Едно от най-големите събития в юлската програма на фестивалите „Варненско лято“ и „Опера в Летния театър“ във Варна беше гостуването на световноизвестния тенор Фабио Армилято с рецитала му „Cantango - от Тито Скипа до Карлос Гардел“. Една приятна филмово-музикална вечер, която гали душата. Една програма – лаконична като форма, интересна като съдържание и завладяваща като изпълнение, с която Фабио Армилято гастролира по цял свят в партньорство с различни музиканти. В Летния театър във Варна му партнираха пианистът Фабрицио Моката, квартет музиканти от оркестъра на Варненската опера, Вяра Железова в ролята на Четец, т.е. на Душата и танцовият дует Лия Данова/Добрин Недев.
Какво означава за Вас да бъдете за втори път гост на Опера в Летния театър и Варненско лято?
„Генуа и Варна са побратимени градове. Аз съм тук като посланик на Генуа и се старая да задълбоча културното сътрудничество между двата чудесни морски града. Завръщането във Варна ми носи много радост. Миналата година бях тук за оперна гала, а сега за рецитала "Cantango", който създадох преди 5 г. и представям по цял свят с голям успех. Това съчетание на опера и танго е нещо специфично, но в същото време свързано с италианската традиция и с традицията на белкантото. България също е страна на операта и белкантото, така че тези две велики култури наистина могат да се прегърнат!“
Как се роди проектът "Cantango - От Тито Скипа до Карлос Гардел"? Може би Тито Скипа е Вашият най-любим тенор?
„Тито Скипа е идеалният тенор. Той е най-напредничавият по отношение на начина на пеене, като певец и изобщо като музикант. Той също така е композирал и е живял много години в Аржентина, в Буенос Айрес. Говорел е много добре испански език, местната разновидност на езика и е можел много добре да разбере и почувства раждането на тангото. Аз се влюбих в тангото, защото съм бил много пъти в Буенос Айрес, пеейки в оперни спектакли в Театро Колон. А също така Генуа е много свързана с Буенос Айрес, защото когато градът процъфтява през 19 век, той привлича много имигранти от Италия, много моряци и докери от Генуа. И така, аз се влюбих в тангото, но преди не разбирах добре колко голямо е значението на поезията за тангото, както и връзката на тангото с операта. Тито Скипа е бил учител на Карлос Гардел, който е искал да стане оперен певец както всички останали в началото на ХХ век. Той е бил добър приятел на Карузо, на Тита Руфо, Артуро Тосканини и наистина е мечтаел да стане оперна звезда, но не е имал необходимия оперен глас. И Тито Скипа е бил този, който след като му е преподавал известно време, го е посъветвал да се обърне към родната си фолклорна песен, защото притежава приятен глас. Така Карлос Гардел се насочва към танго песните, след като има основата на италианското белканто. Най-напред тангото се счита за музика с неблагоприятно влияние върху хората, върху жените, като лоша музика. Но с Гардел и неговия италиански стил тангото се превръща в аристократична музика. Съблича гаучо одеждите и се облича със смокинг. Става това, което всички познават от филмите, които ни е завещал. Такава е музикалната история. Аз се влюбих в нея и се опитвам да я предам чрез нещо като кратък филм, в който се връщам назад към времето, в което танго песента се ражда. Искам да покажа колко много е вдъхновена и повлияна от операта.“
Какво означаваше за вас работата с Уди Алън във филма „На Рим с любов“? /В тази лента на знаменития режисьор Фабио Армилято изпълнява ролята на тенора, който може да пее само докато се къпе под душа./ Филмът имаше голям успех, беше толкова забавен! Но какво бихте споделили за снимачния процес?
„Беше уникално преживяване да работиш с една от живите легенди на Холивуд. За мен беше удоволствие, защото Уди Алън обича и много уважава оперното изкуство. Той направи този филм, за да говори за операта. Направи го по забавен начин, максимално парадоксално и много хора не разбраха, че „На Рим с любов“ всъщност е критика към глупавите съвременни оперни продукции. Аз уважавам всичко и всеки, но главното послание в този филм е, че Уди Алън не харесва глупавите оперни продукции. Оперният певец може да пее само под душа и затова режисьорът решава да сложи душ на сцената и да постави "Палячи" под душа. Това беше невероятно преживяване, все още се бърша!“
Нека да се върнем към сериозната класическа опера. Вие сте определян от музикалната критика като най-добрият Шение на нашето време. Андре Шение ли е любимият ви оперен герой?
„Андре Шение“ събуди страстта ми към операта. Бях 4 или 5-годишен. Баща ми беше почитател на Бениамино Джили. Станах и аз, както и на Аурелиано Пертиле и Франко Корели, от когото съм се учил. Андре Шение беше ролята-мечта, която чаках да направя. И когато я направих, можех изцяло да изразя себе си в нея. Защото той е поет. Чрез него можех да изразя цялата романтика, която нося в себе си, а аз съм много романтичен човек. Другата роля, която обичам най-много и най-много ми подхожда, е на Марио Каварадоси от "Тоска", който пък е художник и жертва живота си в името на приятелството.“
Говорихме за отношението на Уди Алън към съвременните оперни продекции. А какво е Вашето отношение?
„Участвал съм в много съвременни оперни продукции на много умни режисьори. Мисля, че когато говорим по този проблем, ключовата дума е уважение. Да уважаваш музиката, певците, публиката и историята, защото когато изобразяваш даден исторически период, не би трябвало да излизаш от него и да преобразяваш напълно действието. Аз не съм против новите идеи, но понякога предпочитам по-пестеливата постановка, отколкото прекалените неща. Защото ако си по-пестелив, даваш по-голямо пространство на въображението на хората, както когато четат книга. Или пък представете си, че творбата е поставена в лоша рамка. Например отиваш в музея да гледаш велика картина като Джоконда, ако тя е поставена в лоша рамка, с лошо осветление в червено и жълто, ще кажеш: „Не, моля, дайте ми спокойствие да възприема правилно творбата!“ Да, работата на оперния режисьор е много важна! Той може да предложи различен поглед, а не да се повтаря винаги един и същи, но не мисля, че това трябва да пречи. Това е нещо, което не мога да понасям повече!“
Какво ви предстои след гастрола във Варна? Какъв ще бъде следващият ви проект?
„Идвам от Арена ди Верона, където пях в „Кармен“. Спектакълът имаше голям успех. Ще продължавам да представям по света рецитала „Cantango“ заедно с оперните спектакли. Пея в "Адриана Лекуврьор" в Генуа, Имам отново "Палячо". След филма на Уди Алън той стана моя запазена марка. Това ще бъде моето завръщане в САЩ в Портланд следващия сезон. Също така ще пея в "Кармен" в Корея – още една държава, в която се завръщам, в която сме имали голям успех в миналото главно в "Тоска" с моята съпруга Даниела Деси и Ренато Брузон“ каза Фабио Армилято, с тъга в блестящите си тъмни очи, когато спомена Даниела Деси.
Поставям в спомените си до Пласидо Доминго още един голям тенор, който се държи непринудено и приятелски с другите хора. Ще се радвам да го срещна пак!
"Формите, които Бог е създал са най-благоприятни и възприемчиви за човешкото око" споделя врачанинът Георги Цветков. Той е на 37 години и се занимава с добив и преработка на прочутия врачански варовик. Фирмата, в която работи е на семейството му. Компанията е на международните пазари и изнася продукция за целия свят. "В природата има уникални..
До Съединението Русе е не само най-големият, но и най-развитият български град , продължител на реформаторските тенденции в Дунавския вилает. Отбелязваме 140 години от Съединението на Княжество България с Източна Румелия Градът пази спомени за дипломати, общественици, културни дейци и царски особи. За връзката между Русе и княз..
След многото политически битки, словесни и понякога юмручни, след все по-ясно поставените полюси в световната политика и желанието за надмощие, в деня на Съединението пред нас отново, както всяка година на дневен ред е въпросът: За 140 години успяхме ли да тръгнем ние българите заедно в една пътека, от която да направим широк път за нашите..
Популярният български писател Емил Минчев наскоро издаде финалната част от поредицата си за детектива – вълколак Бънк Ромеро. Историите, започнали с динамичните криминални събития, развиващи се на фона на едно футуристично бъдеще в "Нюх", завършват с книгата "Мрак". Премиерата е в четвъртък, 4-ти септември, от 18.30 часа в клуб "Грамофон"...
Ангелина Грозева е журналистка и актриса. Познаваме я от атрактивното ѝ присъствие в Детското БНР, гледали сме я в постановката "Клюки от Ада". За ролята на изкуството в човешкия живот и новите проекти Ангелина разказа повече в предаването "Нощен Хоризонт". Преди години тя работи по страницата "Културата – къде я откриваме?". В нея, с помощта на..
От известно време фотографът Иво Хаджимишев замени прохладата на Витоша планина и шума на трамваите с горещия беломорски бриз на град Кавала. Какво го заведе в южната ни съседка? Ниските цени на имотите, корените на предците му или любовта му към фотографията и културната ни памет. "На тази възраст ме заведе на първо място работата, но не на..
В поредното издание на "Нощен хоризонт" гостува Васил Георгиев, легендата на българската блус и рок сцена. Васко Кръпката разказва за старата с група "Старт" и за сцената преди 1989 година. Откъде тръгнахме и докъде стигнахме след 36 години преход? "В трудните времена се ражда блусът, така се и роди онази песен на "Подуене блус бенд" - "Ден след..
Съединението не е просто обединение на територии, а на кръв, съдби и усилия. Това отбеляза пред БНР Николай Милчев, бивш учител и поет. Той сподели,..
Протестът на 13 септември е само началото , обеща пред БНР лидерът на партия "Възраждане" Костадин Костадинов. "На 13 септември организираме..
Проблем е, че има много версии за бития директор на ОДМВР на Русе. Този проблем се дължи до голяма степен на реакцията на ръководството на МВР,..