Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Активни потребители" изпрати жалби до КЗП и КРС за нелоялни практики на мобилните оператори

Богомил Николов: Искаме законов текст да регламентира промоциите

Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Освен корекция на поведението на мобилните оператори, очакваме и законов текст, който да регламентира промоциите. Промоциите няма да ги намерите в нито един закон, нямат легална дефиниция. Промоцията започва да се използва по най-различни начини“. Това коментира пред БНР Богомил Николов от „Активни потребители“, които преди Нова година са изпратили две жалби до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията относно нелоялни практики на мобилните оператори.

„На първо място става въпрос за промоциите. Вече трудно може да видите предложение за договор, което да не е промоционално. По парадоксален начин промоцията се превърна в практика, в стандарт. Когато искате да изберете договор, вие виждате всъщност само цени на промоции, нищо друго, и не може да видите основната цена за определен пакет. Непромоционалната цена остава загадка. Това е нашата основна претенция към операторите“, обясни той в интервю за предаването „Преди всички“. И още:

„Когато договорът изтече или остава малко време до изтичането му, кол центровете на операторите се активират и започват да обясняват на хората, че цената ще тръгне нагоре, само че по начин необясним за потребителя… Практиката е такава, че потребителят подписва договор за промоционален продукт, след което като изтече срокът му той се превръща в безсрочен при доста неясни условия – те са онова плашило, което започва да се използва след това като аргумент за подписване на нов договор. Масово тарифите се изменят във времето – след тези 2 години, когато сте използвали промоцията, вече не можете да намерите същия план, защото той е подменен с нов, а новият план задължително ще бъде на по-висока цена. Вероятността да си запазите условията е нищожна“.

Богомил Николов

Николов посъветва когато хората ходят в клиентски центрове, особено по-възрастните, да не са сами, за да може да има свидетели на „заблуждаващата консултация“ и по-лесно да се докаже и наложи санкция. Той подчерта обаче, че в закона санкциите за нелоялни търговски практики са много ниски – до 50 хил. лв. при повторно нарушение. Според него това е неадекватно на икономическите интереси на големите компании като мобилните оператори:

„КЗП е наложила около 30 такива санкции за миналата година на мобилни оператори. Очевидно е, че тези санкции въобще не отразяват изкушението от печалбата, която е в пъти по-висока“.

Богомил Николов направи сравнение с Германия, където горната граница на глобите се измерва в милиони, а освен това при неизпълнение на разпоредба на забрана за нелоялна практика управителят на дружеството може да бъде наказан с лишаване от свобода до 2 години.  

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Захари Карабашлиев

Захари Карабашлиев: Не бъдете спокойни… за да продължите да сте номер едно!

Захари Карабашлиев описва радиото като създател на "саундтрака на неговото детство". " При баба и дядо имаше една радиоточка. Така съм запомнил и точния час, и програма "Христо Ботев" . Това бележи най-ранните ми детски спомени", сподели авторът на романа "Рана" в предаването „Понеделник вечер“. Даниела Стойнова с отличието..

публикувано на 27.01.25 в 22:00
Доц. Йосиф Аврамов

Доц. Йосиф Аврамов за финансовата грамотност на българина

Финансовата грамотност е едно от онези умения, които сякаш приемаме за даденост – докато не осъзнаем колко важна е тя в живота ни. "Не е богат този, който има най-много, а този, който се нуждае от най-малко", казва древногръцкият философ Диоген.  В днешния свят на кредити, инвестиции и дигитални финансови услуги това послание звучи..

публикувано на 27.01.25 в 09:21

Мигрената не е главоболие, а наследствена болест

Здравната каса да заплаща профилактиката на мигрена със съвременни терапии, като моноклонални антитела и гепанти. Това послание отправиха лекари и фармацевти по време на дискусия за заболяването, което предизвиква тежки кризи и води до неработоспособност при хора в активна възраст. Болестта се среща три пъти по-често при жените, в сравнение с мъжете. У..

публикувано на 26.01.25 в 05:57
Болницата в Белоградчик

Опит за приватизация на болницата в Белоградчик. Ще я спаси ли от фалит?

70% от дяловете на болницата в Белоградчик ще бъдат приватизирани. Процедурата ще бъде открита след решение на Общинския съвет. Целта е лечебното заведение да бъде спасено от фалит .  Решението е взето по предложение на кмета на Белоградчик Боян Минков, който го аргументира с лошото финансово състояние на болницата и реалната опасност от фалит..

публикувано на 23.01.25 в 06:19
Дора Симеонова

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината? Препоръки ни дава пътуващия инфлуенсър Дора Симеонова: " Първите ми посещения бяха в приказни зимни места в нашата страна, в къщи за гости. Вече бяхме на Боровец и Пампорово . Миналата година най-вълнуващото ми посещение беше в Тайланд, на остров Пукет , което за две седмици ни..

публикувано на 22.01.25 в 10:37
Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ (Никозия) обявява приключване на сътрудничеството си с футболиста Георги Костадинов, съобщи клубът на страницата си в интернет. Костадинов си тръгва от Никозия след 2,5 години сериозно присъствие, като е изиграл общо 89 мача с АПОЕЛ във всички турнири, вкарал е 6 гола и е подал 4 асистенции. С жълто-синия екип той..

публикувано на 21.01.25 в 22:04
Проф. Колин Прайс

Могат ли и трябва ли мобилните телефони да предупреждават за бедствия или катастрофи?

При природни бедствия: тежки бури, наводнения и пожари по телефона предупреждават намиращите се наблизо хора за опасността, като дори я изчисляват в процент и поставят жълт или червен код. Израелска иновация показва точно обратната корелация: мобилните телефони (с вградените си сензори) могат по-рано от метеорологичните станции и постовете на..

публикувано на 21.01.25 в 10:51