На празника на Милано бяха запалени коледните светлини в града.Великолепна дигитална 12-метрова елха заблестя в Галерия Виторио Емануеле, под патронажа на Кметството на Милано и специалното присъствие в церемонията на кмета на града Джузепе Сала, а 37-метрово коледно дърво блесна на площад Дуомо. По традицияпрожекторите бяха насочени към световното културно-музикално събитие, което всяка година потопява града в несравнима празнична атмосфера – откриването на новия музикален сезон 2019/2020 в Миланската Скала.
За първи път в историята на миланския театър на този ден завесата бе вдигната от шедьовъра на Пучини“Тоска”.Огромни екрани бяха инсталирани на площади, в кина и театри, в Консерваторията “Джузепе Верди” и затвора Сан Виторе в Миланов трепетно очакване на премиерата на операта, изпълняванa от световни имена на диригенти и легендарни гласове: през 1974 г. с маестро Франческо Молинари Прадели, българското оперно дарование Райна Кабаиванска и Пласидо Доминго, през 1980 г. отново с участието на Райна Кабаиванска и Лучано Павароти, а през 1989 г. с незабравимата Гена Димитрова. Неслучайно сред специалните гости на вечерта, поканени да коментират спектакъла, бе именно Райна Кабаиванска, изпълнила главната роля в операта на Пучини над 400 пъти в своята кариера.
Малко преди началото на спектакъла фоайето на театъра се изпълни с изтъкнати гости, сред които бяхапрезидентът на италианския сенат Елизабета Казелати, кметът на Милано Сала, министърът на вътрешните работи Лучия Ламорджезе, министърът на спорта Винченцо Спадафора, вицепрезидентът на Коституционния съд Марта Картабиа, Пати Смит, италианските актьори Виториа Пучини и Клаудио Сантамариа, дизайнерите Долче и Габана, Карла Фрачи в класическо бяло, която на въпрос на журналисти, с какво омайва Миланската Скала, искрено споделя: “Не бих могла да кажа – за мен Скалата е дом!”
Премиерата започна в 18 ч., присъстващите в залата се изправиха на крака, последваха 4-минутни аплодисменти за президента на Република Италия Серджо Матарела, в залата прозвуча химнът на Италия и отново аплодисменти. В тази приповдигната атмосфера на сцената се изкачи музикалният директор на Ла Скала и диригент на операта маестро РикардоШайи.
В дните преди премиерата имаше огромен интерес към творбата на италианския композитор и избора на маестро Шайи да представи операта в оригиналната версия от световната премиера, състояла се на 14.01.1900 г. в Театро Костанци в Рим. “През годините на обучение и дирижиране чувствах все по-силно нуждата от нова визия към шедьоврите на композитора, която да отразява музикалните дебати. Изучих всеки детайл на оригиналната партитура. Осем са непознатите музикални елементи, които ще напомнят за себе си на премиерата” сподели маестрото. Рикардо Шайи, посветил голяма част от кариерата си именно на Пучини, получи заслужените аплодисменти на присъстващите в залата за своето брилянтно дирижиране! “Поех палката в ръка на 13-годишна възраст, сблъсквал съм се с различни партитури и днес търсенето на малко познати оригинали на опери е пламъкът, на който дължа любовта към музиката и моята професия” каза още маестро Шайи.
На режисьорския пулт имахме удовоствието да видим добре познатия на италианската публика Давиде Ливермор. С дебют в Ла Скала през 2017 г. с “Тамерлан” на Хендел, последвана от “Дон Паскуале” през 2018 г. и огромен успех с “Атила” на откриването на миналогодишния сезон, Ливермор получи изключително висока оценка за своя режисьорски усет. “Миланската Скала има дълга да върне на публиката шедьоври в техния оригинал. Моята задача е пътешествие в партитурата в търсене на духовното” ” сподели Ливермор. А след първия антракт италианският режисьор коментира: “Днес е голям празник за италианската култура, един от най-големите!” Перфектна бе симбиозата на Ливермор с известната италианска компания на дизайнери и архитекти, автор на сценографията, “Джо Форма”. Великолепни фрески и подвижни мостове на сцената бяха само част от елементите на внушителния спектакъл, на който станахме свидетели. Аплодисментите бяха и за носителя на наградата “Абиати” за 2013 г. и автор на пищните костюми на изпълнителите Джанлука Фаласки.
В ролята на “Тоска” бе световноизвестният оперен талант Анна Нетребко. Руският сопран отбеляза четвърто участие в откриването на сезона на Миланската Скала след успешни премиери в “ДонЖуан” през 2011 г., “Жана Д’Арк” през 2015 г. и “Андре Шение” през 2017 г. Нетребко ни покори със силно сценично присъствие, а допуснатата грешка в края на второ действие не попречи на високото признание, което сопранът получи за своето великолепно участие в премиерата.
След изява в откриването на сезон 2005/2006 г. с “Идоменей” и “Жана Д’Арк” за сезон 2015/2016 г., Франческо Мели ни впечатли с брилянтно изпълнение в ролята на Каварадоси. “Толкова силно погълнах ролята, че по време на репетициите след края на арията от трето действие “Lucevan le stelle” се просълзих” сподели тенорът. След участие в “Андре Шение” на 7 декември 2017 г., един от най-изявените баритони, Лука Салси, бевеликолепен Барон Скарпия. Овациите бяха и за Карло Чини, който бе Анджелоти, за Алфонсо Антониоци в ролята на свещеника и Карло Бози в ролята на Сполета. Неслучайно маестро Шайи коментира: “В оперите на Пучини не съществуват второстепенни роли, всички са главни роли, с определена тежест.”
Спектакълът завърши с рекордните за последните години 16-минутни аплодисменти. Отсъствието на обичайните освирквания от ложата беше доказателство за огромния успех и признание за целия звезден състав.
25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..
За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..
Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..
Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце". Произведенията в нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..
Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..
Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..
От гледна точка на турбулентността, която може да предизвика в самата Европейска прокуратура , казусът с Теодора Георгиева е безпрецедентен. Става..
Не един, а два завода за барут са нужни на България, за да се намали рискът, сподели Емилиян Гебрев, дългогодишен производител на оръжие, в..
Няма вариант в пощите да се продава каквото и да било! Това заяви пред БНР Пламен Дончев, председател на федерация "Съобщения" към КТ "Подкрепа",..