Различни правителства в Европа плавно облекчават ограничителните мерки и отварят икономиките. Творческите и културните индустрии обаче поеха сериозен удар и е възможно да бъдат сред последните възстановили се от икономическия спад. Различни са причините, поради които културният сектор ще отчете огромни загуби. Много от музеите, обектите на културното наследство и дори концерти са свързани с туризма – друг сектор възстановяващ се бавно поради постепенното премахване на ограниченията за пътуване и физическа дистанция. Също така самият характер на кариерите на артистите е такъв, че не могат да бъдат замразени за неопределно време и след това да се рестартират все едно нищо не се е случило. За актьори, сценаристи и режисьори чиито продукции са спрени, за певци, групи и стендъп комици, отложили турнета и визуални артисти, подготвяли с месеци или години изложба или шоу вероятно се убиват възможности, които в последствие ще изчезнат. Освен това покупките на произведения на изкуството или свързания с тях т.нар. „мърчъндайз“ е по желание и притиснитите от финансови ограничения или страх хора едва ли ще отделят средства в тази посока. Носещите надежда за доход варианти за независимите артисти са краудфъндинг платформите като Kickstarter и Patreon. В дигиталната ера те се превърнаха в опора за създателите на съдържание. Но в основата си те са спонсорска подкрепа и зависят от наличието на дарители, чувстващи се икономически спокойни. За да се противодейства на тези негативни тенденции е необходимо бързото разработване на дългосрочна културна политик, заяви за „Събота 150” Натали Джорджадзе – директор „Комуникации” към европейската мрежа „Culture Action Europe”, обединяваща организации, артисти, активисти, учени и политици, сред които са проведени допитвания по въпроса:
„Културните дейци трябва да преосмислят всичко, тъй като може би се намираме в промяна на парадигмата. Провалът в подкрепата за културата в този кризисен момент би означавал потенциално необратими загуби за създателите, артистите и професионалистите в областта на културата. Ще има и щети за много културни практики, ресурси и организации. Без целенасочена подкрепа ще има значително влошаване в богатството и разнообразието във всички проявления на културата. Отвъд ограничениния подход по сектори в културата, пренебрегването на културата в този критичен момент ще има огромни последствия за обществата. На път към глобална рецесия културата не е лукс, а се превръща в необходимост.”
А какви са опасенията в сектора?
„На първо място е несигурността – както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Става въпрос за работата по време на блокада, приспособяването към новите изисквания с облекчаването им и голямата несигурност за бъдещето, заради която дългосрочното планиране ипрограмиране е почти невъзможно. Повечето от създателите на култура са тежко засегнати от прекратяването на изложбите им и възможностите за изпълнения. В сектора, чиято оснвна черта е самостоятелната наетост и свободната практика, съчетани със смортоносната липса на достъп до социална защита, липсата на доходи през следващите месеци, представлява пряка и незабавна заплаха за съществуването на артисти, изпълнители и много други културни деятели, които още преди извънредната ситуация изпитваха затруднения. Вторият въпрос, които определихме е мобилността и интернационализацията. От историческа гледна точка, артистите винаги са били в движение – преминавали са граници и са се вдъхновявали от чужди култури. Ограниченията за движение представляват екзистенциален проблем за много представители на културата – артисти и компании. Докато някои практики могат и трябва да бъдат преосмислени и могат да бъдат „заземени” в местна обстановка, други са зависими от международните сътрудничества. Интернационализацията и международното сътрудничество в областта на културата са заплашени. Нарушената връзка с публиката, възстановяването на доверието и близостта и очакваният спад в участието в културни прояви заради нови правила и разпоредби или икономическа рецесия е друг проблемен въпрос в сектора.”
На провелата се този вторник видеоконференция, министрите на културата на страните от Европейския съюз обсъдиха плановете си за следващите стъпки за отварянето на културните средища и рестартирането на събития и продукции. Във фокуса беше и влиянието на кризата върху културните и творческите сектори и възможните начини за ангажиране на творци и публика при новите социални и икономически обстоятелства. Комисарят за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Мария Габриел изтъкна създаването на платформата CreativesUnite за споделяне на добри практики при справянето с кризата от различни страни, и допълни:
„Скоро ще влезе в действие зов за помощ за сценичните изкуства. В същото време чрез инициативата „Музиката трогва Европа” ще пренасочим двата и половина милиона евро, достъпни през тази година, в помощ на сектора. Бих искала да мобилизирам всички възможности по програмата „Еразъм Плюс”, като националните агенции подготвят призив за извънредни мерки. Целта ни е да мобилизираме до 100 милиона евро като ясен знак на солидарност и подкрепа за развитието на умения, дигитални компетенции и социално включване чрез изкуствата. Отвъд това ще търсим други инструменти, като включването на културата в програмата „Хоризонт Европа”.”
В Германия артистите на свободна практика могат да получат 5000 евро като част от федерална програма за помощ на хората със свободни професии. Швеция пък задели 38 милиона евро за компенсации на щетите от отменени или отложени културни събития заради пандемията. Артисти в Стокхолм излагаха произведенията си по балконите и прозорците си, за да покажат, че художествения живот в столицата на Швеция е жив, въпреки затворените културни институции. Добрите примери като тези обче се броят на пръсти и са характерни за заможните западни и северни страни. Натали Джорджадзеот Culture Action Europe алармира:
„Свидетели сме на това, че културният сектор в Източна и Южна Европа е изправен пред по-сериозни последствия в сравнение с държавите от западната и северната част на континента. По-слабите системи за социално осигуряване в някои страни от Европейския съюз допълнително затягат несигурната ситуация в културния сектор.”
За актьори, изпълнители, музиканти, танцьори, комици, сценични и филмови работници, техници и организатори на фестивали във Франция беше удължен с 12 месеца срокът за получаване на обезщетения за безработица, тъй като там културни събития с над 5000 души няма да се състоят поне до септември. Президентът Емонюел Макрон заяви:
„Трябва да се създадат нови форми на съвместимост с публиката. Местата за креативно изразяване трябва да се съживят. Артистите трябва да създават отново, да бъдат заедно и да могат да взаимодействат с публиката. Но през междинния период трябва да се създаде друг начин за връзка с аудиторията – по-малка аудитория, видео записи, различни взаимодействия.”
Въпреки че провеждането на онлайн концерти или събития се приема като спасителен пояс за артистите, всъщност и това се оказва протеворечив метод, особено от страната на независимите артисти. Натали пояснява:
„Дигитализацията е само временен изход и не може да бъде дългосрпочно решение. Тя повдига и фундаментални въпроси, свързани с цената на изкуството. След като имаме достъп до културно съдържание по време на пандемията безплатно, това означава ли, че културата и изкуствата са изначално безплатни? Освен това мненията са противоречиви относно дигиталните комерсиални платформи като Нетфликс, ЮТюб, Спотифай и други, както и за ролята на изкуствения интелекти алгоритмичните пристрастия, които възпрепятстват многообразието и достъпа до немасово културно съдържание.”
„Със сигурност! Много от културните деятели през настоящия период преосмислят, планират в дългосрочен план, преразглеждат практиките си и намират алтернативни решения, за да осигурят достъп до своята публика. Очевидно дигиталните похвати имат важна роля в това, но както казах по-рано те имат и последствия, особено за определени области на изкуството. Още преди създалата се ситуация имаше дискусии в сектора за диверсифицирането на източниците на доходи, разработваха се нови правителствени модели за културните организации и компании. Много от малките, средните и големите културни инаституции преминаха към по-нетрадиционни начини за приходи. Сега виждаме, че първите засегнати от кризата са компаниите,които работиха като предприемачи. А традиционните, с обществено финансиране институции все още се справят относително добре. Това е добър урок за научаване, които се повтаря и сега след кризата от 2008-а, а именно че общественото инвестиране в културния живот и изкуствата е фундаментално.”
Изкуствата имат важно значение по време на пандемия – според различни проучвания, разглеждането на картини, слушането на музика или наблюдаването на изпълнение засилват познавателните способности, намаляват тревожността, помагат при психологически травми, подобряват социалните умения и самочувствието.
Общината в Кюстендил след повече от 40 години чакане, направи голям жест към задругата на местните занаятчии - стари и модерни. С решение на съветниците на гилдията беше предоставена срещу символичен наем известната Лекарска къща в центъра на града за техен дом, за център на Регионалната занаятчийска камара. Кокетният комплекс с хубав двор и..
В свят, в който вниманието се измерва в секунди, а изкуството често отстъпва пред алгоритмите, има хора, които упорито се връщат към корените, за да ги извадят на светло с нов глас. Един от тях е Тодор Василев — професионален музикант, артист по душа и съвременен интерпретатор на българската класическа литература. В своя проект "Шепот..
Веселин Маринов за пръв път ще участва в едно от големите летни събития в България – фестивала "Сцена на върховете" на Белоградчишките скали. "Обичам Белоградчишките скали. Това е място, което ме кара да се чувствам по-различно", сподели изпълнителят пред БНР. Той ще зарадва и публиката на фестивала в Балчик на 8 септември. "Не..
Българската писателка Стефка Станчева издаде най-новата си книга. Тя носи ефирното заглавие "Мигът на Дора". Слоганът на романа е "Златна Добруджа през погледа на Дора Габе", и е втората книга от трилогия, започнала с вълнуващия роман "Добруджанският феникс". Книгата ще има специални представяния из България на 5 август в Добрич, на 12 август..
Сила ми дава вярата в човешката природа, че все пак е добра. Това казва един по-малко известен, но много интересен поет. Ангел Дюлгеров пише поезия от десетилетия, но едва от тази година се престраши да издаде стихосбирка. Авторът от Перник казва, че най-трудно се пише за Родината. Но и поставя въпроса - дали човекът ще се чувства добре с "брат..
Световноизвестният танцов артист Зия Азази ще зарадва отново публиката в София. Сцената на "Топлоцентрала" ще се превърне в пространство за трансформация от 29-ти до 31-ви юли , когато Азази ще се изяви с две от най-емблематичните си солови изпълнения. "Искам да покажа своите собствени търсения, страданието, освобождението, насладата от..
Четвъртото издание на Международния джаз фестивала "Д-р Емил Илиев" ще се проведе от 1 до 6 август в Боровец. "Стремим се да обхванем интересите на всяка възраст. Ще има представяне на две книги, лятна академия за деца и страшно много музика", разказа пред БНР музикалният програматор Елиана Захариева. Тя отбеляза, че събитието..
Управлението на водите ни е наистина безобразно! Това заяви пред БНР инж. Димитър Куманов, сдружение "Балканка", съветник в парламентарната комисия по..
Увеличение на заплатите с 30% и изравняване на статута на горските служители, които работят на терен, с пожарникарите и полицаите. За това настоява..
"В тези седем дена в село Гложене, в Илинден и в София и сега, седейки си със слушалки във вашето студио си мисля - какъв ли вид слушалки трябва да си..