Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теодор Карайончев: Да се учим от децата на справедливост

Теодор Карайончев
Снимка: личен архив

Теодор Карайончев е психолог с дългогодишен опит в тренинги с учители и работа в училище. Повод за разговора с него е наглед незначителна случка от училищния живот, споделена в социална мрежа. Най-общо казано, става дума за оценяване без предупреждение на доброволното участие на няколко ученици в дискусия по тема, предложена от учителя. Ситуацията е специфична, коментарите в групата – разнопосочни, но въпросът, който поставя, е за психологическата и етичната страна на оценяването.

"Ние възрастните не можем да си дадем сметка колко е важна оценката за децата и колко те я възприемат като оценка не на знанията, а изобщо като оценка за личността им … и затова трябва да се подхожда много внимателно… Чувството за справедливост у децата е много изострено… Аз мога да кажа без да се срамувам с моя опит и с моята възраст, че продължавам да се уча от децата. И едно от нещата, което най-много ми е важно, е да се уча на справедливост, защото ние някак си забравяме…"

Що се отнася до безкомпромисното до враждебност отношение на част от учителите към поверените им деца и младежи, психологът изтъква няколко фактора, които безспорно правят работата на педагозите особено трудна. "Децата са по-различни, има разлика в поколенията на 3-5 години, децата идват с много силно его, което не позволяват да бъде наранено и се отстояват и в това няма нищо лошо…Това, което е най-големият дефицит, но нека да си дадем сметка, че този дефицит идва от това какво става в обществото и цялата образователна система… проблемът тук е липса на комуникация", казва Карайончев.

Понякога в безсилието си да овладеят "дисциплината", някои преподаватели си позволяват да използват оценките като инструмент за контрол на поведението, което според психолога торпилира взаимоотношенията и доверието, а това води и до спадане на ефективността на образователния процес. Съвременните деца, обградени от толкова много информация и възможности за преживявания, са предизвикателство за учителите, но това е полезно за самите тях, защото им дава възможност да израстват и те го правят, убеден е психологът.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Природно земеделие – епизод 1: Биодинамично земеделие

Алтернативни ли са алтернативните методи на земеделие или са вече единствената устойчива възможност за човечеството да отглежда храната си, и какви, не на последно място, са причините за възникването им? Радиоенциклопедията "Природно земеделие" запознава аудиторията с историята, практиките и причините за възникването на движенията за..

публикувано на 19.05.25 в 15:10
д-р Антонина Кардашева

Емоционалната интелигентност се унаследява и трябва да се изучава

Емоционалната интелигентност (EQ) се открива в способността да разпознаваш, разбираш и управляваш собствените си емоции, като това включва и способността да изпитваш съпричастност и грижа към чувствата и емоциите на другите. Основните качества, които притежава един емоционално интелигентен човек, са: самосъзнание, самоуправление, мотивация,..

публикувано на 19.05.25 в 10:10

Проф. Кристалина Стойкова: Процесите на планетата Земя са циклични

С планетата Земя се случва това, което се е случвало преди милиони години и ще продължава да се случва. Земята представлява една страшно сложна самоорганизираща се и самоконтролираща се жива система. Ние си мислим, че Земята е мъртва, но тя е жива система и ако погледнете в сайтовете на големите сеизмологични агенции, ще намерите доказателство за..

публикувано на 18.05.25 в 10:00

Йорданка Благоева на 78 изкачи Рейнбоу маунтийн в Перу

Неотдавна легендарната ни световна рекордьорка и олимпийска медалистка в скока на височина Йорданка Благоева се завърна от Перу, след като непрекъснато пускаше снимки и разкази в социалните мрежи от дългото си и увлекателно пътуване. Тя толкова много е бродила по света, че беше неизбежно да я попитам Перу коя посетена поред държава поред ѝ е. Оказаха..

публикувано на 17.05.25 в 16:45
Цвета Брестничка

Какво училище искаме за децата си

Насред силния шум от политически разпри темата за образованието също кънти в общественото пространство с канонада от следващи едно след друго предложения на МОН, които не изглежда да са подплатени с научни доводи, изследвания, дългосрочно планиране и обществено обсъждане, затова пък предизвикват разногласия, подозрения и тревога у хората, пряко..

публикувано на 17.05.25 в 12:25