"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".
Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.
"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".
Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.
"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.
Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:
"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига".
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев
"Не виждам смисъл да говоря пред медиите , защото напоследък каквото се случва в държавата и по света е много говорене, но нищо не се случва. От говорене файда няма ". Това каза пред БНР Йордан Лечков , бивш футболист и бивш кмет на Сливен. В интервю за предаването "Радиоточка" по програма "Хоризонт" бившият кмет на Сливен сподели с какво се..
"Трудно се прави бизнес в България, даже бих казал много трудно" . Това заяви пред БНР бизнесменът Пламен Бобоков : "Няма да обяснявам защо. Мисля, че уважаемите радио слушатели много добре знаят за какво иде реч. Живеем в много висока корупционна среда . Ние сме в една държава на абсурда, където тези, които са призвани да пазят закона, го..
Всеки здравноосигурен у нас може да провери какво съдържа пациентското му досие чрез сайта на Здравната каса . Това е една от най-често използваните електронни услуги, предоставяни от институцията. 986 с достъп до здравни досиета Чрез сайта на Здравната каса можем да изберем личен лекар онлайн, да проследим статуса на протокол, чрез..
С първата по рода си у нас зала за обучение по анатомия ще разполага Медицинският университет в Плевен. " Системата е уникална . Създадена е от високотехнологична компания, която използва виртуалната реалност за обучение по анатомия на човек . В системата има над 13 000 структури и органи. Всеки студент във виртуалното пространство може да..
"Още при приватизацията на рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас“ държавата си остави т. нар. "златна акция" , тоест т я има част от собствеността върху тези предприятия и правото да се изказва по темата за продажбата ". Това каза енергийният експерт Явор Куюмджиев , бивш министър на икономиката и енергетиката: "От друга страна въвеждането на..
"Имам огромното удоволствие да съм част от екипа на най-голямата клиника за дълголетие в България и да споделим най-големите новости по отношение на дълголетието. Темата за дълголетието е изключително актуална не само в България, но и по целия свят ". Това каза пред БНР д-р Веселин Димитров Гаврилов , анестезиолог и интензивист с над 15 години..
Много хора без лични документи изпадат в тежко положение, от което не могат да се измъкнат сами, без съдебна помощ. По последни проучвания, извършени в рамките на Национална застъпническа кампания "Невидимите, които виждаме", за 2022 г. тези хора наброяват 220 000 . На фона на демографската картина в страната ни, това е загуба на човешки..
"Трудно се прави бизнес в България, даже бих казал много трудно" . Това заяви пред БНР бизнесменът Пламен Бобоков : "Няма да обяснявам защо...
Вярвам, че е възможно да има мир между палестинците и гражданите на Израел. Това заяви пред БНР Васил Димитров, наш сънародник, който беше сред..
Във Великобритания вече има случаи министерството на вътрешните работи (Хоум офис) да отнема временен статут за пребиваване на чужденци. Потърпевши са..