Завърши 26-ата „балетна олимпиада“ във Варна.
Навършиха се 50 години от създаването на международния балетен конкурс, който е първият, най-старият в света!
Председател на авторитетното международно жури в юбилейното издание беше легендарният руски балетист и хореограф Владимир Василиев – единственият носител на “Гран При Варна“ /в първия конкурс през 1964 г./ Ето какво сподели големият творец в разговора си с Росица Кавалджиева за предаването на Българското национално радио за музикално-сценични изкуства „Каста дива”:
Маестро Василиев, за мен Вашият Спартак е недостижим модел на балетното изкуство! В цялата галерия образи, които сте изградили на балетната сцена, за Вас кой си остава най-скъп?
Нямам един най-скъп! Да, има роли, към които се връщаш по-често в спомените си. Но не бих посочил една. Това се отнася за всички мои пристрастия – и за балета, и за изобразителното изкуство, и за литературата. Не бих искал да пропусна нещо от цялото богатство! По-лесно мога да посоча тези, които не са ми били любими! Например Синята птица, която прелита в „Спящата красавица”. Или поетът в “Шопениана“ – чисто класическа роля, елегичен, романтичен герой. Навярно това не съответства на моя характер. Как да го изградя така, че да бъде интересен за публиката?! Усещах, че в тази роля има по-добри изпълнители от мен. И преди да изляза на сцената, дълго ме измъчваха такива съмнения. Но когато излизах, забравях всичко и непременно трябваше да бъда най-добрият, да дам най-доброто от себе си! Така беше с всяка роля.
А в какво се крие тайната на съвършената балетна двойка, като Вашата с Екатерина Максимова?
Това е много трудно да се формулира! Но със сигурност знам, че това са двама души, които не можеш да отделиш един от друг в танца. Те дишат в унисон, обичат се… или се мразят. Това трябва да бъде ясно изразено! И у зрителя да остава впечатлението, че всеки поотделно не е важен, че те са интересни заедно. След изпълнението им да си кажеш: „Какъв удивителен разговор между двама души!” Ето това е съвършеният дует!
Работили сте с Франко Дзефирели. Какъв човек е той – великият режисьор?
Необикновен, съвършен талант! И човек, когото усещам близък по дух! Който не се бои в днешно време да поставя красиви спектакли, да каже: „Да, обичам красотата и това е главното в изграждането на образа и на спектакъла!” Обърнете внимание, в неговите филми винаги актьорите са красиви… Той е човек с необикновена, огромна ерудиция! Прекрасен художник-архитект! Когато ние с Катя пристигнахме в Чинечита, влязохме в студиото и видях великолепието на сцената с бала у Флора в "Травиата", дъхът ми спря! Попитах Франко: „Кой е художникът?”, а той отговори: „Разбира се, аз, Господи!” Беше поразително! Той вникваше във всеки детайл. Затова постигаше съвършенството! При това можеше да постави една и съща творба по различни начини! Направи най-грандиозната „Аида” на Арена ди Верона. Направи и „Аида” в най-малкия театър. Говореше с гордост за това!
А Вие, маестро Василиев, къде срещнахте най-големите предизвикателства – като балетен артист или като хореограф?
Знаете ли, имах желание да поставям още от самото начало, в балетното училище. Бях като партньор на нашите преподаватели, предлагах свои идеи.След това години наред нямах тази възможност, просто защото непрекъснато бях зает като премиер солист на Болшой театър. Докато през 1970 г. отидох при Юрий Григорович и му казах: „Не мога повече! Моля, дайте ми да поставя нещо, каквото и да е!” И той ми предложи „Икар”.
Кога се появи импулсът да рисувате?
О, още в детската градина! Имах папагал, една от целулоидните играчки, които съществуваха в годините след Втората световна война. И аз нарисувах този папагал с трицветен молив, който мама ми купи – с червен, син и жълт графит. Възпитателката й препоръчала да ме запише на уроци по рисуване, но не стигали парите за това, както мама по-късно ми е разказвала. След това по време на летен ученически лагер помагах на наши преподаватели художници и сред тях направих първия си етюд. А днес рисувам почти всеки ден. Откакто не съм директор на Балшой театър… 14 години… минаха като един ден!
Пишете и стихове. Моля, споделете Ваш стих със слушателите на предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива”!
Не думайте, что Вы незаменимы.
Подумайте о тех, кто был до Вас,
Кто чувствовал себя неотразимым,
Сверкал, горел и, вдруг, погас.
О тех, кому всегда мечталось
Оставить свой неповторимый след,
Кому когда-то доставалась
Вся сладость радостных побед,
Кто, как и Вы хотел бессмертья,
Кто, как и Вы желал любви,
И кто так и не смог заметить
Того, что замечали Вы.
Не обольщайтесь! Все не ново!
Ошибки те же под Луной.
И после Вас найдут другого
И кто-то Вам на смену снова
Всплывет над жизненной волной.
Не думайте, что Вы незаменимы,
Ведь заменили тех, кто был до Вас.
Порой нам кажется непогрешимым
Все то, что так греховно в нас.
Не обольщайтесь! Все мы заменимы.
Незаменимо только Божество!
Маестро Владимир Василиев, съжалявате ли понякога, че не сте емигрирали на Запад?
Не, никога не съжалявам! Нямаше да се чувствам добре там! Знаете ли защо? Защото на Запад можеш да си купиш всичко, освен приятели! Може би моето щастие е в това, че аз имам много приятели!
Наскоро гледах филм за Нуреев, който ме потресе с това какво е направила с него бившата съветска система…
А мен не ме разтърсва! Защото системата направи от него Нуреев! Разбирате ли?! А той, за съжаление забрави това! Казвал съм му го! Да, не ни позволяваха да се срещаме с него, но ние с Катя казвахме, че не може да не гледаме спектаклите на нашите колеги! Трябва да познаваме всичко, което се създава в света на балетното изкуство! Скарахме се с Нуреев по повод неговите изказвания: „Руска школа – това са глупости!” Казах му: „Как не те е срам! Теб те създаде руската школа! И на кого би бил необходим без руската школа?! И всички грешки, които правиш, са недостатъци, които не си усъвършенствал в същата тази школа!” Накратко казано, той беше човек с необикновен талант, разбира се, но който според мен изтанцува много малко години като голям артист! Това е много жалко… От друга страна, никога не съм го обвинявал, че е напуснал Родината. Защото не бива с никого, не само с талантливия човек, да се отнасят така, както се отнасяха с нас! Ние бяхме откъснати и ни казваха: „Тук може, а тук не може!”Не го пускаха в чужбина, наистина! И в този смисъл да, той беше нещастен. Но имаше още много нещастни хора…
Как се промени светът на балета през годините?
В посока на техническото усъвършенстване. А артистизмът… Знаете ли, както и човешката мисъл, те не се променят във времето, в продължение на хилядолетия. Сякаш нищо не се е променило /в света на идеите/ от времето на древногръцките философи. Така е и с балета по отношение на артистизма. Както са се появявали зрънца изключителен талант преди 100, 150, 200 години, така се раждат и днес. Повишило се е средното ниво. Затова е много по-трудно да се откроиш в това множество! Но единици постигат съвършеното майсторство! И така ще бъде винаги!
Чуйте в звуковия файл цялото интервю на Росица Кавалджиева с Владимир Василиев
С албума си "Призми", който издадоха преди година и половина, One Day Less дадоха категорична заявка за енергията, стила и начина, по който решават да изразяват себе си. Неслучайно се определят така - "Ние сме алтърнатив рок банда, създадена през 2020-та. Мечтаем, дори когато спим! Пишем историята си и я споделяме с вас." Силно вдъхновени от..
В Етнографския музей във Враца през седмицата беше открита изложба с творби на занаятчии от Северозападната задруга на майсторите на стари занаяти. Поводът за изложбата беше празникът на св. Спиридон, който се приема за покровител на занаятчиите. Задругата отбелязва този ден, откакто е основана преди пет години, посочи председателят на..
В Плевен с голям празничен концерт отбелязаха 65 години от създаването на Детско-юношеския ансамбъл „Нашенчета“ при Центъра за работа с деца. Магията на фолклора показаха над 100 деца на сцената на Драматично-кукления театър „Иван Радоев“. Хор, оркестър и танцов състав - през тези 65 години хиляди плевенски деца са запалени и за цял живот..
В деветото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Слушателката ни Виолета Кръстева от Плевен, която спечели билети в томболата на “Каста дива“, споделя впечатленията си от рецитала на оперната прима Соня Йончева в партньорство с пианиста Малкълм Мартино,..
В навечерието на най-светлите християнски празници – Рождението на Божия син, в "Нощен Хоризонт" говорим за семейството, децата, обичта и топлината . Как да подарим щастие на едно дете, как човек може да мисли с радост за другия въпреки болката си и как тъгата може да роди усмивка? Млади хора са се заели с организацията и провеждането на..
Навършиха се 115 г. от рождението на проф. Владимир Аврамов - голямо име в българската музикална история: цигулар, дългогодишен ръководител на прочутия струнен квартет „Аврамов“, носещ неговото име, изкючителен педагог, създал и възпитал поколения наши известни цигулари. Владимир Аврамов е роден на 3 декември 1909 г. в София. Учи цигулка при..
На 15 декември от 19:00 часа в зала "Люмиер" на НДК Българската хорова капела "Георги Робев" ще представи музикалния спектакъл "Чудото на Витлеем". Една вълшебна коледна история с щастлив край. Така описва сюжета диригентката Нели Трошева - гост в предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт". А историята се развива тук и сега - с герои, които можем да..
Георги от Силистра е дете на "Българската Коледа ", а любовта на семейството е тази, която му помага да се справя всеки ден с предизвикателствата на..
Христо Иванов доведе Делян Пеевски , заяви пред БНР юристът Радомир Чолаков, бивш депутат от ГЕРБ, бивш председател на конституционната и правната..
Борба за интеграция и достоен живот на хората със Синдром на Даун има и преди това да засегне семейството на рап певеца Криско, и преди раждането на..