Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пучиниева музика „разтопи“ сърцата на спонсорите на Израелската опера и Израелската филхармония

Снимка: bg.wikipedia.org


Заключителният спектакъл на Израелската опера и концерт на Израелската филхармония предшестват подновяването на абонаментите за двете институции, а също подписването на чековете от спонсорите, т.нар. „приятели на Операта или Филхармонията". Затова тези изпълнения са много важни и обикновено блестящи. Случайно или не, и Телавивската опера, която и тази година нямаше изпълнение на Масада, и Израелската филхармония, за чийто главен диригент Зубин Мета започва последният сезон на този пост, преди да се оттегли, бяха избрали да представят творби на Пучини. Операта е гласувала доверие на „Мадам Бътерфлай“, а Филхармонията - на „Турандот“.

В духа на добрите традиции на Операта беше представлението „Мадам Бътерфлай“ под диригентството на Даниел Орен. В зрелищния спектакъл, но в дискретния прочит на японската традиция, за режисурата и сценографията бяха поканени японските творци Шавио Сан и Кита Асари. На певците им се налагаше да стъпват от камък на камък“ на сцената, която представляваше традиционна източна градина. Е, някои забравяха и минаваха за по-напряко и там, където трябваше да тече вода. От оризова хартия са прозорците на къщите в Япония. По време на цялата музикална интермедия на очакването, тези прозорци бяха сцена на театър на сенките, а след това с по-ярки светлини показаха разочарованието. Връх на спектакъла беше танцът на чадърите и ветрилата. Подобно на кукловоди хористите успяха да направят цяло представление, използвайки само разноцветни чадърчета и изписани ветрила. Съжалявам,че не бях на някой от първите два реда, по време на генералната репетиция, на която присъствах. Оттам се е чувало как пее самият диригент Даниел Орен. Лично мен никой от певците на сцената не ме впечатли особено, а на Сузана Барнакини в ролята на Чо Чо Сан трябва да признаем артистичност. А преди да стане диригент Даниел Орен е бил дете-чудо , невероятен певец. Съжалявам, че не чух операта в негово изпълнение! Според колеги е бил забележителен!

За „Турандот“ в концертното изпълнение на Израелската филхармония трудно може да се каже нещо освен суперлативи. Както казват спонсорите: след такъв празник човек се подписва с удоволствие под каквато искаш сума! Оркестърът беше във върховна форма. Трите хора - на Пражкия симфоничен оркестър, който гостува, големият хор „ Гари Бертини“и детският хор „Анкор“, бяха едно от съвършените действащи лица. Едва стигащия без бастун до диригентския пулт Зубин Мета извърши дори и физически подвиг да стои на крака четири часа, защото беше изпълнена не съкратена, а пълната версия на операта. При това ни за миг не беше скучно и залата изслуша творбата на един дъх! Фаворити бяха руската певица Елена Панкратова в ролята на Турандот, която респектира с мощния си и прекрасно поставен глас, и тримата певци в буфо триото Пинг, Панги Понг: баритона Герман Олвера и тенорите Роберто Говата и Пабло Гарсия Лопес . Макар и облечени в смокинги, те много артистично рисуваха с глас и жестове принцовете, които изобразяваха, като баритонът, в ролята на индийския принц, беше пестелив и характерен. Американският тенор Грегъри Кунде, който се разхождаше из сцената, влачейки пюпитъра с нотите, по които пееше, беше малко еднопластов за тази роля, но публиката дълго и горещо го аплодира. Преди концерта изслушах прочутото концертно изпълнение на някога младия, през 1972 г., Зубин Мета, с Лучано Павароти в ролята на Калаф. При сегашната трактовка на операта акцентът бешевърху мъдростта в живота, приоритетите и цената на достигането им, докато някогашната беше по-скоро за силата на духа и всеобхватността на любовта. А сред рецензиите, които се появиха в израелските медии, най-силно ме впечатли анализа на психотерапевта Омер Шумрони. Според него: Турандот е толкова жестока, защото се счита превъплъщение на прабаба си, изнасилена от чужд принц, а вместо да се мъчи три часа на сцената, Мадам Бътерфлай е можела да се отбие при психолог и по методите на Фройд за пет минути биха й помогнали да преодолее изоставането от неверния любим. Можела е просто да се обърне към прочутата семейна радио-консултация по израелското радио, където веднага биха й изкрещели да зареже Пинкертон, да си вземе детето и да се помири с родителите си!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Слава Атанасова (цигулка) и Констанца Дюлгерова (пиано)

Слава Атанасова и Констанца Дюлгерова свирят в концерт "По Владигеровски"

Продължават концертите "По Владигеровски", организирани от къщата музей "Панчо Владигеров" в София. С пет нови събития се отбелязва 20-ата годишнина от откриването на постоянната експозиция на културния институт със съвременен поглед към традицията, завещана от българския композитор и пианист. Вторият концерт, "Страници от музикалното наследство:..

публикувано на 13.06.25 в 18:12
Лиляна Кошлукова в ролята на Княгинята с Арон Аронов (Адам) в оперетата „Птицепродавецът“ на Целер, 1967 г., ДМТ „Стефан Македонски“ - София.

Спомен за оперетната звезда Лиляна Кошлукова

В историческата рубрика "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" разказваме за една от звездите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в средата и втората половина на 20. век - сопрана Лиляна Кошлукова.  На 1 юни се навършиха две десетилетия, откакто тя напусна този свят. Всеки, който я е гледал в блестящите..

публикувано на 13.06.25 в 16:21

"Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев ще зарадва публиката в Театър 199

Започнаха тържествата по повод 60 години от създаването на Театър 199 . Кулминация на празника ще бъде поставена с представлението "Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев. Пиесата е поставена за пръв път в театъра през 1986 година. Ходих 4-5 пъти в Гърция, за да проучвам, да усетя атмосферата, разказа пред БНР  Стефан Цанев, който е..

публикувано на 13.06.25 в 16:11

Дуо "Атмосфери" изнесе концерти в Бразилия

В края на месец май българското клавирно дуо "Атмосфери" прелетя до Бразилия, за да изнесе два концерта. Поканата към Александра Дичева и Мила Михова е отправена от на известния бразилски дирегент Клаудио Коен, с когото са работили заедно в Пазарджик. Маестрото ръководи оркестъра към Националния театър "Клаудио Санторо" в столицата Бразилия. С този..

публикувано на 13.06.25 в 16:03
Петя Иванова

"И ето ме…" - новата стихосбирка на поетесата Петя Иванова

През седмицата при голям интерес Клубът на дейците на културата във Враца представи стихосбирката "И ето ме…" на поетесата Петя Иванова.  Срещата премина изключително емоционално, с много усмивки и сълзи, породени от искрената изповед на авторката и обичта на многото почитатели, които се оказа че има във врачанския край. Петя Иванова е родена в..

публикувано на 13.06.25 в 14:45
Георги Калайджиев и децата от оркестър

Отзвук от "Музикант на годината 2024": Проектът "Музиката вместо улицата"

В предаването "Алегро виваче" ви срещаме с носителите на призове в допитването "Музикант на годината 2024". Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" - видеозапис..

публикувано на 13.06.25 в 13:41

Започва фестивалът "Културама" 2025

Смесвайки и представяйки на едно място голяма палитра от музикални жанрове, CULTURAMA 2025 Garden of Sound ще се проведе между 13 и 28 юни.  "В този момент имаме нужда да се обърнем към градината, която си представяме като една алегория или легенда за място, надарено с приятна флора, перфектен климат и красив цялостен вид, което грижливо пазим от..

публикувано на 12.06.25 в 20:10