Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д-р Рима Шор, гост-лектор в "Добрите практики на фокус" 2023:

Имайте куража да питате за очевидното!

Д-р Рима Шор

Годишната кампания "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg завърши със събитие, което събра в София над 400 учители, директори и образователни експерти.

Освен награждаването на отличените от журито и от публиката училищни практики, форумът включваше дискусии, работилници и образователно изложение.

Как да се проследява и измерва напредъкът на учениците и качеството на обучението в различните училища, как добрите примери да се превърнат в добра образователна система, подкрепяща учителите и гарантираща благосъстоянието и житейската реализация на децата, бяха основните обсъждани въпроси, които чакат решение.

"Важно е да се показва и да се разпространява какво наистина е възможно и какво постигат колегите. И е много трудно те да достигат до повече колеги в системата, затова и ние взехме решение да насочим усилията си в това да мотивираме хората да споделят, учители, директори, такъв вид практики и съответно да ги публикуваме, да ги описваме и, разбира се, да ги празнуваме и отличаваме на такива събития." Така Борислава Данева от "Заедно в час" мотивира за слушателите ни решението на организацията да вложи усилия и ресурси за издирването и популяризирането на добри практики, осъществени от училища в цялата страна.

Гост-лектор на събитието беше д-р Рима Шор, образователен експерт, учен и анализатор с много публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование, ръководителка на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк. Тема на нейната лекция и практическа работилница беше овластяването на учителите.


В интервю за рубриката "Всичко за образованието" тя каза: "Овластяване на учителите обикновено означава цялата инфраструктура, политики, ресурси и учебни планове, от които те се нуждаят, за да си вършат работата, включва също възможности за обучение и за съвместна работа с колеги. Всичко това е много важно, но за мен понятието "овластяване на учителите" има не съвсем изчистено значение. То предпоставя, че учителите нямат власт и тя трябва да им бъде дадена от някакви хора или институции.

Аз мисля, че преподаването е изначално дейност с огромно въздействие. Имах възможността да се запозная с някои от иновативните практики, които ще бъдат представени тук, и това ми напомни, че учителите имат силата да въздействат. Те променят съдби, зная това, има много изследвания, които показват какво е влиянието на учителите и колко трайни са последствията за учениците, които са имали истински отдадени учители и за други, чиито учители са били незаинтересувани. Зная това и от собствен опит, има учители, които са променили живота ми и заради които сега навярно съм тук с вас, сигурно и вие имате и това важи за повечето от нас. Така че, учителите имат влияние, но с голямото влияние идва и голямата отговорност, както казва Спайдърмен.

Учителите носят отговорност за напредъка на учениците си, за непрекъснато подобряване на собствената си работа и за осмисляне на ценностната си система и преосмисляне на  схващанията си кой може и кой не може да учи. Защото, само ако учителите са истински убедени, че всеки може да учи, нещо, което твърдим, но не всякога вярваме, те могат да се отнасят еднакво с всички свои ученици…"

За проблемите пред учителите в САЩ и дали те са подобни с проблемите, пред които са изправени българските учители, д-р Шор каза:

"Всички проблеми на образованието са свързани с политически и идеологически проблеми, както навсякъде. Вие ще кажете дали и у вас е така, но характерно за моята в страна е, че идеологическите битки се водят в училищния двор.

Споровете в нашето общество за расите, историята на робството се превръщат в спорове за учебните програми. Споровете за правото на притежаване на оръжие в нашето общество се превръщат в спор за престрелките в училищата и как те да бъдат предотвратени. Споровете в обществото за правата на хората с различна сексуална ориентация се превръщат в спорове как да изглеждат и да се ползват училищните тоалетни. Днес някои книги от училищните библиотеки са забранени, нещо, което не се е случвало през моето ученическо време.

Всичко това създава напрежение у учителите, директорите и образователните институции в работата и решенията, които вземат. Те непрекъснато имат усещането, че някое политическо лице наднича над рамото им. Мисля, че от това най-много губят учениците."

Още чуйте в звуковите файлове.



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Вълков, Венета Гаврилова и Марина-Николова

Българският език – родината, която е винаги с теб

Родният ни език, българският, добива различно значение тогава, когато сме извън родината. Знаят го всички, които за по-кратко или по-дълго са пребивавали в чужбина. Българският език е още по-различен за тези наши сънародници, които са родени зад граница, някои от тях – далечни потомци на емигранти и преселници, напуснали родната земя преди век или..

публикувано на 17.12.24 в 13:10
Антон Александров

Антон Александров: Не мисля, че изкуственият интелект скоро ще измести човека

"Математиката е в основата на всичко и ако човек започне отрано да се занимава с нея и е постоянен, резултатите не закъсняват. Антон Александров е завършил Софийската математическа гимназия, а след това компютърни науки в Англия и магистър в Цюрих, където са най-добрите специалисти по изкуствен интелект. "Възможността да имам най-доброто от двата..

публикувано на 16.12.24 в 17:30
Нели Керемидчиева

Как "(Не)възможното образование" стана "Възможното образование"

Филмовият фестивал "(Не)възможното образование" се ражда като идея през 2017 г. и за няколкото си издания събира група от съмишленици – родители, учители, граждани, силно желаещи да проучат, разпространят и приложат световно признати и работещи модели на образование с "човешко лице". Опитът на училищата, работещи по тези модели в различни страни,..

публикувано на 16.12.24 в 14:15

Алеф: Ако не бяха те

"Ако не бяха те" е темата по която ще творят участниците в XII Международен литературен ученически конкурс "Който спаси един човешки живот, спасява цяла вселена", организиран от Центъра за еврейско българско сътрудничество "Алеф". Конкурсът стартира на 1 октомври, а малко по-късно за наградените участници в тазгодишния конкурс беше организирана..

публикувано на 15.12.24 в 12:15

Вкаменените блатни кипариси на дъното на Черно море са много добре запазени

Доц. д-р Любомир Кендеров е изследовател-хидробиолог, част от екипа на Биологическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Неговите научни интереси са в областта на оценката на екологичното състояние и екологичния потенциал на речни екосистеми, изкуствени и силно модифицирани водни тела. Ето какво разказва той в предаването "Следобед за..

публикувано на 15.12.24 в 11:55