Когато видях, че в интернет-платформата OperaVision се предлага видеозапис на знаменитата опера на Кристоф Вилибалд Глук „Орфей и Евридика“, не се поколебах и веднага реших да я гледам, още повече, че тя е една от любимите ми творби. Изпълнението е на Ирландската национална опера в Дъблин – театър, създаден само преди 18 месеца, но вече гостувал в 21 театри в Ирландия, в Барбикан център в Лондон и на Оперния фестивал в Амстердам. Там е и награден за постановката си на операта „Вторият цигулар“. В репертоара на този съвсем млад театър са „Сватбата на Фигаро“, “Аида“, “Мадам Бътерфлай“, „Гризелда“ от Вивалди и „Орфей и Евридика“ от Глук.
Спектакълът на „Орфей и Евридика“ на Глук, който гледах, е направен като камерна творба, със съвсем малък оркестър - Ирландският бароков оркестър, без хор, партиите на различните гласове се изпълняват от четирима солисти и балет от петима балетисти. Въпреки че изпълнението беше на добро ниво, липсата на блясъка на оркестъра и силата на хора не представи творбата с цялата й красота. И като постановка с режисьор Ема Мартин сцената беше много бедна - само завеси, на фона на които се развиваше действието. Подразбира се, че героите са със съвременни костюми и боси, балетът също, само в прочутия танц на блажените духове балетистите бяха в бели костюми. Всичко беше камерно, много камерно!
Солистите бяха добри. В ролята на Орфей се представи мецосопранът Шарон Карти - ирландка, завършила Кралската академия по музика в Дъблин, специализирала във Виена, в оперното студио във Франкфурт. Дебютът й е през 2013 година като Дидона от операта на Пърсел „Дидона и Еней“ и критиката я оценява веднага като „изненада“. Засега кариерата й се развива в Германия – във Фрайбург, Линц, Ерфурт, Франкфурт, участва и в концертни гостувания на ансамбъл „Музика вива” от Амстердам. Още е в началото на кариерата си, но може да се очаква много от нея, защото е много музикална, артистична, с глас, подходящ за точно такива камерни изпълнения. Ролята на Евридика изпълни ирландката Сара Пауър - сопран, възпитаничка на консерваториите в Дъблин, Манчестер, Гилдхол и националното оперно студио в Лондон. Дебютира през 2014 в Шотландската опера. Носителка е на редица престижни певчески награди от конкурсите „Катлийн Фериър”, „Лондонски бахови певци” и др. Освен с оперна кариера тя вече се налага и като кантатно-ораториална певица, в репертоара й са „Месията” на Хендел, „Сътворението” на Хайдн, „Стабат матер” на Росини и др., гостува и с австрийското дуо „Линсбауер”. Гласът й е мек и приятен, пее много културно и музикално, чудесна е като Евридика. Доста остър ми се видя гласа на третата солистка Ема Наш, тя пееше и сопрановата партия от хоровата партитура. Спектакълът темпераментно и авторитетно се ръководеше от Петер Уелън - известен ирландски диригент, клавесинист и фаготист, артистичен директор на Ирландския бароков оркестър, който участваше в спектакъла и създател на ансамбъл „Марсиас”. В спектакъла на „Орфей и Евридика“ той ръководеше изпълнението, седнал на клавесина. И ако се примирим с този камерен поглед на мащабната опера на Глук, всичко останало е много добре обмислено и представено!
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..
В седмото издание от 33-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч. - един час в света на мюзикъла: - Отзвук от две световни премиери – на американския филм мюзикъл “Злосторница 2“ и на българския мюзикъл “Тайната на музиката“ - В Националния музикален театър “Стефан..
"За мен книгата "Двете" на Юстина Баргелска засегна един много важен въпрос, който не бях срещала другаде, един въпрос, който особено касае майки и дъщери, не само дъщери, синове също, но преди всичко момента, в който позволяваш на детето да порасне, да се отдели, да се откъсне от теб, въпреки че светът около него ти изглежда плашещ, че не само..
"Не знаех доста неща за Димитър Воев, но след като гледах филма "Воев", вече съм убедена в неговия гений!", разказва Мишер Руева за вдъхновението и идеята на песента "След себе си", която заедно със Симеон Воев и Цветелина Цветкова създават още преди две години. "За да се обадя на Мони Воев, се появи първо смелостта. За мое голямо учудване и..
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Общ протест в София днес организират и от КТ "Подкрепа" - на работещи в Агенцията по заетостта, Главната инспекция по труда и Агенцията за социално..
Не прави чест на президент на страна член на НАТО и ЕС да коментира като страничен наблюдател, който е по-заинтересован от постигане на целите на..
Български училища в Чикаго, САЩ – "Малко българско училище" и "Малка България" са със спрени субсидии от българската държава . Причината е скандал...