Чешката артистка Ленка Клодова ще открие самостоятелната си изложба "От черната сянка" и пърформанса "Давид черният" на 20 октомври в 18 ч. в Софийски Арсенал – Музей за съвременно изкуство, филиал на Националната галерия. Проектът е специално създаден за България като отговор на нашумялата през 2009 г. инсталация "Ентропа" на Давид Черни в Брюксел. Концепцията за него възниква през периода от 13 години между две председателства на Чешката република на Съвета на Европейския съюз.
Изложбата включва работи, свързващи пърформативния и скулптурния подход, които авторката развива по своеобразен начин още от 1990-те. Главната тема са половите и културните стереотипи.
Централната инсталация в изложбата – "Давид черният", 2009-2022, е авторска рефлексия на "сатиричната" пластика "Ентропа"(Entropa) на известния чешки скулптор, която през 2009 по случай първото чешко председателство е експонирана в атриума на сградата Юстус Липсиус (Justus Lipsius) в Брюксел. Нейната реализация получава огромен негативен отзвук в медиите и сред политиците, развълнува водите на европейската културна дипломация, особено във връзка с представянето на България, предизвиква много дискусии и няколко извинения от чешки политици и от самия автор. Настоящото председателство на Чешката република предлага възможността този факт да се използва символично и споменатият политически скандал да придобие нов по-ласкав и смислен контекст.
"Давид черният" на Ленка Клодова е парафраза на известния "Давид" на Микеланджело, изработен от полистирен, който авторката постепенно рисува с черна боя. Самият процес на създаване, особено пърформативно замисленото рисуване, е толкова важен, колкото и финалната работа", обяснява кураторката на изложбата Вера Борозан и добавя: "За посетителите, които няма да успеят да видят пърформанса, представяме серия от снимки, на които можем да наблюдаваме Клодова, която с четка нанася върху бялата повърхност на статуята най-напред окосмяването, косата и брадата, после татуира Давид и постепенно го облича, като през фазата на официален костюм стига до черен монохром.".
Резултатът е промяна на значенията, на популярните културни митове, на стереотипите, от една страна, а от друга страна – намеци за конкретното политическо събитие, конкретната художествена стратегия и конкретния художник. Всичко това е олекотено, дозирано и комбинирано така, че пред зрителя се представя едновременно в многослоен прочит и с освобождаване от капаните на черно-бялото виждане за нещата. Гореописаната статуя "Давид черният", ще бъде довършена по време на пърформанса в залите на Музея за съвременно изкуство в София.
С това произведение е тясно свързана и втората работа на художничката – "Геохора", 2012, в която скулптурният подход извиква на преден план противоречието между формата на отделните фигури и тяхната сянка, като по този начин метафорично изразява отношение към телесните стереотипи и общественото положение на мъжете и жените. Пърформативният и скулптурният подход характеризират и третата инсталация – "Торсове"– торсовете на жени от семейството на авторката със записи на техни пърформанси.
Ленка Клодова (1969) завършва Висшето училище за приложни изкуства (Vysoká škola uměleckoprůmyslová) в Прага в ателието на скулптора Курт Гебауер и докторска програма през 2005. В рамките на стипендиантски стажове посещава Училището за изящни изкуства (Escola de las Belas Artes) в Лисабон, Португалия и Стафордширската политехника (Staffordshire Polytechnic) в Обединеното кралство. На преден план в произведенията й е хуморът, едновременно двусмислен и прозорлив по отношение на темите, по които работи през последните 30 години, а и особено актуални в настоящия момент – майчинството, телесността, човешките взаимоотношения, стереотипите или сексуалността. Художничката организира Фестивал на голите форми. Oт 2010 работи като ръководител на Ателието за боди дизайн във Факултета за визуални изкуства при Висшето техническо училище (VUT) в Бърно.
Куратори на изложбата са Вера Борозан и Франтишек Заховал.
Доц. д-р Владимир Златарски представя в "Артефир" документалното изследване на германския журналист Хералд Йенер, озаглавено "Вълче време. Германия и германците 1945 – 1955". По думите на доц. Златарски, който заедно с проф. Богдан Мирчев, е консултант на изданието, книгата представлява сериозно явление на нашия книжен пазар. "Това е..
Срещнахме ги в пълен състав на петото издание на чудесния фестивал "Хисарлъка Expirience", където, под една шатра накичена с красиви тениски, торбички и други неща, те, заедно със своите съмишленици и ментори, очакваха малки и големи да се потопят в чудния свят на древното източно изкуство оригами. "Те" са Лили Гогова, нейният съпруг Николай и двете..
В редакция "Хумор и сатира" следим какво става не само у нас, но най-вече по света, защото оттам може да падне нещо полезно, ценно или вкусно. За една възможност от далечна Япония ще разкажем в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Климент..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във Великобритания. Там тя е част от обществото на Оруел и предлага на българските читатели свое изследване на непознати факти от живота на писателя. "Когато завършва Итън, Оруел заминава в Бирма, където пет..
"Хроники от Ателието. 130 години Васил Захариев – творец, учител, изследовател" – изложбата е на Регионалния исторически музей София и се открива тази вечер (17 юли) в 18 часа. Васил Захариев е график, бил е ректор на Художествената академия, преподавател, интересувал се е от изкуството на Българското възраждане, а изложбата, която има дълъг живот..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg