Преди да вдигне завеса за първата си премиера през този сезон Израелската опера покани почитателите си на две изложби, свързани с нейното изкуство.
В галерията за наивистично изкуство бяха подредени творби на най-голямата гръцка художничка, творяща в този стил - София Калогеропулу. Нейната съдба е не по-малко любопитна от картините й. След завършване на право и политология в Атинския университет тя решава, че иска да се занимава с изкуство и записва класа по пеене на Атинската консерватория. След това специализира във Виена. Предричат й блестящо бъдеще. Виенската опера й поверава главната роля в „Травиата“ през сезон 1976-1977г. Затова за всички е шок,че талантливата и много красива солистка решава да напусне не само операта, но и пеенето. София Калогеропулу решава да се пробва в друг вид изкуство- изобразителното. Интересно и неочаквано изглеждат картините й, много от които са посветени на оперни или балетни спектакли. Тя не рисува една сцена или един изпълнител, а сякаш изобразява цялата опера, с всичките й тъжни или весели моменти, едновременно. При това докато гледаш картината, в ушите започва да звучи музика,точно от тази опера. По някакъв начин с бои и форми успява да внуши ритъм и дори мелодика. Жизнените цветове й помагат да пресъздаде цял един свят с хумор и философски послания. Самата тя признава, че на сцената е прекрасно, но нетрайно и тя помага музиката да стигне и до тези, които никога няма да влязат в залата като зрители.
Втората изложба е посветена не на операта въобще, а на спектаклите от минала година и предстоящите в този сезон. С конкурс са били избрани 7млади фотографи и са им посочили заглавията. Повечето от тях не са снимали в самата опера, а своите асоциации за нея. Лично мен ме впечатли интерпретацията на „Цар Салтан“ на Римски-Корсаков на фотограф-художника Павел Волберг. Той е заснел странна царица-лебед, направена от използвани автомобилни гуми и шини. Короната й е боядисан с бронз печат. Тази хубост стои пред разрушен от бомба жилищен дом в Донецка област в Украйна, насред запустяло село. Фотографката Ади Брент не е погледнала зад кулисите на подготвящия се първи спектакъл за този сезон – „Бохеми“ на Пучини. За нея Мими е митичната фигура на Мария Калас, която самотно завършва живота си в Париж. Офир Гилат е избрал операта на Моцарт „Дон Жуан“. За него великият любовник, който не се страхува даже от смъртта, най-добре може да бъде отразен чрез полуразрушена скулптура, зад която се виждат двойка целуващи се младежи. Двоен портрет на палестински арабин е вердиевия „Дон Карлос“ за фотографа. На лявото рамо на неговия „испански принц“ е татуиран портрет на египетската национална певица Ум Калсун, а на другото – Фейруа. Това са двата символа на арабската фолк-музика. Интересна е трактовката на фотографа Михаил Хелбин за операта на Бизе „Кармен“.Според него тя е тореадорът, който всеки миг рискува живота си заради забавлението. Решил е да го покаже с помощта на судански бежанец, от тези, които са се спасили от смърт, но вегетират в района на централната автогара на Тел Авив. Облякъл го е в оперния костюм на тореадор. На снимката личи контраст между костюма и ужасения поглед на бежанеца, което според художника е символ в противоречията в характера на самата Кармен.
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..