На Велики петък се отбелязва разпъването, свалянето от кръста и погребението на Христос. Има много творби на велики и на по-малко известни художници, които изобразяват свалянето от кръста и откриването на празния гроб, 3 дни по-късно, от Дева Мария и Мария Магдалена, но почти не се занимават с полагането в гроба. Малко позната подробност точно за този момент са открили кореспондентките на БНР в Израел Феня и Искра Декало.
Да дадеш на ближния си едната риза, ако имаш две, е християнско, но да отстъпиш не друго (макар и временно), а собствения си, предварително купен, гроб, е малко по-различно. Според традицията от началото на нашата ера, заможните граждани си купували предварително гроб и отделно - семейни костници, предназначени за края на дните им. Най-вероятно семейството на Христос е притежавало подобни съоръжения, но в Назарет. По онези времена да си дърводелец, какъвто е бил съпругът на Дева Мария, е било все едно сега да си бижутер. По Светите земи не растели много дървета, от които може да се правят мебели. В къщите на обикновените хора мебелите били от камък. Само най-богатите са си поръчвали мебели от скъпа, задморска дървесина. Затова Йосиф бил заможен човек. Но семейството му не е имало гроб в Йерусалим. Според еврейската традиция, (а Христос се ражда и умира изповядвайки юдаизма), тялото на умрелия трябва да се погребе до залез слънце в деня на смъртта. В толкова топли държави, каквито са били Юдея и Исраел, това не е лишено от логика. Така че съратниците на Христос е трябвало да излязат от ситуацията много бързо, ако не искат учителят им да остане непогребан. (Имало е такива случаи, но за скитници или за прокажени). Тогава един от учениците му - Йосиф, който е бил от Йерусалим, предлага тялото на умрелия да бъде положено в неговия гроб. Тази подробният ни разкрива Севри Корина - преподавател в християнския институт на Светите земи "Полисефект":
"За християните ще е интересно да видят гробница от времето на Христос. Това е скала, издълбана отвътре. Може да е естествена пещера, но може да е дело на човешките ръце. В тази хралупа има 2 каменни пейки. На тях се оставя покойникът. Отворът е много тесен, само колкото да може да се провре един човек по време на поставянето на трупа. След изчитането на молитвата, гробницата се „запушва“ със скала или друг много голям и тежък камък, така че вътре да не могат да влязат диви животни или крадци-мародери. След година, когато плътта се разложи и изгние, в пещерата влизат специално подготвени хора. Те събират костите на покойника в урна или малък саркофаг. Тази костехранителница се поставя в семейната костница. Тя също е издълбана в скала, но вече има по-голям отвор и ниши за саркофазите с кости за цялото семейство. Така са погребвали по римско време. Традицията за подобни погребения се е запазила до 6 век при монасите. С течение на времето, част от най-ревностните от тях използват тези пещери в скалите за живеене. Така погребват и до днес монасите еремити - последователи на Еремия, които живеят на границата между Франция и Швейцария.
Но кой е бил Йосиф, собственикът на гроба, който и досега наричаме Господен, човекът, помогнал за погребението на Христос. Четирима от евангелистите твърдят, че в навечерието на Разпятието, Йосиф попитал Пилат за разрешение да погребе мъртвия, и след като удовлетворяват молбата му, той приготвя ленен саван, с който да обвие тялото преди да го положи в гроба. Съвременната наука подчертава сериозни различия с евангелските разкази в частта, която се отнася до личността на Йосиф. Според най-ранното от Евангелията - на Марко, написано през 70-а година от нашата ера, Йосиф е член на Синедриона, който осъжда Исус. Той държи тялото да е погребано по еврейския закон, според който не могат да бъдат оставени трупове на открито дори за една нощ. Погребва го в изсечена в скалата гробница. Според това Евангелие Йосиф спазва традицията. Той обвива тялото с плат, но не се споменава за измиване. Не се споменава и чия е гробницата. В Евангелието на Матей, написано 15-20 години по-късно, е използвано Евангелието от Марко като един от източниците. Йосиф не се сочи като член на Синедриона, а като богат ученик на Исус. Тази версия предполага по-достойно погребение: Йосиф увива тялото в чист плат и го поставя в собствения си гроб. Авторът добавя, че римските власти запечатват гробницата и поставят стража. Възможно е тази подробност да е била добавена в отговора на твърденията на съвременниците - противници на християнството, че последователите на Исус са откраднали тялото му. В Евангелието от Лука също се сочи като източник Евангелието на Марко. Йосиф е описан като член на Синедриона, но и като човек, който не е съгласен с решението му по отношение на Исус. В последното от Евангелията - на Йоан, в различие от това на Марко, се описва Йосиф като ученик на Христос, който го погребва достойно. Според това евангелие Никодим (друг съратник) е помагал на Йосиф и е донесъл смес от смирна и алое".
Репортаж на Феня и Искра Декало можете да чуете от звуковия файл.
Частично бедствено положение е въведено в община Тополовград поради голям пожар, който засега не може да бъде овладян. Извънредната ситуация е за землището на село Орлов дол. Стихията се разпространява бързо и застрашава земеделски имоти и насаждения, написа във Фейсбук кметът Божин Божинов. Мобилизирани са сили на пожарната, както и доброволно..
Голям пожар пламна на полуостров Пелопонес. Властите задържаха двама причинители на пожара. При температури 43 градуса по Целзий всичко гори и огънят се разпространява бързо, казаха пожарникарите, които гасят във високопланински район в област Коринт на Пелопонес. Първото засегнато село е Фенео със 70 жители, които властите евакуираха...
Пожар край вилна зона Батмиш край Сливен се запали тази вечер около 18.00 часа . Пожарът се разпростря на площ от 400 декара. Той тръгна в посока село Чинтулово, но беше овладян. Няма пострадали хора и къщи. Пожарът е локализиран и овладян. Голям пожар избухна и в района на село Владимирово, община Тополовград. Изгоряла е..
Инициативата „Правосъдие за всеки“ организира протест под надслов „Вън Сарафов, бухалката на Пеевски!“. Той се провежда тази вечер пред Съдебната палата и ще премине в шествие до историческата сграда на Народното събрание и до Орлов мост. Протестът е провокиран от решението на Прокурорската колегия да остави безсрочно Борислав Сарафов начело..
Локализиран е пожарът, който избухна в благоевградското село Марулево, обхвана две постройки и се разпространи към близката смесена гора. Около 200 декара е засегнатата площ. Няма опасност от разрастване на огъна. Евакуираха хора от пожара в село Марулево, горят къщи (обновена) Над четири часа продължиха усилията на пожарникари,..
През следобедните часове се възобнови пожарът край костинбродското село Опицвет, след като пожарникарите почти денонощие е опитваха да угасят огъня и около другите две близки населени места. Детски онкоцентър и помпена станция са в близост до възобновения пожар. На мястото пристигнаха заместник-вътрешният министър Тони Тодоров и директорът на..
В следобедните часове е пламнал пожар между боляровските села Стефан Караджово и Камен връх. Огънят е навлязъл в трудно достъпен терен и горски масив. В пожарогасенето са включени 6 противопожарни автомобила, служители от Горско стопанство с техника, земеделски производители и доброволци. Няма опасност за населените места. На пътя между двете..
"Борисов е заинтересован от съхраняване на правителството. Същевременно той изпраща послания, че няма да стои като заложник заради управлението. ГЕРБ..
Има шанс за голяма катастрофа и всички го знаем - партийни ръководители и на площада. И този път нещата са опрели на кокал, предупреди..
Опитът да се влезе в офиса с взлом беше акция за сплашване, натиск и смачкване на сдружение "Боец" , каза лидерът на сдружението Георги Георгиев в..