"Аз гледам на византийската иконопис не като на някакви образи, които са дошли до нас през вековете, а като на език. Това е един образен език, който е достатъчно добре изучен до днес, изведени са някои от неговите най-важни правила, но като всеки език, за да бъде жив, той трябва да се обновява. Няма как един език да е жив, ако не се обновява, ако не се използва", каза в предаването "Нощен хоризонт" Юлия Станкова, художник с десетки самостоятелни изложби у нас и в чужбина, богослов, лектор в международни форуми.
Иконописта не е изкуство, което наподобява видимия реален свят, иконописта е символно изкуство:
"В този смисъл това е нещо много по-високо, нещо по-интелектуално и в същото време по-човешко изкуство", допълни тя.
Според нея процесът на западане на иконата много добре е разгледан в книгата "Иконата в съвременния свят" в статията на Борис Успенски.
"Това е факт, иконата запада, самата църква се отдръпва от образа, вече образът няма такова значение, каквото е имал във времето на Византия. Превръща се в схема иконописното изображение. Превръща се в занаят, затова трябва да кажем, че има разлика между изкуство и занаят и трябва да видим каква е тази разлика. Също така трябва да разберем дали можем отново да качим иконописта на това равнище на изкуството. Тогава и само тогава иконописта ще бъде приета като част от съвременните европейски течения в изкуството", подчерта Юлия Станкова.
Повече можете да чуете в звуковия файл.
В галерия "Багрена" към българския културен център "Българика" край Чикаго бе открита съвместна художествена изложба на Даниела Зекина и Петър Бояджиев. Даниела Зекина и Петър Бояджиев, български емигранти от Канада, са озаглавили изложбата си "АлтерЕго" или Другото Аз. Художниците, които живеят и работят в Монреал повече от 30 години,..
В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..
На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..
На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика". Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..
Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
След т.нар. промени от 1989 г. България остана в ръцете на хората, които са я управлявали и преди това. Това мнение изказа пред БНР историкът и..