Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Отзвук от II Фестивал на камерната опера


Идеята за създаването на този форум е на режисьора Петко Бонев, който преди година покани няколко състава с техните камерни продукции. Това бяха Старозагорската опера, Кварто квартет и Bellа voce, Симфониета Враца и Малък оперен театър. Патрон на първото издание беше проф. Павел Герджиков, а тази година беше оперната прима и камерзенгерин на Виенската държавна опера Красимира Стоянова, която поздрави участниците с видеозапис, тъй като не успя да пристигне за откриването.

Фестивалът започна с фотоизложба, посветена на творчеството на Бояна и Радостин Чомакови, дълги години работили в различни оперни театри в страната и оставили ярка следа в сценографията и костюмографията. Сред знаковите им постановки са „Аида“, „Княз Игор“, „Кармен“, „Хан Крум“ и много други на сцената на Софийската опера, където са от 1978 г.

Преди година в програмата имаше само едно детско заглавие. Сега за децата бяха отделени сутрините в събота и неделя. Имаше и концерт, на който млади таланти от Софийското музикално училище се представиха пред публиката.

Фестивалът беше открит от „Малък оперен театър“ с непознатата опера „Дзането“ на Пиетро Маскани. Времетраенето на тази лирична сцена е около петдесет минути. Представена е в Пезаро през 1846 г. като част от тържествата, посветени на Джоакино Росини, а изпълнители са били две студентки от музикалния лицей. У нас я представиха Венера Мелеки – в ролята на Силвия, и Анита Дафинска – на Дзането, съпровождани от пианистката Зорница Гетова и с ръководството на Никола Петров. Сцената е написана след „Селска чест“ и въпреки че е имала успех и е изпълнявана на големите оперни сцени, през цялото време се питах това същият Маскани ли е, който е създал разтърсващата със силата на емоцията и с красивата музика „Селска чест“. Венера Мелеки и Анита Дафинска представиха достойно операта на Маскани.

Втората вечер беше посветена на 250-годишнината от рождението на Лудвиг ван Бетовен и включваше няколко творби. Основен изпълнител беше Симфониета Враца, умело ръководена от Никола Петров. След богатото на концерти лято съставът беше в превъзходна форма. Програмата откри увертюра „Леонора I“, последвана от великолепната концертна ария „A, perfido“, изпълнена от Теодора Петрова. Първата изпълнителка на тази ария била Йозефа Душек, в която, казват, бил влюбен Моцарт и за която написал концертната ария с облигатно пиано „За да не те забравя“. На манускрипта на Бетовен е написано, че арията е посветена на графиня Жозефин ди Клори-Алдринген. Теодора Петрова успя да предаде богатата палитра от чувства, разкъсващи героинята – отчаяние, яд, желание и любов. Третата пиеса беше хореографският прочит на Валери Миленков на рицарския балет, създаден за карнавалния сезон в Бон за граф Валдщайн – един от меценатите на младия Бетовен. В пресата тогава излиза бележка, че това е творба, написана от самия граф, и името на Лудвиг никъде не е отбелязано. Солистите от балет „Арабеск“ представиха историята на любовта между сина на боговете и земна девойка и възтържествуването на тази любов, преминала през смъртта. След балета Стефани Кръстева, Емил Павлов, Андрея Мирчев и Стефан Димитров изпълниха незавършената комична опера „Измаменият младоженец“ от Моцарт. Запазени са само двайсет минути от първото действие. И отново в този фрагмент не открих онзи гениално забавен композитор, очаровал света с оригиналните и неповторими ситуации и искрящи музикални изненади, вплетени в другите му комични опери. Младите певци бяха много артистични, представиха със замах интригата и героите, които нямаха кой знае какви вокални изяви, възложени им от автора. Последната пиеса в програмата беше незавършената опера на Бетовен „Огънят на Веста“. Той пише музика само към първата сцена от либретото на Емануел Шиканедер и изоставя проекта. Теодора Петрова и Михаил Михайлов бяха влюбените Воливия и Сартагонес, Андрея Мирчев изпълни Мало, решен да провали любовните планове на двамата, а Пламен Кумпиков представи бащата, недоволен от избора на дъщеря си. Тук за кратко проблеснаха някои ефектни музикални нюанси, но като цяла явно Бетовен не е бил възхитен от идеята за подобна опера. Изпълнителите обаче бяха сърцати и отдадени, доколкото им позволи създаденото музикално съдържание. Цялостната концепция на вечерта е на Петко Бонев.

Следващата фестивална вечер беше на учебния оперен театър при АМТИИ, Пловдив. Представиха легендарния „Ба-та-клан“ на Жак Офенбах. Певците Ли Минхуи, Вай Шуайтунг, Ванг Йе и Ангелос Кникос бяха съпровождани от оркестъра на пловдивското музикално училище с диригент Алия Хансе. Това беше една чудесна копродукция, която дава прекрасна възможност за изява и на студентите, и на децата от оркестъра. Режисьор на постановката беше тенорът Ивайло Михайлов, който беше развил динамичен, закачлив мизансцен, напълно подходящ за сатиричната музика на Офенбах, изпълнена с остроумни хармонии и мотиви. Сценографските решения са на доц. д-р Димитър Воденичаров и неговите студенти в Академията, а певците са на проф. д-р Тони Шекерджиева-Новак, ректор на АМТИИ, която подкрепя изявите на учебния оперен театър.

В звуковия файл чуйте интервю с Ивайло Михайлов.

От всички фестивални вечери пропуснах гостуването на Музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“ от Велико Търново, затова преминавам направо към финала. Фестивалът беше закрит с триптиха на Парашкев Хаджиев „Парадокси“. Това беше последната премиера на камерна опера Благоевград, която те осъществиха само няколко седмици преди да пристигнат в София. Това е и първата постановка на новото ръководство, замислена още за месец март, но отложена заради пандемията. Режисьор беше Петко Бонев, художник Манол Стоянов. На пулта застанаха Светослав Борисов за „Развод“ и Светлана Галианова за „Крадецът“ и „Подаръците“. В първата пиеса ролите представиха Пламен Кумпиков – съдията, Таня Радева-Лазарова – Ариела, и Георги Димитров – Ранси. Историята на О`Хенри за любовта и раздялата беше забавно разиграна, а певците бяха пленителни в нелеките вокални задачи, поставени от автора. Втората миниатюра също беше подходящо и пестеливо разположена в актьорската умелост на Пламен Кумпиков – Хари, и Георги Димитров - Хигинс. Неочакваната развръзка развесели публиката. Най-нежната и отново с неочакван край трета част „Подаръците“ разкри лиричната страна в актьорския талант на Георги Димитров - Джим, който участва и в трите опери. Венера Мелеки беше завладяваща Делла.

В заключение бих посъветвала зрителите, ако догодина чуят за фестивал на камерната опера, да обърнат внимание на програмата. Със сигурност ще открият най-малкото нещо нечувано. Надявам се и в тези времена на дистанция и ограничения на броя на изпълнителите да бъдат поставени повече камерни творби, за да бъде още по-разнообразно следващото фестивално издание. Добра беше идеята по-голяма част от събитията да бъдат разположени в залата на кино „Люмиер“, която дава повече възможности и удобства и за изпълнителите, и за публиката.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-новата музикална банда "Слайсър" с първи концерт

Цялото интервю на Силвия Великова с Любослав Илиев, Мартин Мундров и Ян Стоянов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

публикувано на 14.10.25 в 10:38

"Каста дива" с отзвук от “Павароти 90“

Предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ открива 33-я си сезон на 12-и октомври – датата, на която се навършват 90 г. от рождението на оперната легенда Лучано Павароти. В първото издание от новия сезон: 20-21   ч.: - Националният музикален театър “Стефан Македонски“ откри новия си сезон 2025/2026..

обновено на 13.10.25 в 18:22
Радослав Славчев - Riverman

Синергия между хора, музика, природа и време в новия студиен запис на Радослав Славчев - Riverman

'Fahrenheit Funk' (лято) Трак #2 в албума е най-бързата и енергична композиция в целия албум. Тук вдъхновение за Радослав Славчев са още двама от най-ярките световни музиканти в наши дни: басистът Винсен Гарсия , в чиято музика изобилстват т.нар. "ghost-notes", и китаристът Кори Уонг, един от владетелите на съвременния фънк. "В това..

публикувано на 10.10.25 в 14:55
Виви Василева вът Виенския Концертхаус

Виви Василева откри новия сезон на Percussive Planet в Концертхаус Виена

На 4 октомври младата и вече известна перкусионистка Виви Василева отбеляза своя пореден забележителен успех на виенска сцена. В голямата зала на престижния Концертхаус  тя се изяви заедно с Младежка германска филхармония под диригентството на Станислав Кочановски. Тази оркестрова формация обединява талантливи студенти от немскоезични музикални..

публикувано на 10.10.25 в 14:55
Ирина Атанасова и Георги Великов-Гоце

4ЕТНО: Искаме музиката, която правим да остава за народа ни!

Четирима млади музиканти успешно създават фолклорни мотиви с модерен звук.  Момичетата и момчетата от 4ЕТНО се радват на голяма популярност сред младежката аудитория, а наскоро издадоха и нова песен с видеоклип: "До мен докосни се".  Пиано и народни песни на живо в студиото на "Хоризонт". За смелостта да вплетеш българска народна песен в поп,..

публикувано на 10.10.25 в 13:26

Васко Василев на 55: Голям концерт, филм и фото изложба ознаменуват празника

Световноизвестният цигулар Васко Василев ще зарадва публиката с голям концерт , филм и фотоизложба, с които ще отбележи своя 55-ти рожден де н. Концертът ще се проведе на 14-ти октомври в "Арена 8888 София", а Василев призна пред БНР, че събитието е много специално за него. "Поканил съм моите колеги от Кралската опера". Той ще..

публикувано на 09.10.25 в 18:55

Дни на виолата - за пети път в културния афиш на София

Петото издание на фестивала "Дни на виолата" ще се проведе в зала БИАД на ул. "Георги Раковски" 108 в столицата. В три поредни вечери български виолисти, които работят в страната и чужбина, ще представят на меломаните интересен, малкопознат репертоар и шедьоври от репертоара за този инструмент.  Концертът на 13 октомври е наречен "Виола ++", а в него..

публикувано на 09.10.25 в 18:32