Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

PISA 2022 – провалът е налице, какво правим

Снимка: БГНЕС

На 5 декември бяха обявени резултатите от последното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) от 2022 г. с акцент върху математическите умения на 15-годишните. Изследването е разработено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) като международно стандартизирано оценяване на функционалната грамотност при 15-годишните ученици, което измерва не просто знанията по конкретни предмети, а уменията на учениците да ги използват в реални житейски ситуации.


За съжаление българските ученици са показали резултати не само по-ниски от средните за страните, обхванати от изследването, но и по-ниски от нашите от предишното, проведено през 2018 г. Спадът в постиженията на българските деветокласници е траен от 2015 г. насам.

Какво означава това за образователната ни система, за икономиката, гражданското общество и бъдещето на страната ни и как тенденцията може да се промени - с коментар по темата в рубриката "Всичко за образованието" участват Добромир Иванов, изпълнителен директор на Българската предприемаческа асоциация BASCO и Данаил Райков, учител по математика в 75 ОУ, кв. "Факултета", София.


Добромир Иванов: "Ние вярваме, че в следващите 3 до 12 месеца могат да се реализират почти всички реформи в образованието и не трябва да се говори просто за думата "реформи", която малко се изхаби в обществото ни. По-скоро е важно какво точно трябва да се промени. Какво мери PISA е важен въпрос, защото наистина не е идеята ние да сменим само едни тестове с други, само за да можем да си подобрим класацията там... То не може и да се случи, понеже, за да можем ние да се подобрим, ние трябва фундаментално да променим това, което всъщност искаме децата да научат… Това, което е важно, са четири компонента: важно е как ние избираме някой да бъде учител, т.е. кой е учителят, как той е подготвен, как той е подкрепен и също така какво е съдържанието, което преподава. Ние и по четирите критерия имаме фундаментални проблеми."

Данаил Райков: "Струва ми се, че пробойните в образователната ни система са на абсолютно всички възможни нива. За съжаление някак си има усещането у хората, че образователната система означава Министерство на образованието, училища, ученици. Всъщност тя включва много повече фактори и когато между тези институции, между училището, между различните министерства, разбира се не само МОН… по-скоро става въпрос за липса на комуникация, няма как в един момент да не стигнем дотам, че образователната система да изпуска отвсякъде… Една цялостна реформа по-скоро е необходима, а не на парче, както виждаме в момента. За съжаление политическата обстановка и постоянните сътресения не позволяват или поне няма воля за такава реформа. Но резултатите и след 3 години няма да са много по-различни. Промяната на такова голямо равнище и на такова голямо изследване отнемат много повече време. Има данни за държави, на които между 6 и 9 години всъщност отнема – това са два или три цикъла – да подобрят резултатите си на това изследване и затова аз съм съгласен, че това е изключително непопулярна работа, която трябва да бъде свършена и е крайно време да се поеме отговорност включително и на политическо, и на локално ниво, включително и от учителите, защото всички ние сме длъжници на тези деца."

Целия разговор чуйте в звуковия файл

Снимки: БГНЕС, Заедно в час, БТА
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Ирина Лазарова

Лабилно ли е духовното здраве на съвременника?

В поредното издание "За здравето" отправихме този въпрос към психиатъра д-р Ирина Лазарова. В анализите, коментарите и разсъжденията по темата поставихме разнопосочни акценти. Постарахме се да направим характеристика на новостите в психиатричната наука и практика, говорихме за неврозите и биполярните афективни разстройства, за масовите психози и..

публикувано на 05.07.25 в 09:35
Представянето на Декларацията за независимост пред Континенталния конгрес на 4 юли 1776 г.

Отцепването на 13-те

2 юли 1776 г. Тринадесетте британски колонии в Северна Америка на Континенталния си конгрес обявяват, че повече няма да се подчиняват на Британската империя. На 4 юли Тринадесетте подписват Декларацията за независимост – денят става национален празник на новообразуваните Съединени щати. Събития, които тогава не получават дължимото им внимание,..

публикувано на 04.07.25 в 08:25
Яна Данаилова

Яна Данаилова: Конвенционалните храни предизвикват патологията в човешкото тяло

Връзката между храната и здравето е двупосочна. Човешкото тяло е уникално и то реагира на всяка храна по уникален начин. Храната, е субстрат на енергията, на хранителните вещества, на здравето и на болестта. Това твърди хранителният терапевт Яна Данаилова в предаването "Следобед за любопитните".  "Това, което ядем, както сме приготвили храната си,..

публикувано на 03.07.25 в 18:00

Иолина Василева – Китай за начинаещи

Китай безкрай! Колкото и да обикаляме из азиатската държава, все ще се натъкнем на нещо ново и непознато. А ако сте решили да я посетите за първи път, с книгата на Иолина Василева "С обич от Китай" или с постовете ѝ от едноименната страница във Фейсбук определено ще тръгнете по-подготвени. Красивата русокоса дама е създала увлекателен наръчник,..

публикувано на 03.07.25 в 13:35
Силвия Борисова

Образованието в нови хоризонти: Предизвикателства и решения

Ако образованието беше кораб, можем ли да сменим изгнилите и пробити части, докато той е в открити води, движейки се към нови хоризонти? Това метафорично сравнение поставя пред нас предизвикателството да мислим как да обновим и реформираме образователната система, без да спираме нейния ход. Този въпрос зададохме на доц. Силвия Борисова –..

публикувано на 01.07.25 в 11:47