Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на „Севилският бръснар“ в Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera

В операта „Сeвилският бръснар“ на Росини почти няма ария, която публиката да не познава и да не си е припявала. В спектакъла на Телавивската опера творбата бе поднесена в стилистката на нямото кино от началото на ХХ век. Интересът към спектакъла бе огромен. Не се е случвало друг път да ни спират почти от автобусната спирка с питане за излишни билети. И това на фона на затворената Миланска Скала заради настъплението на пандемията корона вирус и на отмененото участие на чужденци в телавивския маратон, което бе обнародвано точно по време на премиерата в оперния театър, който се намира по трасето му!

Още по време на увертюрата започна трескавото тичане, премятане, падане и ставане по сцената. Цялата комедия на ситуацията се „помещаваше“, според идеята на датчанина Мартин Лингбо, в двуетажна сграда с малки бръснарница и нотариална кантора на приземния етаж и с „падащи“, по-точно местещи се четвърти стени на двата етажа, така че действието ту бе в къщата , ту - на улицата пред нея. Интересно бе решението и на персонажите. Най-комичната и невзрачна фигура, изцяло решена със средствата на клоунадата, бе на граф Алмавива – френския тенор Себастиан Друа, който тук бе неудачник, страхливец, несръчен и каквото още ви дойде на ум.Ако не бе Фигаро и най-вече кесийките с жълтици, с които подкупва всички по пътя си, едва ли би се оженил за Розина. Що се отнася до красавицата, тя преди всичко се отличаваше с прекрасен глас- мецосопрана от Русия Айгол Ахметчина, и с пластичност. Танците й често изглеждаха доста съвременни, а зрителите още от първата сцена се възхитиха на Розина в мъжки бричове, която се опитва да избяга по завързани чаршафи от прозореца на втория етаж на къщата на настойника си. Следва комично гонене в стила на немите форми и, естествено , връщането й, завързана в чувал. Може би най-привлекателната фигура в този прочит на операта-буфа, която бе доведена до буфонада, в което не винаги преобладаваше добрия вкус ( но и в нямото кино той не е на първо място), беше образът на дон Базилио-Гуидо Локонсоло. Стройният красавец също не е безразличен на Розина, но има един съществен недостатък- доста е беден. Затова стигащият до пояса му граф Алмавива, с пълните с пари джобове, не можеше да не го измести от всяко невинно моминско сърце… Музиката, която ние познаваме като „ария на клеветата“, тук бе решена като алхимична сцена, може би с елементи на магьосничество, или най-малкото на впечатляващи химически експерименти с огнени и звукови ефекти, които дори накараха подслушващия Фигаро да „загуби“ за малко слуха си. Що се отнася до Фигаро - Джонатан Мишие, това не бе хитроумният симпатяга, с когото сме свикнали, а ленив тарикат, който освен с фризиране на перуки се занимава и с татуировки, а никога не пропуска да отмъкне, откъдето успее, каквото види. Клептоманията, заедно с любовта към подслушването, са главните му козове в мелодрамата на сцената. В решението на оперния спектакъл имаше и няколко безмълвни персонажи, които изпълняваха всевъзможни комични етюди. Едно бе сигурно: трите часа на представлението отминаха като една минута и нямашекак нито за миг зрителят да се отпусне и да поскучае.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шест номинации на финала на конкурса "Роман на годината"

Шест издания стигат до финала на конкурса "Роман на годината", организиран от Националния дарителски фонд "13 века България". Връчването на наградата ще бъде на 19 май в Софийската градска художествена галерия. Номинираните 6 романа са "Ти, подобие мое" от Радослав Бимбалов, "Градинарят и смъртта" от Георги Господинов, "Тезеят в своя лабиринт...

публикувано на 29.04.25 в 17:21
Розита Николова

Розита Еленова: Димитър Еленов е един съвременен будител

Димитър Еленов е един съвременен будител . Това заяви пред БНР Розита Еленова, която е спътница на големия  актьор и режисьор повече от четвърт век. Тя е и автор на документален филм за Еленов - "Свободен, по-свободен, Димитър". За него получава номинация за режисьорски дебют от  Националния фестивал на българското кино. Да срещнеш Еленов – с..

публикувано на 29.04.25 в 12:45
Особености на традиционното изкуство в женската носия

Женската носия - жива нишка от миналото

В свят, в който модерното често измества традиционното, една книга се появява като мост между поколенията – "Особености на традиционното изкуство в женската носия ". Изданието е не просто наръчник, а жива енциклопедия на женската народна носия в Североизточна България – с всичките ѝ тънкости, символи и смисъл. Книгата е дело на..

публикувано на 28.04.25 в 19:21

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В навечерието на 29-и април – Международния ден на танца, основният фокус в 29-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ e балетното изкуство. 20.05-21.00 ч.: - Спектакълът “Танцова магия от фламенко до валс“ на ученици от 5-и до 12-и клас на Националното училище за танцово..

обновено на 28.04.25 в 16:58

Спектакълът "От другата страна на живота" тази вечер на софийска сцена

Спектакълът "От другата страна на живота" може да се гледа тази вечер от 19.30 часа на софийска сцена - камерна сцена в Театър "Сълза и смях". След години в Америка актрисата и драматург Светлана Атанасова успява да убеди автора Петър Анастасов да ѝ даде съгласието си и тя сама да напише продължение на една легендарна пиеса - "Голям колкото..

публикувано на 28.04.25 в 12:45

Българският джаз има своя нов биг бенд Sofia Jazz Collective

Повече за създаването и дейността на джаз колектива можете да чуете в звуковия файл в началото на статията.

публикувано на 27.04.25 в 14:40

Какво ни свързва – храната и изкуството

Изложбата „Какво ни свързва“ беше открита през седмицата в Национална галерия/Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство. В експозицията 8 художници изследват връзката между храната и изкуството, защото  с развитието на човешката цивилизация, храната и храненето постепенно се превръща в социален и културен феномен. Тя е носител на..

публикувано на 26.04.25 в 14:06