Последната вечер преди втория локдаун в понеделник, 2 ноември, когато всички концертни и оперни зали все още представяха музикални събития, съвпадна по трагично съвпадение на обстоятелствата с безпрецедентния терористичен акт, който беше извършен вечерта в центъра на Виена. Публиката, присъстваща в концертните комплекси и театри, трябваше да остане затворена с часове преди да бъде евакуирана след полунощ от специални полицейски конвои, които да гарантират нейната сигурност и защита.
И отново, въпреки ужасяващия шок от терористичната атака, именно хората на изкуството бяха тези, които допринесоха за спокойствие в обстановката. В Концертхаус същата вечер изява имаше известният перкусионист Мартин Грубингер. След като научава за атаката, той продължава концерта с повече изпълнения от предвидените, а след втория бис сам информира публиката за драматичното събитие в австрийската столица. Същата вечер Виенската Щатсопер представи едноактните заглавия “Селска чест“ от Маскани и “Палячо“ от Леонкавало. След финалната фраза “La commedia è finita!“ и бурните аплаузи за тенора Роберто Аланя, публиката в театъра е осведомена за терористичната атака, а четирима музиканти от оркестъра на операта спонтанно решават да изпълнят “Kaiserquartett“ от Йозеф Хайдн, като по този начин запазват духа на спокойствие в залата. При това четиримата споделят, че никога досега не са свирили заедно като квартет.
В цялост вторият локдаун и рестрикциите за драматичните и оперни театри да не представят свои спектакли пред публика до 30 ноември се приема твърде болезнено от ръководствата на тези институции. Директорът на Виенската опера Богдан Рошчич отправи емоционално обръщение към меломаните, посочвайки този театър за еталон през последните два месеца. Факт е, че от началото на септември до 3 ноември Щатсопер представи на своята публика три забележителни, успешни премиери: “Мадам Бътерфлай“ от Пучини в легендарната постановка на английския режисъор Антъни Мингела, “Отвличане от сарая“ на Моцарт и “Евгений Онегин“ от Чайковски. Паралелно се играха и спектакли от репертоарния афиш, като според статистиката броят на зрителите в операта за 2 месеца достигна 50 000 души. Това беше оптималната възможност при наложените ограничения в Австрия, които преди втория локдаун допускаха максимум 1000 посетители на спектакъл в затворено пространство. За Щатсопер тази разпоредба означаваше 50% заетост от капацитета на залата и съответно наполовина финансови постъпления от продажба на билети за септември и октомври. Ако преди кризата с COVID-19 Виенската държавна опера достигаше месечна печалба от 3,5 милиона евро от закупени билети, то сега тя бе 1 750 000 евро. Щатсопер отказа официално и провеждането на емблематичния Оперен бал през февруари 2021 г. – събитие, което след калкулация на приходи и разходи отчиташе над 1 милион евро чиста печалба за театъра, която при сегашните обстоятелства също се губи.
От началото на сезон 2020/2021 Щатсопер спазва стриктно всички противоепидемични мерки, благодарение на което през месец септември бяха играни и серия спектакли на френската версия на операта “Дон Карлос“ от Джузепе Верди, в която само хористите на сцената са внушителната цифра от 120 души. Активният график на театъра беше възможен единствено при периодично изследване за COVID-19 на целия артистичен, административен и технически състав. Всеки месец Щатсопер прави приблизително 3700 PCR-теста, което разбира се гарантира сигурността и здравето на артистите и административния персонал, но означава и 350 000 евро допълнителни разходи месечно, както обявиха от секретариата на операта.
На фона на втория локдаун в Австрия и драстичния спад на приходи за концертните комплекси, драматичните и оперни театри, държавният секретар с ресор “Култура“ в австрийското правителство Андреа Майер многократно декларира готовност за финансова подкрепа. Особено необходима е тя за артистите на свободна практика, които продължават да получават месечна компенсация от 1000 евро и еднократен бонус от 1300 евро. Към актуална дата държавният бюджет на Австрия за култура е 466 милиона евро. Андреа Майер съумя да извоюва в условията на криза увеличение от 30 милиона евро и от 2021 г. сектор “Култура“ ще разполага със средства в размер на 496 милиона евро.
В момента, независимо от действащия локдаун, репетиционния процес в театрите е разрешен, а очакванията са от 1 декември всички културни институции отново да отворят врати. Виенската Щатсопер е подготвила за своите почитатели забележителни спектакли в седмиците преди Коледа, сред които заглавията “Вертер“ от Масне с участието на тенора Пьотр Бечала, “Тоска“ от Пучини с Анна Нетребко и “Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус с българската прима Красимира Стоянова в ролята на Маршалката.
Веселин Маринов за пръв път ще участва в едно от големите летни събития в България – фестивала "Сцена на върховете" на Белоградчишките скали. "Обичам Белоградчишките скали. Това е място, което ме кара да се чувствам по-различно", сподели изпълнителят пред БНР. Той ще зарадва и публиката на фестивала в Балчик на 8 септември. "Не..
Българската писателка Стефка Станчева издаде най-новата си книга. Тя носи ефирното заглавие "Мигът на Дора". Слоганът на романа е "Златна Добруджа през погледа на Дора Габе", и е втората книга от трилогия, започнала с вълнуващия роман "Добруджанският феникс". Книгата ще има специални представяния из България на 5 август в Добрич, на 12 август..
Сила ми дава вярата в човешката природа, че все пак е добра. Това казва един по-малко известен, но много интересен поет. Ангел Дюлгеров пише поезия от десетилетия, но едва от тази година се престраши да издаде стихосбирка. Авторът от Перник казва, че най-трудно се пише за Родината. Но и поставя въпроса - дали човекът ще се чувства добре с "брат..
Световноизвестният танцов артист Зия Азази ще зарадва отново публиката в София. Сцената на "Топлоцентрала" ще се превърне в пространство за трансформация от 29-ти до 31-ви юли , когато Азази ще се изяви с две от най-емблематичните си солови изпълнения. "Искам да покажа своите собствени търсения, страданието, освобождението, насладата от..
Четвъртото издание на Международния джаз фестивала "Д-р Емил Илиев" ще се проведе от 1 до 6 август в Боровец. "Стремим се да обхванем интересите на всяка възраст. Ще има представяне на две книги, лятна академия за деца и страшно много музика", разказа пред БНР музикалният програматор Елиана Захариева. Тя отбеляза, че събитието..
За седма поредна година голямата поляна край река Видима до троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина. Фестивалът започва на 30 юли и ще продължи до втори август. Културеният форум носи името JAM ON THE RIVER. Подготвили сме много музикални изненади за нашите гости, разказа пред БНР организаторът..
Творци от 8 до 81 години участваха в 40-ото издание на пленера по рисуване във Вършец . Той се проведе през миналата седмица и завърши с изложба на създаденото от 20-те художници от региона. Картините бяха изложени в двора на къщата на Съюза на българските художници в курортното градче. Освен създадените над 70 картини и творби, по-важното за..
Какво представляваше цензурата по време на социализма и какви размери имаше тя? Следващият разказ е спомен за хлора в Русе, за Радиото, за..
"Помилването на Десислава Иванчева е прекрасна новина ". Това каза пред БНР Биляна Петрова , бившата заместник-кметица на софийския квартал "Младост":..
Парламентът въвежда засилен контрол върху цените за 12 месеца - от 8 август 2025 г. до 8 август 2026 г . Промените в Закона за въвеждане на..