Заключителният спектакъл на Израелската опера и концерт на Израелската филхармония предшестват подновяването на абонаментите за двете институции, а също подписването на чековете от спонсорите, т.нар. „приятели на Операта или Филхармонията". Затова тези изпълнения са много важни и обикновено блестящи. Случайно или не, и Телавивската опера, която и тази година нямаше изпълнение на Масада, и Израелската филхармония, за чийто главен диригент Зубин Мета започва последният сезон на този пост, преди да се оттегли, бяха избрали да представят творби на Пучини. Операта е гласувала доверие на „Мадам Бътерфлай“, а Филхармонията - на „Турандот“.
В духа на добрите традиции на Операта беше представлението „Мадам Бътерфлай“ под диригентството на Даниел Орен. В зрелищния спектакъл, но в дискретния прочит на японската традиция, за режисурата и сценографията бяха поканени японските творци Шавио Сан и Кита Асари. На певците им се налагаше да стъпват „от камък на камък“ на сцената, която представляваше традиционна източна градина. Е, някои забравяха и минаваха за по-напряко и там, където трябваше да тече вода. От оризова хартия са прозорците на къщите в Япония. По време на цялата музикална интермедия на очакването, тези прозорци бяха сцена на театър на сенките, а след това с по-ярки светлини показаха разочарованието. Връх на спектакъла беше танцът на чадърите и ветрилата. Подобно на кукловоди хористите успяха да направят цяло представление, използвайки само разноцветни чадърчета и изписани ветрила. Съжалявам,че не бях на някой от първите два реда, по време на генералната репетиция, на която присъствах. Оттам се е чувало как пее самият диригент Даниел Орен. Лично мен никой от певците на сцената не ме впечатли особено, а на Сузана Барнакини в ролята на Чо Чо Сан трябва да признаем артистичност. А преди да стане диригент Даниел Орен е бил дете-чудо , невероятен певец. Съжалявам, че не чух операта в негово изпълнение! Според колеги е бил забележителен!
За „Турандот“ в концертното изпълнение на Израелската филхармония трудно може да се каже нещо освен суперлативи. Както казват спонсорите: след такъв празник човек се подписва с удоволствие под каквато искаш сума! Оркестърът беше във върховна форма. Трите хора - на Пражкия симфоничен оркестър, който гостува, големият хор „ Гари Бертини“и детският хор „Анкор“, бяха едно от съвършените действащи лица. Едва стигащия без бастун до диригентския пулт Зубин Мета извърши дори и физически подвиг да стои на крака четири часа, защото беше изпълнена не съкратена, а пълната версия на операта. При това ни за миг не беше скучно и залата изслуша творбата на един дъх! Фаворити бяха руската певица Елена Панкратова в ролята на Турандот, която респектира с мощния си и прекрасно поставен глас, и тримата певци в буфо триото Пинг, Панги Понг: баритона Герман Олвера и тенорите Роберто Говата и Пабло Гарсия Лопес . Макар и облечени в смокинги, те много артистично рисуваха с глас и жестове принцовете, които изобразяваха, като баритонът, в ролята на индийския принц, беше пестелив и характерен. Американският тенор Грегъри Кунде, който се разхождаше из сцената, влачейки пюпитъра с нотите, по които пееше, беше малко еднопластов за тази роля, но публиката дълго и горещо го аплодира. Преди концерта изслушах прочутото концертно изпълнение на някога младия, през 1972 г., Зубин Мета, с Лучано Павароти в ролята на Калаф. При сегашната трактовка на операта акцентът бешевърху мъдростта в живота, приоритетите и цената на достигането им, докато някогашната беше по-скоро за силата на духа и всеобхватността на любовта. А сред рецензиите, които се появиха в израелските медии, най-силно ме впечатли анализа на психотерапевта Омер Шумрони. Според него: Турандот е толкова жестока, защото се счита превъплъщение на прабаба си, изнасилена от чужд принц, а вместо да се мъчи три часа на сцената, Мадам Бътерфлай е можела да се отбие при психолог и по методите на Фройд за пет минути биха й помогнали да преодолее изоставането от неверния любим. Можела е просто да се обърне към прочутата семейна радио-консултация по израелското радио, където веднага биха й изкрещели да зареже Пинкертон, да си вземе детето и да се помири с родителите си!
Продължават концертите "По Владигеровски", организирани от къщата музей "Панчо Владигеров" в София. С пет нови събития се отбелязва 20-ата годишнина от откриването на постоянната експозиция на културния институт със съвременен поглед към традицията, завещана от българския композитор и пианист. Вторият концерт, "Страници от музикалното наследство:..
В историческата рубрика "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" разказваме за една от звездите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в средата и втората половина на 20. век - сопрана Лиляна Кошлукова. На 1 юни се навършиха две десетилетия, откакто тя напусна този свят. Всеки, който я е гледал в блестящите..
Започнаха тържествата по повод 60 години от създаването на Театър 199 . Кулминация на празника ще бъде поставена с представлението "Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев. Пиесата е поставена за пръв път в театъра през 1986 година. Ходих 4-5 пъти в Гърция, за да проучвам, да усетя атмосферата, разказа пред БНР Стефан Цанев, който е..
В края на месец май българското клавирно дуо "Атмосфери" прелетя до Бразилия, за да изнесе два концерта. Поканата към Александра Дичева и Мила Михова е отправена от на известния бразилски дирегент Клаудио Коен, с когото са работили заедно в Пазарджик. Маестрото ръководи оркестъра към Националния театър "Клаудио Санторо" в столицата Бразилия. С този..
През седмицата при голям интерес Клубът на дейците на културата във Враца представи стихосбирката "И ето ме…" на поетесата Петя Иванова. Срещата премина изключително емоционално, с много усмивки и сълзи, породени от искрената изповед на авторката и обичта на многото почитатели, които се оказа че има във врачанския край. Петя Иванова е родена в..
В предаването "Алегро виваче" ви срещаме с носителите на призове в допитването "Музикант на годината 2024". Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" - видеозапис..
Смесвайки и представяйки на едно място голяма палитра от музикални жанрове, CULTURAMA 2025 Garden of Sound ще се проведе между 13 и 28 юни. "В този момент имаме нужда да се обърнем към градината, която си представяме като една алегория или легенда за място, надарено с приятна флора, перфектен климат и красив цялостен вид, което грижливо пазим от..
Превратът, пучът в "Метрополитен" срещу проф. Стоян Братоев е причината общинският съветник Ваня Григорова да напусне групата на БСП в..
Реформата в МВР е необходима и не може да бъде на парче. Политическата намеса в нея трябва да е максимално ограничена , заяви председателят на..
Д-р Надежда Тодоровска, зам.- генерален директор на Българския червен кръст, пък припомни необходимостта от в заимопомощ в критични моменти. Тя..