Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Непознатите герои сред нас в кампанията "ЕС: По-защитени заедно"

Игнат Арсенов прави потребителската защита по-достъпна и разбираема

Директорът на Европейския потребителски център смята за важно хората да са запознати с правата си

| обновено на 26.03.19 в 10:35
Игнат Арсенов
Снимка: Личен архив

Игнат Арсенов е директор на Европейския потребителски център от 2010 година. Той е магистър по право от СУ „Св. Климент Охридски“. Занимава се със защита на потребителите повече от 17 години - първо като специалист в правния отдел на Комисия за защита на потребителите, после като адвокат, специализиращ в потребителското право. 

Работата му включва участие в европейски проекти и изнасяне на презентации с акцент помощ и съвети на потребителите, алтернативно разрешаване на потребителски спорове, европейски трансгранични съдебни процедури - европейска заповед за плащане и европейска процедура за искове с нисък материален интерес. Игнат Арсенов е един от героите на кампанията "ЕС - По-защитени заедно".
   

В офиса му са натрупани купчини брошури, разясняващи правата - ако сте в самолет и полетът ви закъснее или пък ви загубят багажа, ако наемате автомобил или какво да направите, ако се окажете излъгани при онлайн резервация.

Още като студент Игнат Арсенов започва работа в Комисията за защита на потребителите. „Това е едно ново законодателство за България. Още не бяхме влезли в Европейския съюз. Тепърва въвеждахме неща, които в България никога не ги е имало, а в други държави те фигурират от 60-те, от 70-те години на миналия век“, пояснява Арсенов.  

Центърът, свързан със защитата на потребителските права, съществува от 2008 година. Услугите му са безплатни, защото се финансира от Европейската комисия и от бюджета. Игнат Арсенов пояснява, че той и колегите му се занимават само с казуси физическо лице – търговец, с трансграничен характер.

Вариантите засегнато лице да се обърне за помощ към Центъра са много - по електронен път, по пощата, на място. Най-често чрез методите на медиацията успяват да разрешат случая. „Успяваме в над 50% от случаите да постигнем споразумение в полза на потребителите, даже има години, в които достигаме до над 70% успеваемост. За всички останали случаи ние търсим алтернативно решение“, изтъква директорът на Европейския потребителски център.

Игнат Арсенов уточнява, че не могат да представляват потребителите пред съда, но им предоставят информация как могат да продължат да си търсят правата.

Понякога се ядосва, че още в началото си личи измамата, която потребителите не са забелязали. „Потребителят си купува нещо от интернет от сайт, който впоследствие изчезва, не можем да го намерим, въпреки че сайтът е бил .bg или .uk. Всъщност това е китайски или друг търговец, не е ясно кой е точно търговецът, въпреки че има посочен адрес на сайта. И в този случай няма как да помогнем на потребителите.“

Изключително важно е хората да си знаят правата, подчертава Игнат Арсенов. Затова правят кампании както в София, така и в по-малки населени места.

Според Игнат Арсенов българите знаят по-малко правата си от гражданите на другите страни от ЕС. И въпреки че непрекъснато се занимава с правата на потребителите, на него също му се е налагало да си ги търси. „Една авиокомпания ми загуби багажа и бях на едни много важни срещи пет дена с хавайска тениска и дънки.“

Хората потърсили веднъж помощ, откриват смисъла да си търсят правата. Сергей Генчев, използвал услугите на Европейския потребителски център, разказва за провалена почивка в Гърция, където вече резервиран и заплатен хотел отказал да приеме семейства с деца. Генчев смята, че когато индивидуално търсим правата си, шансът да ги защитим е по-малък, отколкото ако го правим през ЕПЦ.

За полезността на Европейския потребителски център разказват и партньори на Игнат Арсенов. Камен Балкански от „Творческа Европа“ го нарича „едно от най-практичните звена на информационните центрове“.

Борислав Мавров от „Европа Директно“ също се оказва с нарушени права заради нарушен график на полетите. Смята, че политиката на Европейския потребителски център да разяснява правата на по-широк кръг хора е добра. „Те се опитват да излязат извън тясната черупка на своя офис и търсейки контакт с хората да направят Европейския съюз по-разбираем, в частност потребителските права по-разбираеми.“

Екипът в Центъра е малък, но мотивиран, става ясно от думите на Ива Боцева, консултант в Европейския потребителски център.

„Имали сме случаи, които сме разглеждали 700 дни – това са две години, и пак сме стигали до положително разрешение.“

Още детайли за работата на Игнат Арсенов чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Милорад Додик

Босненската Република Сръбска предсрочно избира президент на мястото на Додик

Гражданите на Република Сръбска в състава на Босна и Херцеговина гласуват днес на предсрочни президентски избори.  Те бяха свикани, след като мандатът на бившия президент Милорад Додик беше прекратен след окончателно съдебно решение - една година затвор и шестгодишна забрана за заемане на публична длъжност заради неспазване на решенията на Върховния..

публикувано на 23.11.25 в 05:25

Врачанският музей отбелязва 40 години от откриването на Рогозенското съкровище

През цялата година Регионалният исторически музей във Враца насочва общественото внимание към 40-годишнината от откриването на археологическата находка, определяна като „съкровището на ХХ век“ – прочутото сребърно тракийско съкровище от село Рогозен. Открито през 1986 г., съкровището включва 165 сребърни съда с общо тегло над 20 килограма. Голяма..

публикувано на 23.11.25 в 04:34

Община Мизия с мерки срещу наводнения

Община Мизия планира да изгради четири басейна за задържане и попиване на скатни води.  Хидротехническите съоръжения ще предпазват няколко улици в града, които се наводняват при проливни дъждове.  Идеята на Община Мизия е да изгради така наречените ретензионни басейни на сухите дерета Оряховски и Селанвски дол. При проливен дъжд от тях идва..

публикувано на 23.11.25 в 04:24

Увеличението на осигуровките в новия бюджет в предизвикателство за производителите на тютюн

Предвиденото в Бюджет 2026 увеличение на осигуровките е сериозно предизвикателство за тютюнопроизводителите и може да доведе не само до фалит на производители, но и до обезлюдяване на селата. "Тези, които правят бюджета, не знаят какво причиняват на дребните производители", казва тютюнопроизводителят Нихат Расим по повод вдигането на..

публикувано на 23.11.25 в 04:11
Народен театър „Иван Вазов“

Народният театър домакинства събития в чест на Федерико Гарсия Лорка

Племенницата на един от най-известните испански поети и драматурзи  Федерико Гарсия Лорка - Лаура Гарсия Лорка, идва в България.  Тя ще е у нас по покана на Народния театър „Иван Вазов“ и Института „Сервантес“.  В рамките на специална тридневна програма публиката ще има възможност да се докосне до света на един от най-обичаните испански автори на 20 век..

публикувано на 23.11.25 в 03:53

Коледни работилници ще има в Казанлък

Поредица от коледни работилници започват от следващата седмица в галерия "Ателието" в Казанлък по повод предстоящите зимни празници. Насочени са както към децата, така и към техните родители, като всички те са поканени и на коледен чай с бисквитки. Ателиетата ще започнат на 27-ми ноември и ще продължат до 11-ти декември, като заедно с художниците..

публикувано на 23.11.25 в 03:52

"Сънди таймс": Митал ще напусне Великобритания

Лакшми Митал, един от най-богатите мъже във Великобритания, ще напусне страната, съобщи "Сънди таймс".  Никой не е доминирал списъка на богатите на изданието през 37-годишната му история така, както Лакшми Митал, пише то. Индийският стоманен магнат оглави годишната класация за богатство рекордните осем пъти.  В пика си през 2008 г. личното му..

публикувано на 23.11.25 в 03:39