От 7 декември австрийското правителство обяви поетапно отпадане на някои от ограничителните мерки, предприети през втория локдаун. За огромно съжаление на меломаните, епидемичната ситуация налага всички форми на културни събития с публика да останат забранени в продължение на още един месец – до 7 януари 2021 г. Логично рестрикциите в този период засягат и прочутия в цял свят Новогодишен концерт на Виенската филхармония. Той ще се състои както винаги в Златната зала на Музикферайн на 1 януари, но за първи път в своята история ще бъде без публика. Въпреки необичайните обстоятелства, провеждането на концерта се възприема като символично послание към света. Събитието ще бъде директно предавано от телевизионни канали на 90 държави, очаква се аудитория от над 50 милиона зрители, планирани са интерактивни овации, които ще се излъчват чрез специална платформа, а на диригентския пулт на Новогодишния концерт за шести път ще застане Рикардо Мути. Италианският маестро отбелязва през идващата 2021 г. своя 80-годишен юбилей и отсега е запланувал бъдещи концерти в този период с Виенската филхармония в Залцбург, Виена и Миланската Скала.
Виенската филхармония продължава и в тези трудни условия на световна пандемия да бъде еталон като културна институция и посланик на своята държава. Международната преса отбеляза успешния гастрол на Виенските филхармоници, осъществен през есента в Япония под диригентството на Валерий Гергиев. Едно турне – изключение в световен мащаб, станало възможно благодарение на сондажи на най-високо политическо ниво между двете държави и специалното съдействие на правителствата на Австрия и Япония.
В интервю за слушателите на предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" изключителната българска цигуларка Албена Данаилова - първата жена концертмайстор на Виенската филхармония - разказа подробности за това необичайно, безпрецедентно пътуване на оркестъра в условия на световна пандемия: “Нашето турне в Япония е ежегодно, това е традиция повече от 50 години и в този смисъл не е извънредно събитие за Виенската филхармония. Всъщност беше запланувано като продължителен гастрол в Азия – в Китай, Южна Корея, Тайван. Всички тези страни отказаха една по една, защото статистиките около вируса Covid-19 се променяха непрекъснато. В този момент в Япония имаха по-малко случаи на заразени, в следствие на което успяха да издействат на държавно ниво разрешение единствено за нашия оркестър да осъществим своите запланувани концерти в продължение на две седмици и при пълни зали. От своя страна канцлерът на Австрия разреши Виенската филхармония да напусне в целия състав, в който пътува, организиран беше и специален чартърен полет. Публиката в Япония навсякъде беше с маски и тъй като японците са изключително стриктен народ, хигиенните мерки за безопасност бяха спазвани на 120%. Всички членове на нашия оркестър също дадохме съгласие за цяла система от правила, включително да не напускаме индивидуално хотела по никакъв повод, да не се срещаме с японци и да общуваме единствено с екипа, който бе назначен да ни съпровожда през цялото пътуване. При тези условия за 14 дни престой в Япония изнесохме 12 концерта с 4 различни програми, включващи руска, френска и немска музика под диригентството на Валерий Гергиев. Виенската филхармония е предпочитаният оркестър за мнозинството от японците, които се интересуват от класическа музика. Те идваха дори и на репетиции, когато бяха отворени за публика, носеха плакати, поздравявайки по този начин различни членове на оркестъра, които познават, пожелаваха ни здраве и късмет. По време на концертите на публиката беше разрешено да аплодира силно и колкото дълго иска, но бяха забранени викове „ Браво“, „Бис“ и др. Беше действително незабравимо пътуване и безпрецедентно за 2020 г. в този мащаб. Виенската филхармония беше единственият оркестър от Европа, който беше допуснат в Япония.“
С Албена Данаилова разговаряхме и за актуалните проекти на Виенската филхармония в сегашния период на втори локдаун и за емблематичния Новогодишен концерт на 1 януари, както и за отпадането на нейни индивидуални музикални ангажименти като солист в тази година на пандемия:
“В момента положението за нашия оркестър не е особено добро, но едва ли може да се сравнява с други по-малки формации, които се издържат само от частни спонсори и са по-засегнати от нас. При сегашния втори локдаун, за разлика от първия, е разрешено провеждането на репетиции. Въз основа на това ние решихме да продължим своя цикъл с Кристиан Тилеман. Самият диригент се съгласи да дойде във Виена и да се подложи на тест, както и целият оркестър, за да можем да запишем Брукнер, тъй като в момента осъществяваме интеграл от неговите симфонии. Състоя се като вид концерт на празна зала с пряко излъчване по австрйското радио ORF. По същия начин смятаме да процедираме и за нашия следващ концерт със Зубин Мета. Както вече стана известно от пресконференцията, Новогодишният концерт на 1 януари от Златната зала на Музикферайн също ще се излъчи без публика и може би ще е най- тъжният Новогодишен концерт до този момент. Първоначалната концепция и мечта на Виенската филхармония беше това събитие да се състои по начина, по който винаги е било досега, имайки предвид, че е най-известният концерт в света, включващ прекрасната, гениална музика на валса и на полките, която предполага общение с голяма група хора и което сега няма да се състои. Но в Австрия е отказан и целият сезон на баловете, включително и Балът на филхармонията.
В цялост 2020 г. се оказа катастрофална за много професии. В момента сферата на класическата музика е силно засегната като бранш, особено в Америка. Много колеги там просто престават да бъдат музиканти и дори са принудени да продават своите къщи. За щастие този проблем не съществува в такава степен в Европа, а най-малко засегнати са Германия, Австрия и Швейцария. Като цяло страните в Европа отделят държавна субсидия, която подкрепя културния бранш. Финансови загуби в този период има за всички институции, включително и за Виенската филхармония – вероятно в рамките на 40-50% , но въпреки всичко нашите доходи са далеч по-стабилни в сравнение с тези на музикантите в Америка, Англия, Франция, Италия и Испания. Аз оставам оптимист за бъдещето и смятам, че следващата година ще донесе постепенно овладяване на вируса и регулиране на ситуацията. Надявам се на по-добро бъдеще за всички хора, както и в личен план. Всички мои индивидуални концерти от март досега отпаднаха, общо 6-7 с камерна музика, като солист в Азия и България. Очаквам отново всички музиканти да свирим пред публика, да не минаваме изцяло на дигитални концерти и live streaming, защото истината е в живото изпълнение, което има несравнимо въздействие, както за публиката, така и за изпълнителите.“
Чуйте цялото интервю с Албена Данаилова в звуковия файл.
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
Творци от България и Сърбия се събраха на двуседмичен пленер в крайградската местност Ксилифор до Велико Търново. Техните скулптурни и живописни творби ще останат да красят парка, който е единствената в страната художествената галерия на открито целогодишно. За 14 години паркът „Ксилифор“ над Велико Търново постепенно се напълни с произведения на..
В Деня на Съединението Божидар Златков и Виктория Мирина представиха новата си песен “Шопска задявка”. Песента е авторска, звученето й е в граовски стил. Любо Динев от Оркестъра за народна музика на БНР е автор на музиката и на аранжимента. Текстът е на Виктория Мирина. В създаването на песента са участлави шестима музиканти от..
Между 8 и 14 септември 2025 г. бул. „Витоша“ и паркът пред НДК ще се изпълнят с книги, читатели и културни събития – предстои 13-то поредно издание на „Алея на книгата “ в София, най-мащабното книжно изложение на открито в страната. София отново ще се превърне в най-голямата открита книжарница. Тринадесетото издание на “Алея на книгата” отваря..
Изложба с фотографии на Марина Великова, посветени на Антарктика, бе представена на Моста на влюбените в София. Експозицията съдържа 60 кадъра от вече представените експозиции на авторката – „Ледовете на Антарктика“, която се състоя през април 2024 г., и „Антарктическите хора – грижа за Земята“, показана през април тази година. Фотографиите показват..
Битолският войвода Славчо Пирчев от град Брезник е един от плеядата български патриоти, участвали в борбата за освобождение на сънародниците ни, останали под османска власт след 1878 година. Журналистът от БНР Станислава Пирчева е негова внучка. Тя е и съавтор на книгата "Славчо Пирчев. Битолският войвода от Брезник", която създава заедно..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
По модернизирания подход към кохезионната политика се дава възможност да бъдат пренасочвани средства по нови програми , примерно за изграждане на..
През октомври ще започне строителството на ново трасе през Кресна, което ще е част от магистралата. В момента вървят последните отчуждителни..