Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. д-р Лидия Върбанова:

За културните политики в извънградските райони

Проф. Върбанова: В XXI век изкуството много трудно съществува без своите публики, мениджъри и финансиране

Проф. д-р Лидия Върбанова
Снимка: БНР

За културните политики в извънградските райони в "Нашият ден" говори проф. д-р Лидия Върбанова, ръководител на магистърската програма "Мениджмънт в сценичните изкуства и индустрии" в НАТФИЗ.

Проф. Върбанова разказва, че идеята за международно изследване и подпомагане на културните и творчески дейности, които се намират извън големите градове, възниква преди три години по време на партньорска среща между представители на няколко държави.

Проектът, в който активно участие има Националната академия по театрално и филмово изкуство, е подкрепен от програма "Хоризонт Европа" 2021 и освен България включва Финландия, Исландия, Испания, Ирландия, Латвия, Хърватия, Португалия, Германия, Белгия, Холандия, Франция.

"Ние сме много горди, че България спечели такъв проект заедно с тези партньори и че НАТФИЗ разшири своя профил в тази област и спечели едно международно, европейско признание", заявява проф. Върбанова.

Проектът "IN SITU" – Местни иновации в културните и творчески индустрии в извънградски райони", по думите на госта, цели да затвори триъгълника между културни политики, артистични практики и изследвания в тази област. Изследователската дейност е изключително важна, за да бъде ясно какво се случва на практика и какви стратегически политически решения могат да бъдат взети, изтъква проф. Върбанова.

Новите бизнес модели, дигиталният маркетинг, социалното предприемачество, партньорството и стратегически алианси, финансирането на малки организации на местно, национално и европейско ниво – това е плеядата от най-различни аспекти, в които експертният екип на проекта провежда обучения, изследвания и разговори с политици и представители на творческите индустрии. Селектирани са 12 казуса в държавите, представени в проекта, като целта е да се намерят дългосрочни стратегии и перспективи за тяхното развитие. Проф. Върбанова посочва три примерни казуса от Латвия, Исландия и Финландия, в които иновацията не е просто технологично понятие, а креативен и приобщаващ подход.

По думите на проф. Върбанова проблемите у нас са сходни с тези в международен план, като културните политики и локалните творци трудно намират признание и поле за развитие извън местната общност. В рамките на четиригодишния проект предстои НАТФИЗ да изготви доклад за нуждите на обучението във всяко едно ниво – краткосрочно, дългосрочно, академично – така че културните практики да бъдат обвързани с образователния сектор.  

НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" е образователна институция със 75-годишна история. Проф. Върбанова подчертава, че редом с традицията, академията не спира да усъвършенства, моделира и обновява своята учебна програма и методика, за да бъдат провокирани и менажирани талантите на креативните студенти.

"В XXI век изкуството много трудно съществува без своите публики, мениджъри и финансиране", подчертава проф. Върбанова. Ето защо НАТФИЗ предлага две магистърски програми по мениджмънт – "Мениджмънт в сценичните изкуства и индустрии" и "Мениджмънт в екранните изкуства".

Изкуството в XXI век е глобално и трябва да отговаря на общочовешки ценности, смята проф. Върбанова. Когато един творчески продукт говори за човешкото в човека, тогава е възможно признанието и в България, и другаде по света. Един от важните уроци, които проф. Върбанова предава на своите студенти, е да търсят методи, форми и средства, с които талантът на българските творци да надскача географските и езикови граници.  

Целия разговор чуйте в звуковия файл:


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Операта – музикалната живопис и персонажите на Пучини в Двореца Балчик

От 21 до 30 юли продължава тазгодишното издание на Седмицата на италианската култура в Държавен културен институт "Културен център Двореца" в Балчик. Събитието е под егидата на Консулския кореспондент на Италия във Варна Антонио Таркуинио и Международния артцентър "Антино“ в Рим, в сътрудничество с Посолството на Италия и Италианския  културен..

публикувано на 27.07.25 в 09:10

Прочети преди плажа!

В редакция "Хумор и сатира" сме виждали всякакви забавления и сме се убедили, че много важно е забавлението да е на точното място в точното време. Например добре е снежни човеци да се правят на полето през зимата, а не на плажа през лятото. За плажа през лятото има други забавления, едно от които ще популяризираме в неделя веднага след новините в 18..

публикувано на 26.07.25 в 19:35

12-о издание на РАДАР фестивал: вълни от звук, алгоритми и импровизации

RADAR Festival Beyond Music се завръща между 7-и и 10-и август във Варна и както всеки път, предлага богата програма от аудио-визуални преживявания. "Бъдещето на музиката в ерата на изкуствения интелект"  е основна тема на 12-ото издание. Освен вълнуваща програма от концерти, включващи джаз, електроника, видео и AI технологии, Радар ще е..

публикувано на 26.07.25 в 12:25
Театър 199 Валентин Стойчев

С поглед към юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев"

Екипът на Театър 199 "Валентин Стойчев" посвещава театралния сезон и премиерните спектакли през цялата юбилейна година на своя дългогодишен директор Анна Монова, която си отиде от света през миналия август. На 16 септември Театър 199 "Валентин Стойчев" ще открие юбилейния си 60-и сезон. Първото представление е "Хаос" от Мика Миляхо. Превод – Златна..

публикувано на 26.07.25 в 08:50

Книга за свободата от Людмила Миндова

Поетеса, писателка, преподавателка и учен от БАН, Людмила Миндова написва книгата си "Ангелът на прехода" не само в памет на своята майка Свобода Стефанова. Тя е много повече от спомен, защото се връща във времето на прехода след 1989 година, а и още по-назад, за да съхрани паметта за онова време, за хората, които съставят с личните си съдби..

публикувано на 25.07.25 в 13:25