Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Каспар Холтен постави „Идоменей” в Телавивската опера

Снимка: Телавивска опера

Опера-провокация показаха в Тел Авив. Още когато на афиша се появи името на датския режисьор Каспер Холтен /той е един от най-прочутите съвременни оперни режисьори, които предизвикват одобрение или протести, но никога безразличие/, стана ясно, че предстои предизвикателство. То започна още когато в медиите стартира дебат как така моцартовата опера Идоменей в адаптиран вариант ще бъде поставена на израелска сцена само за 10 дни. Повечето от солистите са израелци.Сред тях отново блестеше звездата Хила Баджо, която съчетава невероятен глас и артистичност в ролята на троянската принцеса, дъщеря на Приам - Илиа, много подходяща за нея. Явно преди идването на режисьора всички бяха разучавали самостоятелно ролите си и отчасти мизансцена по съществуващ видеозапис. За зрителите провокацията започна от сценографията на Ани Ван Крег. Огледалата в горната част на сцената даваха на зрителите възможност да погледнат на случващата се древногръцка трагедия от гледна точка на боговете. В същото време зрителят имаше чувството, че певците сякаш пееха, плувайки в облаците. Още по-интересни бяха костюмите. Преди да стане оперен дизайнер Ани Ван Крег е била един от водещите проектанти-моделиери на фирмата Диор.

Още при писането на оперета сравнително младият Моцарт е имал предвид и дворцовите интриги в двореца на курфюрста Карл Теодор Баварски, който е поръчал творбата за един от своите карнавали. Много добро решение на Каспар Холтен е сцената да прилича на шахматна дъска само с една фиксирана фигура- тази на бога на моретата Нептун, който иска жертви от несполучилия кандидат –жених на хубавата Елена и участник в Троянската война Идоменей. В музикалната партитура режисьорът, който е и професор в консерваторията в Копенхаген, е видял ходове на фигури на героите,отчасти местени от Боговете, а отчасти желаещи да преминат през цялото поле, за да станат царици. Това особено много се отнася до ролите на Илиа и Електра – двете жени, съперничещи си за любовта на сина на Идоменей Идаманте. Както често в гръцката митология се случва, за да се спаси от морска буря, главният герой обещава на Нептун в жертва първия,когото срещне на брега. И за нещастие, отново както и в други истории, това е собственият му син. Така че за Идоменей въпросът е как да скрие този факт от повелителя на моретата, без да си дава сметка,че от небето всичко е видно. Именно затова е сценографията с огледалата. Накрая той решава да жертва себе си вместо сина си. В същото време далеч от Троя, Боговете решават да поставят своеобразна точка на Троянската война, съединявайки в съпружески съюз Илиа и Идаманте.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

14 фотографи участват в изложбата "В кадър"

В Плевен на 15 септември в залите на ХГ „Илия Бешков” се открива втората обща изложба на Сдружение "Фото Художници". Със свои работи в нея участват 14 фотографи - редовни и асоциирани членове от страната и чужбина. „В кадър“ са нарекли изложбата си авторите. Фотографът изрязва от обкръжаващия го свят нещо, което е интересно по..

публикувано на 14.09.25 в 05:00
Концертмайсторите на Аполония

Стилово разнообразие и високи стандарти в класическите концерти на Аполония 2025

Празниците на изкуствата "Аполония" са в разгара си и както винаги в Созопол се усеща концентрация на артистизъм, талант и почитателски интерес.  Класическите концерти не правят изключение и всяка вечер Археологическият музей се изпълва с хора, жадни за срещи с музиката и елитните изпълнители - преобладаващо български имена. Класическата..

обновено на 13.09.25 в 16:45
Деляна Лазарова дебютира на фестивала Би Би Си Промс в Лондон

Деляна Лазарова с блестящ дебют на фестивала Би Би Си Промс

С бурни аплодисменти лондончани показаха високата си оценка за дебюта на българската диригентка Деляна Лазарова на най-големия и престижен европейски музикален фестивал - Би Би Си Промс. Концертът в Роял Албърт Хол на 10 септември беше част от ежегодните участия на Шотландския симфоничен оркестър на Би Би Си. С него, по особено тържествен и специален..

публикувано на 11.09.25 в 19:20
Народен театър „Иван Вазов“

Народният театър "Иван Вазов" подготвя 13 премиери за новия сезон

  Народният театър "Иван Вазов" представи новия си сезон. Той започва със заявката за "театър на три континента".  Официално  започва в събота, 13 септември, с 62-рото представление на "Великденско вино" с участието на Владо Пенев. Дни по-късно предстоят три премиери. Едната ще е следващият вторник и за първите пет поредни представления..

публикувано на 11.09.25 в 16:33
Емилия Радева

Премиера на книга за актрисата Емилия Радева

С премиера на книга за актрисата Емилия Радева започва днес есенният литературен сезон на Столичната библиотека. "Животът ми - едно добро представление" е заглавието на изданието, което ще бъде представено от съставителя на книгата и дъщеря на известните актьори Емилия Радева и Любомир Димитров Катерина Димитрова. Посетителите ще видят..

публикувано на 11.09.25 в 07:50
Музеят на моето време

Родът, загубите и надеждите на Слава Янакиева в книгата "Музеят на моето време"

Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..

публикувано на 10.09.25 в 15:35

От днес Пловдив е "Сцена на кръстопът"

Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..

публикувано на 10.09.25 в 15:01