Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Навигационното приложение LIMA не функционира

Снимка: БГНЕС

Навигационното приложение LIMA е създадено, за да дава данни за затворени пътища, ремонти, задръствания, дори има очаквания да се подобри безопасността на пътя. В него бяха инвестирани 750 хиляди лева. 

През 2015-та вицепремиерът Лиляна Павлова получава награда като регионален министър за въвеждането на LIMA. Това е система, подобна на Google Maps.

"Системата автоматично, буквално с едно кликване на бутона на телефона или на таблета ще дава информация, колко време би отнело, ако изберем определения маршрут, кои са обходните маршрути, за колко време можем да минем през тях", каза бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Новият софтуер е част от мерките на министерството на регионалното развитие и Агенция „Пътна инфраструктура“ за въвеждане на иновации и за подобряване на пътната безопасност.

"Един човешки живот да успеем да спасим с него, това ще е успех за нас", каза бившият директор на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров.

Пет години по-късно няма отговор на въпроса колко човешки животи са били спасени с приложението LIMA. Няма данни за това как се развива системата, която трябваше да свърже и линейките за по-бърз отговор на спешни случаи. Пет години по-късно инвестицията за 750 000 лева европейски пари е с неясна съдба. Доброто начинание беше свързано с дейности на хазартния бос Васил Божков. А Пътната агенция обвини софтуерната компания в изнудване с „безумно висока цена за поддържане на приложението". Приложението LIMA е редуцирано до линк от сайта на АПИ, без възможност за сваляне на приложенията от Apple и Android.

"Приложението LIMA върши работа, беше доста иновативно, с голяма полза на всички ползватели на пътя и всички работещи на пътя", каза бившият директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ към Пътната агенция инж. Георги Златев. И през 2015-та, и сега неговият отдел е трябвало да „пълни“ данните в системата. Затова се съгласява да говори за системата LIMA, с уговорка, че няма да говорим за съдебната част от историята й.

"Създаването на тази система беше инициирана от нуждата да има централен регистър на всички събития, които се случват на пътя и да има някакъв инструмент, чрез който тази информация да стига до ползвателите на пътя", добави Златев.

От 2017-та година инж. Георги Златев не работи в АПИ. Затова избягва отговора на въпроса, свързан с актуалността на данните в системата. Наша проверка на десктоп версията показа почти невъзможна навигация и лесно ориентиране 

От писмените отговори на поставените въпроси до Агенция "Пътна инфраструктура" става ясно, че 5 години след пускането й, системата  LIMA е „достъпна от компютър и мобилни смарт устройства на адрес  https://lima.api.bg/mobile.  LIMA няма приложения за Apple и Android, защото няма поддръжка. Писането само на ново мобилно приложение би поставило „системата в риск от неправилното й функциониране“, затова целта на АПИ била да сключи нов договор за „цялостно поддържане на системата /мобилно приложение, уеб апликация, както и всички придружаващи системата компоненти/“. С тези отговори се запозна и бившият директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ към пътната агенция инж. Георги Златев. Но и той беше предпазлив дали към момента системата LIMA работи. 

"Доколкото успях да се запозная с текста, основната система, т.е. тази, която е за централизирано събиране на данните, работи и се използва", допълни бившият директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ към Пътната агенция инж. Георги Златев. Ще се използва нов софтуер за „цялостно поддържане на системата“. Обществената поръчка за обновяването на системата LIMA се очаква през 2021-ва година.

УТОЧНЕНИЕ:

След публикуване на материала, Лиляна Деянова пожела премахване от текстовата версия на факти, свързани с препратки към нея и съдружникът й Мартин Димитров по темата за приложението LIMA. Тя определи като неверни данните, че повдигнатите обвинения към нея са свързани с този проект и че няма общо с приложението на АПИ. Припомняме, че преди 5 години и Лиляна Деянова, и съдружникът й Мартин Димитров са участвали в представянето на Lima. А Мартин Димитров е представен в репортаж на БНТ като разработчик на софтуера. В искането си до БНР, Лиляна Деянова настоява да бъде коригиран и артистичният й псевдоним. А за въпроси относно въпросното приложение предлага БНР да се обърне към АПИ или Агенцията за обществени поръчки. БНР се обърна към АПИ, но до редакцията бе изпратено незадоволително прессъобщение и беше дадено неясно обещание за събеседник.
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Пламен Митев

Проф. Пламен Митев: Апостола е роден през 1840 г., не през 1837 г.

"Последните няколко години имахме шанса да открием нови документални свидетелства за живота и делото на  Апостола  в османския архив в Истанбул". Това каза пред БНР историкът  проф. Пламен Митев , специалист по история на Българското възраждане, който се включва в тържествената програма за честването на 188 годишнината от рождението на..

публикувано на 18.07.25 в 14:32
Мирослав Цеков

Мирослав Цеков: Най-вероятно дискусията за избор на омбдудсман ще бъде политизирана

"За съжаление, най-вероятно дискусията за избор на нов омбдудсман ще бъде политизирана . Надявам се да не стане така, защото институцията на омбудсман на първо място е граждански защитник ". Това каза пред БНР Мирослав Цеков от Форум "Гражданско участие", една от неправителствените организации, която проведе дискусия за представяне на кандидатите..

публикувано на 18.07.25 в 12:06
Зинаида Златанова

Зинаида Златанова: Очаква се кохезионната политика в ЕС да намалее

"Предстоят много тежки и дълги преговори по бюджета на ЕС и в момента предложението, което Европейската комисия направи наистина, предизвиква много сериозно всички европейски политици да го коментират заради няколко неща". Това заяви пред БНР бившият ръководител на ЕК в България и бивш правосъден министър  Зинаида Златанова : "Държавите, нетни..

публикувано на 18.07.25 в 10:15

Лъчезар Богданов: С митата Тръмп иска да създаде повече възможности за американската индустрия

"Допълнителните ответни мита на стоки от страна на Европейския съюз са опит да се вкара администрацията на президента Тръмп в някакви преговори, които традиционно се водят в такава ситуация, тоест  да се анализира цялостно търговията между двата пазара , индустрия по индустрия, продукт по продукт,  някакъв вид сделка на базата на взаимни отстъпки "...

публикувано на 16.07.25 в 17:05
Кметът на Благоевград Методи Байкушев

Методи Байкушев, кмет на Благоевград: Страхът да оставим за страхливите

Общините се оказаха най-големите инвеститори у нас . Хиляди проекти се изпълняват от бизнеса, който пък осигурява работа на много хора. Логично е при усвояването на този милиарден ресурс държавата и обществото да следят за злоупотреби.  Сигнали към институциите и медиите са подавани за много общини. Кметовете, които се разследват, обаче, се броят..

публикувано на 16.07.25 в 14:46

Отново официално не беше предадена документацията за парк "Врана“

Днес в 11 часа трябваше да има среща между областния управител на София Стефан Арсов и представители на Столичната община, за да бъде официално предадена документацията на парк "Врана“ и ключовете от двата входа. На 7 юли кметът Васил Терзиев предупреди областната управа, че след 10 юли затваря врати за посетители парк "Врана" и спира движението..

публикувано на 16.07.25 в 12:41
Владимир Тодоров

Владимир Тодоров: Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции

" Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции  - предвижда много висока имуществена  глоба от 1000 лева , отнемане на книжката за три месеца, отнемане на контролни точки". Това каза пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Това превъзбудено обяснение, че започват да получават глоби, не е така, защото..

публикувано на 16.07.25 в 11:57