, когато сме извън родината. Знаят го всички, които за по-кратко или по-дълго са пребивавали в чужбина. Българският език е още по-различен за тези наши сънародници, които са родени зад граница, някои от тях – далечни потомци на емигранти и преселници, напуснали родната земя преди век или..

публикувано на 17.12.24 в 13:10
Антон Александров

Антон Александров: Не мисля, че изкуственият интелект скоро ще измести човека

"Математиката е в основата на всичко и ако човек започне отрано да се занимава с нея и е постоянен, резултатите не закъсняват. Антон Александров е завършил Софийската математическа гимназия, а след това компютърни науки в Англия и магистър в Цюрих, където са най-добрите специалисти по изкуствен интелект. "Възможността да имам най-доброто от двата..

публикувано на 16.12.24 в 17:30
Нели Керемидчиева

Как "(Не)възможното образование" стана "Възможното образование"

Филмовият фестивал "(Не)възможното образование" се ражда като идея през 2017 г. и за няколкото си издания събира група от съмишленици – родители, учители, граждани, силно желаещи да проучат, разпространят и приложат световно признати и работещи модели на образование с "човешко лице". Опитът на училищата, работещи по тези модели в различни страни,..

публикувано на 16.12.24 в 14:15