След като превзе сърцата на световната публика на Театралната олимпиада в Унгария, "Коприна" разказа приказката си и пред зрителите на 31-вото "Варненско лято". Тази приказка обаче не е като другите. Тя не е изтъкана от митични герои и битка между доброто и злото, в края на която настъпва всеобщото щастие. В "Коприната" на Барико приказката спира времето и говори за единствената възможна любов – невъзможната.
В тъгата по любовта, която не можем да имаме, по жената, която не можем да бъдем, по самотния мъж, чийто образ е изтъкан от две липсващи жени, се ражда любовният стоицизъм, на който човек е способен. Подобна космическа тъга ражда космическото щастие, защото именно невъзможността създава вечността.
Да заживееш истински с другия чак когато него вече го няма, е поезия, която отеква в съзнанието на зрителите, впуснали се в историята на "Коприна". Майсторството на Алесандро Барико е предадено до съвършенство в спектакъла на Диана Добрева. Неслучайно постановката на Пловдивския драматичен театър беше селектирана и успешно представена на Театралната олимпиада, която тази година се проведе именно в Унгария.
Защо Ерве открива Елен, когато остава сам на камъка? Защо японката е олицетворение на жената, която Елен винаги е искала да бъде? Защо мъжът е бродеща сянка, която жените пълнят с кръв? Защо красотата често е в саможертвата, която правим в името на любовта? Защо днес само театърът, който умее да спира времето, ще може трайно да се настани в душите на хората?
Драматургът на "Коприна" Александър Секулов, според когото нашият театър е не само разбран, но и силно харесван, и режисьорката на спектакъла Диана Добрева отговарят. Първо на въпроса за коя любов е самата приказна история.
Боряна Братоева е актрисата, която влиза в ролята на Елен – съпругата на Ерве. Благодарение на персонажа си тя осъзнава какво всъщност е любовта – едно пълно отдаване на другия, в което просто даваш, без да очакваш нищо в замяна.
За ръкоплясканията на унгарската публика, за текста на Алесандро Барико и работата си с Диана Добрева, за сходната природа, която любовта и актьорската игра имат, но преди всичко за коя любов всъщност говори "Коприна" – Боряна Братоева разказва в звуковия файл.
В "Коприна" участват още Константин Еленков, Симеон Алексиев, Ивана Папазова, Маргита Гошева, Елена Кабасакалова, Патриция Пъндева, Мария Сотирова, Ирина Митева, Климентина Фърцова, Боряна Маноилова, Радина Думанян, Троян Гогов, Тодор Дърлянов, Алексей Кожухаров, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Ивайло Христов и Стоян Сърданов.
Сценографията, която умело пренася зрителите от Франция в Япония и обратно, е дело на Мира Каланова. Костюмографията – на Марина Райчинова, а музиката – на Петя Диманова.
Снимки: Георги Вачев / viafest.org
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg