Донка Дойчева е политолог от Мюнхенския университет "Лудвиг-Максимилиан", а също и психолог и учебен терапевт. В интервюто си за предаването "Нашият ден" тя споделя интересни наблюдения и мисли по въпроса за обучението и ученето.
Една от ключовите теми, засегнати от Дойчева, е как ученето може да се превърне в хоби. Тя подчертава, че как обучението трябва да се учи, е от съществено значение, но ни липсва образователен предмет, посветен на тази тема. Тя стига до този извод по време на втората си магистратура по психология, когато осъзнава, че може би е забравила как се учи. Този опит я кара да се замисли за това какво ограничава ученето ни и как се формират тези ограничения.
Според Донка Дойчева ограниченията идват често от средата. Децата не се раждат с мнението, че не разбират математика или са глупави. Такова мнения се формира чрез критика и негативен опити. Тя подчертава, че критиката не е подходящ инструмент за стимулиране на желанието на децата да учат. Тя не поражда любопитството и желание – двата инструмента, които могат да помогнат на децата да учат по-ефективно.
Освен това Дойчева обръща внимание и на образователната система и нейния принос към ниската гласоподавателска активност в страната. Тя споделя мнението, че липсата на гражданско образование и политическо образование играе своята роля в този проблем. Това я насочва към работата на учебен терапевт и нейните занимания с деца, страдащи от дискалкулия, обучителни затруднения в областта на математиката.
Дискалкулията може да се развие, когато детето изпитва затруднения при ученето на математика и се поставя пред множество неуспехи. Този процес може да доведе до оттегляне и формиране на убеждение, че математиката не е за него. Дойчева настоява, че е важно родителите и образователната система да разберат, че дискалкулията е обучително затруднение, а не неспособност. Тя подчертава също, че психологически фактори могат да създадат ограничения при ученето, които трябва да бъдат разбрани и преодолени.
Това са само някои от многото интересни мисли и наблюдения на Донка Дойчева по въпросите за образованието и ученето.
Чуйте повече в звуковия файл.
Коста и Петър Петрови, баща и син от Варна, отглеждат стриди в басейна на Черно море, край брега на село Кранево. Начинанието им има своите успехи и предимства – вкусът на стридите, растящи в Черно море, е своеобразен и специфичен, а качеството им е безспорно. За разлика от закътаните фиордни заливчета на европейските брегове на Атлантика, Черно море..
В днешното евангелско четиво на пръв поглед основно място заема чудесното нахранване на няколко хиляди души с две риби и пет хляба. Нека се замислим кое е накарало хилядното множество да последва Спасителя в пустинята, изоставило ежедневните си тегоби. Силата на словото със своята истинност така захласва народа, че той забравя времето и телесните си..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов , философ и преподавател във ФЖМК на Софийския университет "Св. Климент Охридски". "Опасността от автократски режими беше изразена достатъчно ярко и професионално от..
Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко това се прави с идея за концентрация на власт. Използва се момента да се концентрира власт в институции, в Министерски съвет, въобще в правителството, най-общо казано. Генералната репетиция в..
Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
В редакция "Хумор и сатира" сме готови на почти всичко само и само някой нещо да научи, та да сполучи. Има и хора, които са готови да отидат отвъд това..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg