С много тъга отбелязваме 80-годишнината от рождението на забележителния български музикант - диригента Димитър Манолов. С тъга, защото той напусна този свят през 1998 г, само на 58 години, в далечна Колумбия. Беше не само голям музикант и диригент, а и изключително ерудирана личност - неговите концерти бяха нетрадиционни, вижданията му върху изкуството - нестандартни. Като цяло присъствието му в нашия музикален живот беше ярко.
Димитър Манолов е роден на 20 юли 1940 г. в учителско семейство. Забелязват неговия музикален талант през 1956 г., когато се явява на прослушване за участие в Първия републикански фестивал на художествената самодейност в София. 17-годишният ученик свири майсторски на акордеон Токата и фуга в ре минор от Бах. Диригентът Емил Янев се заема с музикалното му обучение и го подготвя за кандидатстване в Музикалната академия, като в същото време Манолов свири като акордеонист на камерния вокален ансамбъл „Момина песен“, ръководен от диригентката Лилия Гюлева.
Димитър Манолов завършва успешно Академията, даже взема наведнъж изпитите за две години. През 1962 г. заминава да учи дирижиране в Московската консерватория при знаменития Генадий Рождественски. За своя ученик Рождественски споделя:
“Това е най-блестящият ученик, който съм имал. Вашата страна е щастлива, че има талант като Димитър Манолов. Него само смъртта може да го раздели с музиката.“
След 4 години следване Манолов се завръща в България и е назначен за диригент в Русенската опера.Там той подготвя оперите „Отело“, “Сватбата на Фигаро“, “Луд гидия“ и „Тоска“, но все още остава в сянка. Следващият етап от кариерата му са трите години като главен диригент на Плевенската филхармония - името му става известно, а оркестърът постига голям професионален напредък и изнася интересните програми.
Съвсем естествено, през 1972 г. Манолов е поканен за диригент на най-известния наш оркестър - Софийската филхармония, с който работи 9 сезона. Незабравими ще останат неговите интерпретации на „Пролетно таинство“ от Стравински, Вариации по тема на Пърсел от Бритън, "Прометей" на Скрябин, Симфония №3 на Шнитке и т.н. В същия период той създава перкусионния ансамбъл „Полиритмия“, с който има много успешни изяви и гостувания в чужбина.
През 1981 г. Манолов е поканен да оглави Симфоничния оркестър на Богота, столицата на Колумбия.“Посрещнаха ме като нещо средно между Тосканини и Христос“, споделя с типичното си чувство за хумор диригента. Успехът му е невероятен като диригент, с оркестъра гостува в почти всички страни на Латинска Америка. Явно, въпреки толкова големите си успехи, носталгията го кара да се върне след три години в България - става главен диригент на Софийската опера. На него дължим премиерата на балета „Козият рог“ от Красимир Кюркчийски, както и постановките на „Фалстаф“, “Златното петле“, “Дон Карлос“, “Кармен“. След три години Манолов става диригент на Пловдивската филхармония, наследявайки на този пост Добрин Петков. В същото време е преподавател в Музикалната академия и отделя много време като заместник-председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци. През 1991 г. отново заминава за Колумбия, където получава високо признание и любовта на публиката - наричат го „тореро“ в знак на уважение. Но климатът на Колумбия уврежда здравето му и на 25 септември 1998 г. той умира далеч от родината.
В Златния фонд на БНР е запазено изказване на големия наш театрален режисьор Вили Цанков за работата му с Димитър Манолов. Чуйте го в звуковия файл, заедно с откъс от балета "Козият рог" на Кюркчийски.
Приключи 3-ия сезон на литературния конкурс "Вълшебното перце ", който се организира от програма "Хоризонт" и сдружение "Българче" , а имената на наградените деца бяха съобщени в ефира на "Закуска на тревата" на 28 декември от Розалина Златкова, съпредседател, член УС на сдружение "Българче" , с което повече от 10 години се реализира радио-играта..
Ивановден е един от най-обичаните зимни празници, защото на този ден всеки има кого да поздрави. Ивановците са много, да се готвят да почерпят за здраве и да им върви през годината. Празникът е в чест на Свети Йоан Кръстител . В народната традиция се свързва с игри и много музика. В този ден в традицията е хората да си стават побратими и..
"Дали любовта е „сляпа“ или е от „пръв поглед“ – това могат да кажат хората, които виждат. За нас любовта е това, което е на сърцето и на душата“. Така незрящият актьор Андриян Асенов описа любовта в предаването "Любими празнични истории". Заедно с него беше любимата му Радостина Павлова, преподавател по пеене и пиано, също незряща...
Kак празниците осмислят живота ни , как ни свързват с традицията и ни дават сили да вървим напред? С поета Бойко Ламбовски разказваме за връзката между духовното и материалното , за литературата като прозорец към душата и как в творчеството можем да намерим утеха и вдъхновение. Бойко Ламбовски е поет, преводач и есеист, човек, който с думите си..
"За всеки влак си има пътник, но когато нещо е истинско, когато е направено със сърце и любов, зрителят го приема ". Това каза пред БНР един от най-обичаните актьори в Плевен Георги Ангелов. "С годините театърът се е променял. Всяко поколение носи своето ново. Всяко поколение, което идва, носи новите изразни средства, новото..
На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм „Клас 90“. Наскоро излезе и трейлърът на лентата, в която участват все известни наши актьори. Съученици, дипломирани от гимназията през 1990 г., празнуват годишнина от завършването си в малък хотел в планината. Очакваният купон, на който да си спомнят младостта, за много от тях се..
Музиката е неговият живот от четири годишен. Композитор, аранжор, пианист, певец, той е и един от най-известните диригенти днес у нас. Това е Георги Милтиядов , когото публиката винаги дълго аплодира на сцената. Всяка среща с неговото творчество е вълнуваща и се превръща в музикален празник. През годините сме свикнали да го виждаме на..
2025-а ще бъде интересна. Четири големи планети ще сменят знаците , в които са били през последните години. Това е забележително и ще доведе до..
Не случайно преговорите за правителство се прекратиха в неделя, след като ДБ са внесли в работната група – преговорния екип, конкретни предложения с..
Предложеният бюджет за 2025 г. не трябва да минава, но в същото време не трябва и да стои в неизвестността. Това заяви пред БНР Георги Кадиев от..