Не за първи път технологията спасява пилоти от сериите за най-бързите коли. Само в първата година на използването на „ореола“ - 2018 г., състезателят от Формула 2 Тадасуке Макино обявява, че е жив, благодарение на новата технология. А Шарл Льоклер остава жив при старта на Гран при на Белгия, защото предпазният ореол поема тежестта на стоварилия върху него „Макларан“ на Фернандо Алонсо.
През 2019 година младият състезател във Формула 3 Алекс Перони остава жив, след като излита от пистата „Монца“, превърта се три пъти и се забива в страничните прегради. И последния случай – с Ромен Грожан в Гран при на Бахрейн отпреди седмица, когато болидът излетя от пистата, разцепи се на две, запали се. Но за почуда на всички, секунди след това Грожан излезе от пламъците и се отдалечи бързо. Без фрактури. По-късно, с бинтовани заради изгарянията по ръцете, той направи видео от болницата и обяви:
„Здравейте всички! Исках да кажа, че съм добре… всъщност нещо като добре… Много ви благодаря за съобщенията, които ми изпратихте. Аз също не бях за тази нова система, за този „ореол“, който се слага в кокпита. Преди няколко години мислех така. Но пък, ако в момента я нямаше тази технология, и аз нямаше да съм тук, за да мога да говоря с вас. Много благодаря на медицинския състав“.
„Ореолът“ е извита рамка от титан, поставена върху кокпита на автомобила за защита на главата на водача. Той е свързан с рамката на превозното средство в три точки. В своята версия през 2016 година ореолът тежи 7 кг, но през 2017 година се повишава до 9 кг. Системата е външна разработка. Но е одобрена от Международната автомобилна федерация и е еднаква за всички превозни средства.
При изпълнение на симулация от FIA са използвани данните за 40 реални инцидента. „Ореолът“ е довел до 17% увеличение на степента на оцеляване на водача на теория. А последните инциденти го доказват и на практика, че този процент може и да по-голям. Директорът на Формула 1 Рос Браун, който е един от основните фактори за въвеждане на тази система за сигурност, даже признава пред Скай Спортс, че оцеляването на Ромен Грожан в Гран в Бахрейн е именно заради тази система, казва:
„Разцепването на бариерата е класически проблем отпреди много години и е нормално това да е причина за фаталния инциденти. Но тук вече се намеси и тази технология – т.нар. ореол, който на практика спаси положението. И тук заслугите са за тима, че настояваха и в предишни години да бъде въведена тази технология“.
Този случай накара дори настоящият шампион във Формула 1 Люис Хамилтън да промени мнението си. В началните тестове той смяташе системата за „най-зле изглеждащата модификация в историята на Формула 1“, но сега е благодарен, че е спасила живота на Грожан.
Българския автомобилен рали пилот Димитър Илиев казва, че реакцията и на Грожан и на Хамилтън е нормална - да се премине от пълно отрицание до пълно приемане на новите системи за сигурност:
„Навремето, когато бях състезател и въведоха „Ханс“ системите, всички бяхме против. Недоволствахме, че ни ограничават движенията на главата. Но след това, при тежка катастрофа, като видяхме резултата на тази „Ханс“ система, всички бяхме „за“. И така с две ръце подкрепяхме използването. Това е нещо като яка, което се закача на каската с едни малки доста здрави въженца. И се притиска от колана. При челен удар, това заради което най-много пилоти загиваха при челен удар, от шийни травми. Камшичният удар, да, вече не се получава благодарение на тази „хан“ система“.
Илиев подчертава, че заради спецификата на т.нар. „ореол“ няма как той да се използва в стандартните автомобили. Но допълва, че има и други технологии, които скоро ще се появят, за да стане пътуването по-безопасно.
„В България има един център, в който се разработват точно такива технологии, които да спасяват човешки живот. Тези технологии, с тях скоро ще започнат да бъдат въвеждани в серийните производства на автомобилите. Над 300 човека – софтуерни, инженери специалисти, произвеждат няколко основни детайла. Едното е Surround bio systems. Система, която наблюдава и прави пълен мониторинг около автомобила за потенциални опасности. Да не изскочи пешеходец внезапно, да спре внезапно автомобилът. Следи дистанцията на автомобилите отстрани, на тези пред вас... Това са сензори, видеокамери, интелигентни системи, които наблюдават, предвиждат, планират. Тоест, до някаква степен се опитват да заместят човешката грешка. Това, което е най-типично за нас - да допускаме грешки. И това, заради което всъщност стават най-много инциденти по пътищата“, това казва още Илиев.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
"Тогава, когато една държава се развива като модерна държава, в нейната основа е заложено образованието , а един от основните приоритети в това образование, е неговото качество ". Това отбеляза пред БНР проф. д-р на науките Стойко Стойков , инженер и полковник от запаса: "За съжаление, точно плагиатството, което придоби изключително широк..
" Много е трудна връзката с близките ми в Газа, защото нямат ток и ако успеят да си заредят телефоните, могат на седмица около 20 минути да говорят, колкото да се чуем. Положението е много тежко. Хора падат по улиците , много е тежко наистина. Даже аз имам едно видео, което показва журналист на "Ал Джазира", докато снима на живо, хора падат след..
"Продължаваме промяната" имат пълно основание да твърдят, че институциите по някакъв начин злоупотребяват по отношение на тях с правомощията си ". Това коментира пред БНР Ивет Добромирова , журналист, PR експерт: " Проблемът е, че те са част от този проблем . Те спомогнаха за това институциите да бъдат превърнати в репресивен орган и сега се..
"Творчески терминал България - Израел" е с четвърто издание сега и е обратна връзка на Международния фестивал на българското изкуство или българските изкуства "Българска душа на святата земя" . Това каза пред БНР Весела Райчинова , кореспондент на БНР в Израел: " Това не е религиозен фестивал . Това е фестивал, който беше създаден под..
"Смяната на противопоставянето от Изток-Запад на статукво-промяна дава възможност за някакъв опит за сближаване, за синхронизация, но в никакъв случай не и на някакви директни общи действия на тези политически сили, защото там различията са прекалено големи, особено между "Продължаваме промяната" - "Демократична България" и "Възраждане" . Това заяви..
Плевенска фирма изнесе данни за неплатени суми от Община Плевен по договор като подизпълнител на "Паркстрой“ . Каква е причината за тази ситуация след твърдението, че Общината няма финансови проблеми? Какво се случва с оранжерията и закупената техника на "Паркстрой“, след като управителят беше освободен от Общинския съвет, но заведе съдебни дела и..
" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална субективна криза у личността ". Това обясни пред БНР Даниел Генков , криминален психолог: "Тогава, когато индивидът е изправен пред непреодолима обективна или пък субективно преживяна ситуация, която..
„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и..