Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Златният век” от киносезона на Болшой театър

Как е възможно да се съчетае златното време на джаза от 20 години на ХХ-ти век и комунистическия морал и порядък в малък руски крайморски град? Как контрабандистите могат да притежават добър вкус и стил, безупречно съчетани с изискаността на джентълмени от бел епок и ловката жестокост на професионални престъпници? Как голямата вариететна звезда Марго/Рита, всъщност копнее за истинска любов, а не за фалшивия сценичен блясък и мимолетна възхита от страна на посетителите в луксозното заведение?!

Всички тези наглед несъчетаеми елементи, намират своето хармонично сценично битие в знаменития балет на Дмитрий Шостакович „Златният век” в гениалното хореографско решение на Юрий Григорович в последната му редакция на балета, направена специално за сцената на Болшой театър през 2006. Сега имаме възможност да видим постановката като част от балетния кино сезон на най-знаменитата Московска сцена.

“Златният век” е първият балет на Дмитрий Шостакович по либрето на Александър Ивановски по неговия роман „Динамо”, който е последван от сатирично-гротесковия „Болт” и „Светлия ручей”. Оригиналната премиера се състояла на сцената на Ленинградския държавен театър за опера и балет (Марийнския театър) на 26 октомври 1930 година с хореографията на Василий Вайнонен и Леонид Якобсон. Младият Шостакович приема задачата присърце веднъж защото се интересува от художествените възможности на балетната музика и втори път защото сам бил особено запален по футбола. Въпреки това либретото на балета е изпълнено с много затруднения, които обаче композиторът тълкува като акустични и образни предизвикателства. В балета са включени редица западни "буржоазни" танци и джаз синкопи (канкан, фокстрот, танго, предходника на популярните степ танци преди Фред Астер), както и сцени на срещи по бокс, игра на карти и футболен мач. По оригинал сюжетът се развива някъде на Запад в капиталистическа страна по време на индустриална изложба "Златният век". Там пристига съветски футболен отбор, но един от играчите се влюбва до полуда в мастна вариететна танцьорка. Заради това насмалко съветският отбор да изгуби мача си, но футболистите все пак удържат пълна победа срещу "капиталистическия" екип. Заради фриволно поведение са арестувани от враждебната полиция, но след това триумфално са освободени от негодуващите обикновени хора от пролетариата.

Скоро обаче, след двадесетина показвания “Златният век”, наред с другите творби на Шостакович е набеден в „западнячество“ и безпочвен “формализъм” и е свален от репертоара. Едва през 1982 г., след смъртта на Шостакович, либретистът Исак Гликман и Юрий Григорович написват ново либрето: действието е прехвърлено в Съветския съюз от времената на НИП (Нова икономическа политика – Лениновата икономическа реформа), като мястото на действие е ресторант „Златен век”, където младият честен комунист и рибар Борис и порочният загадъчен мосю Жак (Яшка, контрабандиста) се борят за любовта на безпартийната красавица Рита – бляскавата звезда на местното кабаре Марта.

За хореографското въображение на Григорович няма граници. Тук извежда като основен кинетичен персонаж не солистичната двойка, а разгърнатите масови платна – динамични и пъстри, в който се съчетават най-разнообразни технически приумици и ефекти – бързи

преходи, стремителни диагонали, завихряния от тела, стилизации на маршировки с развети знамена и хоругви. Сцените от кабарето са изпълнени с много поезия, джаз елементи и кабаретна стилистика. Като Рита-Марта много въздействаща е Нина Капцова, Борис на Руслан Скворцов е открит и почтен. Скворцов е технически безупречен и надарен с много лирическа мекота, особено в любовните сцени. Съвсем друг е многообразният Михаил Лобухин като контрабандиста Яшка - колкото елегантен като мосю Жак, двойно повече коварен и неумолим като главатар на престъпната група. Лобухин притежава огромна сценична харизма, която му позволява да изпълни ролята с множество нюанси и богат емоционален обем. Като Люска се изявява забележителната Екатерина Крисанова – елегантна, надарена с особена класа и стремителност, нейната героиня излъчва съблазън и меланхолична нега.

Чуйте цялата рецензия на изкуствоведа Петър Пламенов в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Шунев

Владимир Шунев: Пейзажите ми са вдъхновени от българската природа

Владимир Шунев обича да пътува. Спира за кратка почивка, за да нарисува видяното и продължава пътя си към различни места в България.  Наричат го самобитен и самоук художник, защото по образование е минен инженер. Това го нарежда сред най-ярките представители на наивистичното изкуство у нас. Неговите пейзажи са наситени с цветове и романтика,..

публикувано на 02.07.24 в 09:23
Виктор Теодосиев и Константин Илиевски

Брукнер, Джуров и дебют в заключителния концерт на Радиосимфониците

Седма симфония на Брукнер, Елегия от Пламен Джуров и дебют на Виктор Теодосиев ще представят Радиосимфониците под палката на главния диригент Константин Илиевски в заключителния си концерт на 5 юли, петък, от 19.00 ч. в зала "България" . Програмата предлага в една вечер акцентите от сезона: световни шедьоври, фокус върху българските..

публикувано на 01.07.24 в 16:20
Станислава Пирчева

Станислава Пирчева: Поезията става песен, когато думите намерят музиката в сърцето

Поезията става песен, когато думите намерят музиката в сърцето . Това сподели Станислава Пирчева, водещ на предаването "Нощен хоризонт" по БНР. Тя е автор на текста на песента "Феникс", която днес има премиера. Игор Марковски е продуцент на парчето, изпълнено от Жаклин Таракчи. Музиката е на Биляна Ангелова. Песента е..

публикувано на 01.07.24 в 11:17

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В четвъртото издание от летния сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“:  20.05-21.00 ч.: - Журналистът и блогър Димитър Сотиров ни пренася в атмосферата на летните фестивали “Opera Open“ в Пловдив и “Опера в Летния театър“ във Варна - Изкуствоведът доц. Петър Пламенов представя..

обновено на 30.06.24 в 23:13

Поредно издание на фолклорния събор "Златната гъдулка" в Русе

54-то издание на фолклорния събор "Златната гъдулка" ще започне в неделя от 9 ч. в Парка на младежта в Русе. На сцената ще се изявят над 700 участници от различни краища на страната, както и детски фолклорен състав "Талисман" от град Тараклия, Молдова. Певци, инструменталисти, танцьори, разказвачи и участници в народни обичаи ще се състезават..

публикувано на 30.06.24 в 08:30
Теодора Колева - писател

За надеждите и разочарованието в творчеството на Теодора Колева

Теодора Колева в разстояние на 10 години пише първата от трите книги "Данъчна ревизия", като съумява в този сборник с разкази да предаде по неповторим начин надеждите и разочарованието на обикновените хора от посттоталитарното демократично общество.  Разказите се позовават на много истински случки и житейски впечатления на писателката,..

публикувано на 30.06.24 в 06:59

Премиера събра на една сцена Светлин Русев и Теодосий Спасов

Първото изпълнение на нова българска творба е щастливо събитие - и за участниците, и за публиката, която го аплодира за първи път.  В четвъртък, на 20 юни, в зала "България" се събраха хора, любопитни да посрещнат новородения Концерт за цигулка, кавал и оркестър с автор Теодосий Спасов, още повече, че солисти на Софийската филхармония бяха..

обновено на 28.06.24 в 20:26