Няма гара в Израел без пиано в чакалнята. Докато хората поглеждат кога ще дойде влака често някой от пътниците свири, а другите, насядали по пейките, слушат. Дори се чете досада по лицата им, ако мобилният телефон на някого позвъни. Ако друг пътник си носи в калъф инструмент, бързичко го разопакова и се присъединява към свирещия. Могат да участват и певци. И това не е рядкост. Но за да се стигне до тази традиция е извървян дълъг път.
Вкусовете трябва да бъдат възпитавани и в наши дни. За първите стъпки на днешните деца помагат необикновени кътове в парковете, в които има музикални съоръжения за деца. Техен проектант е Елиас Пелес, който заедно със свои приятели създава улични „инструменти“ за деца, а често и за тези, които ги водят на разходка. Най-често това са разновидности на перкусии, на камбанки и мобайли с различни по големина стъклени плоскости, на тимпани и други. До всяко от тези музикални съоръжения има записани музикални текстове, които при желание могат да бъдат изпълнявани от дошлите да си играят. В повечето случаи за това се изисква да се познават нотите. Но за най-малките различните тонове са отбелязани с различни цветове, а половинките или четвъртинките ноти личат по това, че цветните кръгчета може да са половинки или четвъртинки. На самото съоръжение отделните звукови плоскости са в съответния цвят.
Според Елиас Пелес децата на различна възраст се отнасят към музикалните съоръжения по различен начин. За тригодишните е изненада, че те издават звуци и това е тяхното лично откритие. Десетгодишните не само че могат да изсвирят кратките музикални текстове, записани от тези, които са поставили съоръжението, а се опитват да нотират и изсвирят и популярни мелодии. Дванайсетгодишните правят друг експеримент. Всеки свири на различно от музикалните съоръжения в градината, но се опитват да постигнат ансамбъл в изпълнението на една и съща мелодия. Понякога тези деца може и да не се познават предварително, а да са се срещнали на площадката за музикални игри.
Първите „учители“ на децата на парковите музикални съоръжения са тези, които са ги довели на разходка. Случвало се е бавачка да свири на ксилофона приспивни песнички на бебето в количката. Нерядко баба или дядо се опитват именно чрез инструмента на висящите камбанки да накарат внучето да забрави, че има мобилен телефон и да започне да общува с хора не само посредством техниката. Създатели на тези музикални кътове заявиха, че съвсем съзнателно са се отказали от всякаква електроника. Дори не са включили в съоръженията нещо подобно на синтезатор или електрическо пиано. Това е мястото за чисто механично общуване с музиката.
В много от началните училища или в детските градини също са поръчали от музикалните съоръжения. Често те дават подтик детето само да си избере инструмент, на който да свири. Доволни са и учителките по солфеж. На тези градински перкусии правят първите музикални загадки за малчуганите. Едно е особено важно за създателите: съоръженията им да не издават фалшиви тонове. Най-често последващият сервиз е за настройването им. Подобни музикални кътове се правят поне на 150 метра от жилищни постройки.
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..
В седмото издание от 33-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч. - един час в света на мюзикъла: - Отзвук от две световни премиери – на американския филм мюзикъл “Злосторница 2“ и на българския мюзикъл “Тайната на музиката“ - В Националния музикален театър “Стефан..
"За мен книгата "Двете" на Юстина Баргелска засегна един много важен въпрос, който не бях срещала другаде, един въпрос, който особено касае майки и дъщери, не само дъщери, синове също, но преди всичко момента, в който позволяваш на детето да порасне, да се отдели, да се откъсне от теб, въпреки че светът около него ти изглежда плашещ, че не само..
"Не знаех доста неща за Димитър Воев, но след като гледах филма "Воев", вече съм убедена в неговия гений!", разказва Мишер Руева за вдъхновението и идеята на песента "След себе си", която заедно със Симеон Воев и Цветелина Цветкова създават още преди две години. "За да се обадя на Мони Воев, се появи първо смелостта. За мое голямо учудване и..
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Общ протест в София днес организират и от КТ "Подкрепа" - на работещи в Агенцията по заетостта, Главната инспекция по труда и Агенцията за социално..
Не прави чест на президент на страна член на НАТО и ЕС да коментира като страничен наблюдател, който е по-заинтересован от постигане на целите на..
"Обществото ни е далече от това да приобщи децата с аутизъм. Те нямат подкрепа отникъде". Това заяви пред БНР Нонка Манчева, майка на дете с тази..