Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Хованщина” от програмата на OperaVision

Снимка: OperaVision

Лично за мен операта „Хованщина“ от Модест Мусоргски е върхът на руското оперно творчество,даже и на славянското. Тази грандиозна творба, толкова новаторска и толкова руска по дух,  представлява огромна фреска на историческите събития през 18 век, по времето на реформите на цар Петър Първи - един преломен момент за руската история. Самият Мусоргски  е създал либретото на тази необикновена опера по исторически документи. Изпитвам страхопочитание към тази творба и може би затова дълго се колебах дали да я предложа, още повече, че съм имала възможността да чуя, даже и да видя някои от най-големите изпълнители от втората половина на 20 век на главните роли – Досифей на Борис Христов, Евгений Нестеренко, Никола Гюзелев, Княз Ховански на Николай Гяуров, Димитър Петков, Марфа на Елена Обрацова, Ирина Архипова, Александрина Милчева...

Видеозаписът на „Хованщина“, който се предлага в платформата OperaVision, е на Московкския държавен музикален театър „Станиславски Немирович Данченко“ - един от най-реномираните руски оперни театри, не напразно той носи името на двамата знаменити  режисьори. Театърът е създаден през 1941 година при сливането на техните две оперни компании, създадени веднага след 1917 година. Била съм на спектакли на този театър и пазя спомен за великолепните му  постановки. И този път не ме разочарова - записът на „Хованщина“ е великолепен и като постановка, и като ансамбъл /великолепни хор и оркестър/, и като солисти! Ще имате възможност да се насладите на красиви, тембристи и мощни гласове. Гост диригент на постановката е знаменитият руски диригент Александър Лазарев - познат ни от дългогодишната си  работата в Болшой театър, музикант със световна известност. Под неговата палка операта е изградена стройно, бляскаво и звучи много по руски - нещо, което е много важно за възприемането на този шедьовър. За  това допринася и режисурата на Александър Тител - от 1991 година артистичен директор на театъра и професор в Академията за театрални изкуство ГИТИЗ. Няма нищо претрупано в постановката, нито огромни тълпи, движещи се на подиума. Декорите са строги - състоят се само от две дъсчени огради от двете страни на сцената, и  костюмите са  от епохата. Всяко движение на сцената е логично оправдано – това се отнася за хора, който почти през цялото време е пред очите на публиката. А за хора искам специално да подчертая, че е великолепен - красиви, много меки и изравнени в регистрите гласове, много изразително сценично поведение, и каква динамика, каква чистота на интонирането! Прекрасна работа е свършил диригентът му Станислав Ликов.

От солистите силно впечатление ми направи изпълнителката на Марфа Ксения Дудникова - много красив по тембър глас, много музикална и артистична, много красива физически. От две години насам тя прави шеметна кариера на сцените на големите оперни театри по света. Вече пя в "Ковънт Гардън" и на Залцбургския музикален фестивал. С много красив теноров глас е надарен  узбекистанецът Наимидин Мавлианов, който изпълни блестящо ролята на княз Голицин. Солист на театъра е от 9 години, но все по- често го канят да участва в спектаклите на "Мариинския театър" в Санкт Петербург, даже и на турнетата си, с роли като Каварадоси, Дон Хосе, Манрико, Пинкертон. С този красив глас той ще стигне далеч!

В ролята на княз Ховански се представи Дмитрий Уланов, бивш солист на театъра, вече е редовен член на Болшой театър и направи впечатление с артистичното си поведение и красив глас. Той има голяма международна кариера - пее в "Дойче опера" Берлин, Виенската опера, на фестивалите в Екс ан Прованс и Залцбург, по цяла Европа. Николай Ерохин в ролята на княз Андрей имаше сполучлива изява и певчески, и артистично. От 2011 е солист на театъра и  носи целия теноров репертоар от Радамес и Каварадоси до Отело. И накрая стигам до любимата си роля от тази опера - на Досифей. Тя бе изпълнена от баса Денис Макаров - певец със солидна муждународна кариера, често пее в Болшой театър, в Израелската опера, но гостува и в Италия, САЩ, Южна Корея и цяла Европа. Красив, школуван глас, изрядно пеене, но артистично интерпретира ролята по различен начин от този, с който сме свикнали – по-строг, затворен, властен... Въобще във всички роли, дори и най-малките, се представят певци с завладяващи гласове, а това е истинско удоволствие!

Финалът на операта не е традиционният, който познаваме - докато църквата с разколниците гори, идват войските на Петър Първи, т.е. идва новото, прогресивното. В тази постановка финалът е променен - когато се запалва църквата и разколниците загиват в пламъците, се разнася висок, женски глас, който се рее в простора, все повече затихва  и накрая изчезва, както душите на староверците, отиващи  на небето. Музиката е на  Владимир Кобекин и впечатлението е потресаващо!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 18-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Акцент в столичния афиш през изминалата седмица: Концертът на Софийската филхармония с изпълнение на Концерта за цигулка "Offertorium" от София Губайдулина и “Стабат Матер“ от Джоакино Росини - Преди..

обновено на 11.02.25 в 15:06

“Парижката Света Богородица“ – гастролът на годината

Най-голямото събитие в областта на музикално-сценичните изкуства у нас през месец февруари е гастролът от 6-и до 11-и февруари в зала 1 на НДК на наследника на оригиналната продукция от 1998 г. на мюзикъла “Парижката Света Богородица“ от Рикардо Кочанте, при това с една от звездите в главните роли в нея – канадският артист Даниел Лавоа като..

публикувано на 11.02.25 в 12:05
Деми Мур във

Деми Мур и трагизмът на съвършенството във "Веществото"

Копнежът по блясъка е познат на почти всеки човек. В определен момент от живота си повечето от нас се стремят към това да са по-красиви, по-талантливи, по-привлекателни за околните. Стремежът да бъдеш по-добър от това, което си, обаче, понякога се превръща в мания. Особено често това се случва в днешни дни, когато дори и през телефона си..

публикувано на 11.02.25 в 09:21

Започва 75-ото издание на "Санремо"

От днес до 15 февруари ще се състои фестивала на италианската песен "Санремо". Това е 75-ото му издание, което стартира с една изненада. За първи път в историята на "Санремо" се оттегли един от участниците. Това е рапърът Емис Кила. Разследван е от прокуратурата в Милано във връзка с агитките на Интер и Милан. Срещу него тегне и обвинение за..

публикувано на 11.02.25 в 08:52

Изследователски проучвания на Валентин Йорданов

Книгата, която представям сега, има повече научен характер, но е написана на достъпен и разбираем език. Заглавието "Генеалогия на българските канове от Баламбер до Кубрат и Кий - 340 - 668 г."  ни връща към първите векове след Христа и ни запознава с праисторическите родови корени на българите. Авторът Валентин Йорданов от София е неизчерпаем..

публикувано на 10.02.25 в 08:51
Екипите на двете отличени продукции.

Два филма си поделиха голямата награда "Гоя"

Две продукции спечелиха наградата "Гоя" за най-добър филм. За първи път в историята на отличията на Испанската филмова академия две ленти си поделиха първото място – "47" и "Инфилтраторът". В изненадващ финал на церемонията в Гранада тази нощ екипите на двата филма се качиха заедно на сцената. След като беше обявено, че наградата печели..

публикувано на 09.02.25 в 09:00
Мирела Иванова

Мирела Иванова в любовно обяснение към поезията

" Когато се отдалечим от любовта, само тогава можем да я осъзнаем и пресътворим, винаги има една дистанция, когато не си много далеч, но не си и близо...За да видиш преживяното в цялата му сложност, във всичките смисли на любовта, а любовта е тази, която ни дава най-много уроци . Но само когато сме се отдалечили от нея, преди да я забравим и..

публикувано на 08.02.25 в 16:29