Сигурно е много задължаващо фамилното ти име де е и название на популярен танц. За гражданката на света Саша Валц , която живее в Холандия, това не е пречка , защото целият й живот е балет. Била е водеща солистка в младостта си в трупата на една друга голяма звезда - Пина Бауш, а сега близо 50-годишната танцьорка е хореограф и съосновател (заедно със съпруга си - продуцентът Йохан Зандиг) на една от най-популярните балетни формации в света.
Този спектакъл е направен за фестивала в Залцбург преди 8 години. Музиката съчетава квартет на Моцарт с електронната музика на американеца Едгар Варез и с музикалните видения на канадеца Клод Вивие и гръка Янис Ксенакис. Това е канавата, на която Саша Валц е разказала своя „история на света“ в мозайка от балетни сцени с название „Продължава“. В тях се редуват митове като тези за Сизиф, за Орфей и Евридика и за Прометей, действителни исторически факти из живота на гладиаторите и весталките в Рим, историята на Жана д Арк, а също мечтания като танците на Айседора Дънкан. Но едно е общото - усещането, че земното претегляне не действа върху нейните 24 танцьори и гостите й. Тя нарича гости балерини и балетисти извън трупата, които след изключително строг конкурс привлича от цял свят за определен спектакъл или серия от представления.
Две тенденции има в интерпретацията на Саша Валц. От една страна, зрителите имаха чувството, че балетистите са успели да преодолеят гравитацията. Това е невероятен диалог между танцьорите, музиката и пространството. Скоковете на мъжете с такава лекота пореха пространството! А при поддръжките изглеждаше сякаш жените бяха от пух и почти нямаха собствено тегло. Балерините в откъсите в този стил бяха почти през цялото време някъде във въздуха в ръцете на партньорите и там танцуваха, високо от земята. Но най-удивително бе съчетанието на тези два елемента. Високи мъжки скокове с партньорката в ръцете е нещо немислимо, рисковано и направо невиждано. Разбира се много помагат и съответни съоръжения, както и осветлението. Но над всичко е специалната кръгова техника на хореографката.
Втората тенденция бе на „оживелите скулптури“. Зрителят има чувството, че във всеки момент на танците в тази стилистика, въпреки че артистите се вихреха на сцената, ако направиш снимка ще видиш застинала скулптурна група. До най-малките детайли е мислено за ансамбъла, а при общата визия зрителите имат чувството, че скулптурите или куклите (защото има танц на играчките), са оживели. И всичко това изпълнено с уникалната танцувална техника на Валц!
Един от танците бе изпълнен под съпровод на свирещия направо на сцената перкусионист Робин Шулковский. В друг балетистите играеха при пълна тишина, като движещи се сенки.
"Не знаех доста неща за Димитър Воев, но след като гледах филма "Воев", вече съм убедена в неговия гений!", разказва Мишер Руева за вдъхновението и идеята на песента "След себе си", която заедно със Симеон Воев и Цветелина Цветкова създават още преди две години. "За да се обадя на Мони Воев, се появи първо смелостта. За мое голямо учудване и..
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Фестивалът за съвременна музика NOW! в град Есен, Германия, се проведе за 15-и пореден път от 25 октомври до 9 ноември. Той се организира от Есенската филхармония в партньорство с Университета за изкуства Фолкванг, Държавния съвет за музика на областта Северен Рейн-Вестфалия и Дружеството за нова музика - Рур. Фокусът през 2025 г. беше върху..
С юбилеен концерт под наслов „Традицията е жива” камерният оркестър „Орфей” към Двореца на културата в Перник отбеляза 50-годишнината от създаването си. Солисти в концерта бяха цигуларите Ангел Станков и Лиляна Якимова-Димитрова. По повод юбилея Съюзът на българските музикални и танцови дейци отличи оркестъра със „Златна лира”, а неговия диригент -..
В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" разказваме за делото на проф. Иван Вульпе - диригент и педагог, свързал името си с няколко оркестъра в България, най-вече с тези в Бургас и Шумен. На 7 ноември се навършиха 95 г. от рождението му. Иван Вулпе е наследник на големи фигури в историята..
На 21 ноември от 19 часа в Софийската опера и балет е поредният концерт от сезона на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски. Това събитие ще бъде по-различно и емоционално, защото с него ще бъде отбелязана 65-годишнината от създаването на Детския радиохор – рожба на незабравимия акад. Христо Недялков. Това ще бъде..
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева. С това изчисление започна интервюто пред БНР на..
"Корупцията в горския сектор заплашва да срине един от най-важните отрасли на българската икономика -управлението и стопанисването на държавните..
" Благомир Коцев сякаш пречеше на всички още с избора му , защото решенията му бяха твърде много в полза на обществеността на Варна. Той опита да забави..