Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тодор Калайджиев: Почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер

Снимка: личен архив

Софтуерът в автомобилите ще е също толкова важен, колкото и характеристиките на колата и в бъдеще ще играе значителна роля. Това казва Тодор Калайджиев, бивш инженер в Google и Amazon, основател на фирма за софтуер за автомобилна диагностика. 
Стратегическият отдел на "Прайсуотърхаускупърс" подготви доклад, свързан с развитието на автомобилния сектор. Автомобилите малко или много ще станат интелигентни – в това вече никой не се съмнява. Но докладът на консултантската компания отчита тенденции, които могат да изненадат
Минавало ли ви е през ума, че в бъдеще може да не ходите на сервиз, защото операционната система на колата сама ще подава данните през 5G мрежата, ще получава ъпдейти и в краен случай може сама да „отиде“, за да ѝ направят ремонт. Последното е все още далече, но Тодор Калайджиев твърди, че автомобилостроенето е излязло от времето, в което контролните системи са били самостоятелни.

"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".

Тодор Калайджиев                  Снимка: личен архив

Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.

"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".

Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.

"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.   

Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:

"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига". 

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кремена Оксенкруг

След 50 години мълчание цигулката на сливенския композитор Мишо Тодоров отново зазвуча

Един музикален инструмент бе събуден след 50-годишно мълчане и събиране на прах в музея . Цигулката на сливенския композитор Мишо Тодоров отново зазвуча в залата на Читалище "Зора“ след 50 години мълчание. Тя бе реставрирана от казанлъшкия лютиер Адриан Андреев . На сцената цигулката "проговори“ в ръцете на виртуозната цигуларка Кремена..

публикувано на 05.11.25 в 14:25
Галя Узунова представя книгата  

Галя Узунова представя романа "666" на норвежкия писател Том Егеланд

Световноизвестният норвежки писател Том Егеланд се завръща на българския книжен пазар с новия си роман "666" на издателство "Персей" . "Том Егеланд винаги прави много сериозни проучвания за своите романи и неговият герой  археологът Бьорн Белтьо  винаги е въвлечен в такива интересни романи с елементи на напрегнат трилър, религиозни загадки..

публикувано на 05.11.25 в 14:06

Историческа възстановка с над 400 участници по случай 140 години от Сливнишката битка 

На 16 ноември ще се състои историческа възстановка по случай 140 години от Сливнишката битка. Във възстановката ще има над 400 участници. "Всяка година ноември месец Сливница става център на събитията около честванията за Сръбско-българската война , като на всеки юбилей винаги става нещо по-голямо. Едно време се строяха паметници. Сега сме..

публикувано на 05.11.25 в 11:23
Богомил Николов

Богомил Николов: За бялата и черна техника това ще е един тъжен Черен петък

"Нашата работа като гражданска организация не е да вървим заедно с инспекторите и да обикаляме по магазините, а по-скоро да имаме ясен механизъм за това как да предаваме информация, която получим , да кажем някакъв сигнал или жалба, да можем ние по най-добрия начин да го формулираме и да го дадем на контролните органи". Това каза пред БНР Богомил..

публикувано на 05.11.25 в 09:56

Баща изкачи 12 пъти Карандила, за да събере пари за лечението на сина си

Рекорд по най-много изкачвания на Хайдушката пътека в Сливенския балкан постави Милен Шидеров от Сливен. За 24 часа той направи 12 качвания и слизания по стръмната и камениста пътека. Така той подобри предишното постижение на Васил Гюзелов за най-много изкачвания и слизания по Хайдушката пътека за 24 часа, което е 11 пъти.  Преодоляването на..

публикувано на 05.11.25 в 07:42
Христо Казанджиев

Христо Казанджиев: Вариантът за назначаване на особен управител на "Лукойл" остава най-ефективният

"Въпреки някои безплодни опити за решаване на кризата с "Лукойл", вариантът за назначаване на особен управител остава най-ефективният , поради факта, че въвеждането на особен управител дава възможност за снемане на санкциите. Цялата система на "Лукойл", свързана с "Нефтохим", ще бъде под държавен контрол, така че да бъде по аналогия с Германия, както..

публикувано на 04.11.25 в 17:54
Ангел Карадаков

Ангел Карадаков: Вече има няколко хиляди сваляния на мобилното приложение на БПЦ

"Основната цел на приложението на Българската православна църква (БПЦ) е да помогне на хората, които имат интерес към вярата , които живеят своя духовен живот, които се интересуват от тези неща, още по-лесно, по-достъпно да откриват основната информация, която църквата дава, като бъдат сигурни, че това е нещо проверено и е сигурно, че няма да бъдат..

публикувано на 04.11.25 в 15:12