"И тук е ролята и на държавата да се хванат тези моменти, да се оценят, да се направи съответно държавна политика и съобразявайки се с европейските директиви и регламенти да се развива електрическата мобилност в България като икономически сектор", отбеляза Костов.
Относно политиките за електрическа мобилност Костов отбеляза, че тя като един стартиращ икономически сектор и вземайки предвид, че пред държавата стоят много предизвикателства факт е, че много от действията, които са предприети в други европейски страни в България изостават като национална политика. Относно това, че производството на електромобили изисква до 6 пъти повече използване на редки суровини в сравнение с конвенционалните автомобили той коментира:
"Въпросът е в това, че когато се развива една технология тя минава през различни етапи. Нека не забравяме как е стартирало производството на автомобилите в края на 19 и началото на 20 век. В момента това е така, защото се натрупва критична маса от материали, които са нужни за една голяма бъдеща индустрия, но знаете, че рециклирането е в основата на развитието на всяка индустрия. Рециклирането на тези материали занапред, когато производството стане масово ще подпомогне този процес и този довод няма да е толкова актуален".
През 2022 г. е създадена работна група за устойчива мобилност за разработване на пътна карта и закон за развитие, като е бил поставен хоризонт 2025 г., а в последствие той е бил удължен с 5 години до 2030 г.
"Тази комисия е една бяла лястовица в процеса, за който говорихме до момента и ангажираността на държавата, тъй като едно от условията за отпускане на първия транш по Плана за възстановяване и устойчивост беше да се създаде такава комисия. Идеята беше в тази Комисия за устойчива мобилност акцент да се сложи върху електрическата мобилност. В течение на два до три месеца работа ние предложихме един строен и изчистен вариант на национална визия за електрическа мобилност", сподели Костов и допълни:
"Тази комисия започна работа с доста участници от различни икономически сектори и сфери, но за съжаление, когато се получи първия транш интересът спадна. В момента се работи по втория етап за Закон за електрическата мобилност. И всичкото това нещо с прочутата българска експедитивност, в кавички. Към момента имаме готовност, имаме енергията на останалите участници, но тази комисия реално не работи".
Костов посочи, че електрическата мобилност включва в себе си не само автомобилите и зарядните станции, но и ред съпътстващи дейности, които са в основата й за развитие. По думите му България е една от основните активни страни в създаването на европейското законодателство в сферата на електрическата мобилност и една от първите в Европа, която е създала програми за професионално образование и обучение.
Според статистиката до месец април 2023 г. броят на зарядните пунктове у нас са се увеличили до 751 от 605 през 2022 г., а броят на зарядните колонки е достигнал 1018 от 810 през изминалата година. Това показва ръст от 25% в зарядната инфраструктура спрямо 2022 г. Костов отбеляза, че трябва да се създаде национална стратегия за увеличаване на зарядните станции, тъй като броят на електромобилите се увеличава.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Коментатор във "Форум" в четвъртък беше спортният журналист Теодор Борисов. Заедно с водещия Лъчезар Христов, коментираха Евро 2024. - След края на груповата фаза и преди директните елиминации – големите изненади дотук - Очаквания и прогнози за осминафиналите, фаворитите за шампион - Защо Англия и Франция разочароват дотук за сметка на домакина..
Храната освен да засити глада ни, може да разказва истории и да сплотява хората от различна националност. В кампанията „Храна за размисъл“ се включват бежанци, които живеят в България и вече са обикнали културата и хората тук. Един от двигателите на каузата „Храна за размисъл“ е Боян Петров. Пред Радио София той и Халед Мераджудин, който е..
В "Интер експо център" в София днес се проведе първото делово събитие у нас с елементи на шоу. "Булевард 2044" е иновативен формат от футуристичната поредица "Преди утрешния ден", в който лидери от различни сфери разгръщат вижданията си за тяхното развитие с 20-годишна перспектива. Сред темите на “Булевард 2044” днес бяха "Краят на бъдещото" в..
Всички държави-членки на Европейския съюз трябва да въведат задължително разделно събиране на текстилен отпадък от 1 януари 2025 г. За всеки текстилен продукт, който се предлага на пазара, предстои да бъде въведена и еко такса. През последните години се наблюдава увеличаване на потреблението на текстилни артикули и производство на не толкова..
Искане на оставки, напрежение по теми, които са във фокуса на общественото внимание вече няколко седмици и дори месеци - така премина днешното заседание на Столичния общински съвет. Благовест Георгиев, бившият общински съветник от групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България" ("Спаси София"), сега независим, излезе с официална..
Преди няколко дни състезатели от клуб "Таекуондо Турбо Тийм" завоюваха бронзов медал и оставиха отлични впечатления на Европейското клубно първенство по таекуондо при юношите. Подробности в предаването "Радиокафе" разказаха треньорът Йордан Господинов и състезателите: Мартин Симеонов - бронзов медалист до 59 кг., Красимир Лилов, завършил на 5-о..
Общински съветници предложиха конкурси за избор на нови управителни органи на общинските дружества "Топлофикация София ЕАД", Центъра за градска мобилност, "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт", "Метрополитен" и "Софинвест" . Съветникът Бойко Димитров от групата ПП-ДБ-Спаси София обясни, че в изготвените доклади е разписана..