Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виктория Муллова: Продължавам да се притеснявам, когато свиря големите цигулкови концерти

Виктория Муллова

На 2 декември на българска сцена за първи път посрещнахме руската цигуларка със световна слава Виктория Муллова - беше тук по покана на Софийската филхармония и диригента Найден Тодоров и нейното изпълнение на Първия цигулков концерт от Дмитрий Шостакович се яви като продължение на поредицата звездни гостувания както в предишния юбилеен сезон, така и в настоящия, когато "Всеки концерт е празник" - каквото е мотото на Националния ни оркестър.

В предаването "Преди всички" по "Хоризонт" Виктория Муллова разказа част от интригуващата история за бягството си на Запад през 1983 г., за това как е оставила цигулката "Страдивариус", предоставена й от държавата, във финландския хотел, от който тръгва към границата и как на летището в Стокхолм, на път за Америка, богат колекционер ѝ дава ценна цигулка "Гуарнери", на която да свири, докато си купи свой инструмент. После, вече в Ню Йорк, друг богат човек ѝ купува "Страдивариус" с уговорката, че тя ще му възстанови парите. Така и става - само три години са нужни на младата руска изпълнителка, за да успее. Сега признава, че е имала голям късмет, но на същия този "Страдивариус" продължава да свири от 1985 г. насам. Свири соловия класически репертоар, свири камерна музика, свири поп и джаз - и въпреки че не се усмихва твърде много, Виктория Муллова твърди, че преживява най-хубавия си период.

За Виктория Мулова са правени филми още когато тя е голямата световна новина: Ученичката на великия Леонид Коган, възпитаничка на Московската консерватория и победителка в конкурса "Чайковски" през 1982 г. - голяма надежда на съветската цигулкова школа, забегнала през границата с риск за живота си, за да търси свободата в Америка. Целият й тогавашен живот е на показ. Припомних й думите на нейния акомпанятор, че има "железни нерви".

"Железни нерви? Това не е вярно! Така изглеждам, но всъщност съм много уплашена. Това ми е проблемът, защото съм отраснала в Съветския съюз и всичко, което си спомням от онези дни е как ме е страх. Страх ме да не ме хванат, да не ме накажат - самият живот в Съветския съюз беше плашещ за мен. Същото се отнася и за свиренето, защото ако си на конкурса "Чайковски", например, или на конкурс по принцип, ако направиш грешка, или не свириш добре - това е, с теб е свършено! Ще те пратят да преподаваш някъде в Сибир. Естествено, че ще те е страх при всяка стъпка. Не ми е личало, че ме е страх, опитвах се да се контролирам, но всъщност отвътре бях ужасена! И сега много се старая да се боря с това, да го променя, защото и сега понякога се чувствам притеснена да съм на сцена и да свиря."

И все пак в едно интервю казвате, че вашият съпруг Матю Барли, който е виолончелист и композитор, с когото често свирите и записвате, Ви е помогнал много да започнете да възприемате музиката по-спокойно.

"Знаете ли, зависи - когато правим програми не с класическа музика, а в други жанрове, естествено аз се чувствам като различен човек - наслаждавам се на свиренето и съм много по-спокойна. Не ме е страх, че ще сбъркам нещо. Същото е и с камерната музика. Но когато изпълнявам големите цигулкови концерти като Прокофиев, Шостакович, Брамс, Сибелиус, аз съм нервна, но не го показвам."

Прави впечатление огромното разнообразие в дискографията на Виктория Муллова, която стартира през 1985 г. с Бостънския симфоничен оркестър под диригентството на Сейджи Озава с концертите на Чайковски и Сибелиус, но продължена през годините с много различни като стил и жанр програми. Особено впечатление прави интереса на руската цигуларка към бароковата музика, за която тя си партнира с блестящи специализирани ансамбли като "Ил джардино армонико" с Джовани Антонини и "Академия Бизантина" - с ръководителя й Отавио Дантоне е записала и диск с Баховите сонати за цигулка и чембало. Откъде идва този интерес към кожените струни? - попитах Виктория Муллова.

"Така е, защото харесвам много бароковата музика - това е различен вид музициране, различна техника - съвсем различен музикален свят. Но аз обичам многообразието му и искам да навляза в различните жанрове, за да не ми доскучава, ако свиря единствено само класика. Защото ако свиря един и същ концерт постоянно през годините, аз бих се отегчила."

Беше ми интересно да разбера има ли си нашата гостенка някакви специални ритуали, когато е на ново, съвсем непознато място, както е сега в София. Какъв е животът на път?

"Бих се радвала да имам възможност да разгледам, но, разбира се, нямам много време, защото сега репетираме, скоро ще се стъмни, а утре имаме генерална репетиция и вечерта - концерт. За жалост няма да видя много от България. Но видях снимки в хотела на красивата ви природа - иска ми се да мога да видя повече от нея и от града, но всъщност изключително рядко ми се удава, когато пътувам за концерти."

Тази седмица беше специална за Вас - само преди дни имахте юбилей. Успяхте ли да го отпразнувате със семейството си, или пак бяхте на път?

"Да, бях със семейството си и беше прекрасно. И трите ми деца бяха с мен."

Знам, че големият Ви син Миша, който е син на диригента Клаудио Абадо, също е музикант.

"Да, той е музикант, свири на контрабас и композира. Едната ми дъщеря, Катя, е диджей, живее в Берлин и прави музика, но електронна. А най-малката - Надя, е балерина. Работи в Кралския балет в Лондон."

Веднага прави впечатление, че и тримата носят руски имена - искаше ли Ви се по този начин да запазите връзката с корените си?

"Аз просто харесвам тези руски имена, но не съм ги избирала специално - например Катя в Русия е Екатерина, а Надя - Надежда. Така че това са руски, но и международни имена. За Миша специално държах да се казва така."

Гледайки един от видеоклиповете, в които Виктория Мулова свири със сина си Миша, един мой познат ми каза: "Виж само погледа й, сигурно е много взискателна майка!" Такава ли сте, я попитах.

"Аз - взискателна? По-скоро обратното - той е взискателен син. Но ние имаме чудесна творческа връзка със сина ми. Аз се уча от него - той се учи от мен. Имаме програма, в която свирим Бах, Шуман и бразилска музика, така че той може да учи от мен за свиренето на класическа музика, а аз задобрявам в изпълнението на бразилска музика. Съвсем скоро, през януари, ще запишем заедно СД, а през април тръгваме на турне."

И така Виктория Муллова - тази "руска стихия на цигулката", както сполучливо я определиха Софийските филхармоници, изведнъж вече не ми изглеждаше вече такава "желязна лейди" - мила, внимателна, доста свенлива дори, с тих глас и крехка фигура, но със силно сценично присъствие. Точно тогава, когато е с цигулка в ръце, разбираш защо я определят като човек със железни нерви. След Първия концерт от Шостакович в зала "България" Муллова изпълни на бис и  Адажио из сол-минорната Първа соната за соло цигулка от Бах - с така нужното омиротворение за публиката.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

Виктория Муллова ще солира на Софийската филхармония

Виктория Муллова - руската стихия на цигулката, ще солира на Софийската филхармония в зала „България“ тази вечер. Диригент ще бъде Найден Тодоров. Когато е само на 23 години, току-що спечелила престижните конкурси „Сибелиус“ и..

публикувано на 02.12.19 в 10:16
ВИЖТЕ ОЩЕ
Арто Чифчиян и Българският камерен оркестър - Добрич

Българският камерен оркестър - Добрич с успешна образователна програма

Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три..

публикувано на 23.01.25 в 18:17

Изложба "Земята" се открива в Художествена галерия - Добрич

Изложба "Земята" открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция. От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на..

публикувано на 23.01.25 в 08:23
Пропаст

"Пропаст" - най-новата книга на Робърт Харис - роман за шпионаж и любов по време на война

"Конклав" е филмът, в който главният герой, изигран от страхотния Ралф Файнс, ръководи избора на нов папа.   Продукцията получи високи оценки от зрители и критици, а номинациите за престижни награди продължават да валят.  Автор на книгата, по която..

публикувано на 22.01.25 в 15:35
конференцията Момичета с мисия: Образование

"Момичета с мисия: Образование" и пътищата за спасение от ранните бракове

Утре – 23.01, ще се проведе конференцията "Момичета с мисия: Образование". Регистрацията за нея е безплатна.  Организира се от издателство "Ентусиаст"  и от Френския културен институт. Това събитие е вдъхновено от книгата "Жени, лишени от..

публикувано на 22.01.25 в 11:58
Валерия Велева

Валерия Велева: Видях всичко в журналистиката

Видях всичко в журналистиката. Това заяви пред БНР журналистът Валерия Велева, която празнува своята 70-та годишнина с представяне на две свои книги – "Рани от власт" и "Ах, тази власт". "Двете книги обхващат периода от падане на власт на..

публикувано на 20.01.25 в 17:53
Йордан Славейков

Йордан Славейков: Обичам да правя пиеси, в които на зрителя накрая и малко надежда да му дам!

" Темата в пиесата е това, заради, което хората идват, за да я гледат, а темата за любовта е точно такава, но аз обичам да правя такива пиеси, в които на зрителят накрая малко надежда да му дам , каза за БНР Йордан Славейков, режисьор, писател,..

публикувано на 20.01.25 в 12:43

Валентин Григоров - поет, писател, певец и бард

В книгата " Късно завръщане" на Валентин Григоров от София ви докосвам до един позитивен, динамичен и енергичен човек. Тя съдържа лирика, приказки и разкази и от нея лъха ведрият дух на автора. С любимата Венета Терзиева, която преди време..

публикувано на 20.01.25 в 11:43