Годишната кампания "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg завърши със събитие, което събра в София над 400 учители, директори и образователни експерти.
Освен награждаването на отличените от журито и от публиката училищни практики, форумът включваше дискусии, работилници и образователно изложение.
Как да се проследява и измерва напредъкът на учениците и качеството на обучението в различните училища, как добрите примери да се превърнат в добра образователна система, подкрепяща учителите и гарантираща благосъстоянието и житейската реализация на децата, бяха основните обсъждани въпроси, които чакат решение.
"Важно е да се показва и да се разпространява какво наистина е възможно и какво постигат колегите. И е много трудно те да достигат до повече колеги в системата, затова и ние взехме решение да насочим усилията си в това да мотивираме хората да споделят, учители, директори, такъв вид практики и съответно да ги публикуваме, да ги описваме и, разбира се, да ги празнуваме и отличаваме на такива събития." Така Борислава Данева от "Заедно в час" мотивира за слушателите ни решението на организацията да вложи усилия и ресурси за издирването и популяризирането на добри практики, осъществени от училища в цялата страна.
Гост-лектор на събитието беше д-р Рима Шор, образователен експерт, учен и анализатор с много публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование, ръководителка на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк. Тема на нейната лекция и практическа работилница беше овластяването на учителите.
В интервю за рубриката "Всичко за образованието" тя каза: "Овластяване на учителите обикновено означава цялата инфраструктура, политики, ресурси и учебни планове, от които те се нуждаят, за да си вършат работата, включва също възможности за обучение и за съвместна работа с колеги. Всичко това е много важно, но за мен понятието "овластяване на учителите" има не съвсем изчистено значение. То предпоставя, че учителите нямат власт и тя трябва да им бъде дадена от някакви хора или институции.
Аз мисля, че преподаването е изначално дейност с огромно въздействие. Имах възможността да се запозная с някои от иновативните практики, които ще бъдат представени тук, и това ми напомни, че учителите имат силата да въздействат. Те променят съдби, зная това, има много изследвания, които показват какво е влиянието на учителите и колко трайни са последствията за учениците, които са имали истински отдадени учители и за други, чиито учители са били незаинтересувани. Зная това и от собствен опит, има учители, които са променили живота ми и заради които сега навярно съм тук с вас, сигурно и вие имате и това важи за повечето от нас. Така че, учителите имат влияние, но с голямото влияние идва и голямата отговорност, както казва Спайдърмен.
Учителите носят отговорност за напредъка на учениците си, за непрекъснато подобряване на собствената си работа и за осмисляне на ценностната си система и преосмисляне на схващанията си кой може и кой не може да учи. Защото, само ако учителите са истински убедени, че всеки може да учи, нещо, което твърдим, но не всякога вярваме, те могат да се отнасят еднакво с всички свои ученици…"
За проблемите пред учителите в САЩ и дали те са подобни с проблемите, пред които са изправени българските учители, д-р Шор каза:
"Всички проблеми на образованието са свързани с политически и идеологически проблеми, както навсякъде. Вие ще кажете дали и у вас е така, но характерно за моята в страна е, че идеологическите битки се водят в училищния двор.
Споровете в нашето общество за расите, историята на робството се превръщат в спорове за учебните програми. Споровете за правото на притежаване на оръжие в нашето общество се превръщат в спор за престрелките в училищата и как те да бъдат предотвратени. Споровете в обществото за правата на хората с различна сексуална ориентация се превръщат в спорове как да изглеждат и да се ползват училищните тоалетни. Днес някои книги от училищните библиотеки са забранени, нещо, което не се е случвало през моето ученическо време.
Всичко това създава напрежение у учителите, директорите и образователните институции в работата и решенията, които вземат. Те непрекъснато имат усещането, че някое политическо лице наднича над рамото им. Мисля, че от това най-много губят учениците."
Още чуйте в звуковите файлове.
Природният феномен "Подводна вкаменена гора" е открит на около 18 метра дълбочина в района между гр. Созопол и островите Св. Иван и Св. Петър. Мястото е уникално в световен мащаб, тъй като вкаменени дървета под вода има на много малко места. Смята се, че нашата "Вкаменена гора" е на около 20 милиона години, според геолозите. Първите..
"Казвам се Анита Гергова и съм горда майка на четири породени деца. Те са моето вдъхновение да се свържа с Адел Фабер и Илейн Мазлиш и да поема отговорността и ангажимента да разпространя техните световно признати курсове сред българските родители и всички хора, работещи с деца." За това къде и кога се поставят граници между родители и деца,..
"За всички ученици е важна мотивацията, а Гошо е изключително мотивиран. И изпълнен с желание да помага на другите." Това казва за Георги Костадинов неговата учителката в Бургаската природо-математическа гимназия Мариана Анастасова. На юнската сесия той успешно взе и последния си изпит за тази учебна година и от есента ще е второкурсник във..
В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини бяха оставени на произвола на съдбата и природните сили, се казва в документ-петиция, изготвен от група експерти и интелектуалци в България. "Поставяме настоящия документ на обсъждане пред..
Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни отношения и дипломация". Тя е живяла в Китай, учила е в тамошен университет и е създател на Фейсбук страницата "С обич от Китай", която няма начин да не ви е попадала в мрежата с любопитните..
Как изкуството помага за осмисляне на нарастващите екологични кризи и за намирането на решения за тяхното преодоляван? Този въпрос е на фокус на вниманието..
Борислава Зашева е училищна психоложка и семейна терапевтка. В рубриката "Всичко за образованието " тя коментира причините за възникване на конфликти в..
Рубриката "Семейни маршрути" ни отвежда в пещерата "Магурата", гр. Белоградчик, където на 16-и август ще бъде представен интерактивен спектакъл..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg