Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тодор Калайджиев: Почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер

Снимка: личен архив

Софтуерът в автомобилите ще е също толкова важен, колкото и характеристиките на колата и в бъдеще ще играе значителна роля. Това казва Тодор Калайджиев, бивш инженер в Google и Amazon, основател на фирма за софтуер за автомобилна диагностика. 
Стратегическият отдел на "Прайсуотърхаускупърс" подготви доклад, свързан с развитието на автомобилния сектор. Автомобилите малко или много ще станат интелигентни – в това вече никой не се съмнява. Но докладът на консултантската компания отчита тенденции, които могат да изненадат
Минавало ли ви е през ума, че в бъдеще може да не ходите на сервиз, защото операционната система на колата сама ще подава данните през 5G мрежата, ще получава ъпдейти и в краен случай може сама да „отиде“, за да ѝ направят ремонт. Последното е все още далече, но Тодор Калайджиев твърди, че автомобилостроенето е излязло от времето, в което контролните системи са били самостоятелни.

"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".

Тодор Калайджиев                  Снимка: личен архив

Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.

"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".

Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.

"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.   

Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:

"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига". 

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фестивал на киселото мляко на 29 август в родопското село Момчиловци

Фестивал на киселото мляко на 29 август в родопското село Момчиловци

Изключително силен туристически сезон в родопското село Момчиловци има това лято, разказа за "Закуска на тревата" кметът Сийка Суркова . По думите ѝ обитателите на родопското село са двойно повече през почивните дни, когато обичайно хотелите и къщите за гости са пълни с туристи. Български, английски, германски летовници пристигат в..

публикувано на 23.08.25 в 06:35
Радост Стоянова

Радост Стоянова: Фармацията за мен е на първо място

" Хобитата ми си остават спортът и снимането, моделството. Фармацията за мен е на първо място, защото става въпрос за здравето на хората ". Това подчерта пред БНР Радост Стоянова , фармацевт, лекоатлет и модел: "От 2020 година съм дипломиран фармацевт. В момента не работя в аптека. Иначе естествено и през това съм минала. В момента се занимавам..

публикувано на 21.08.25 в 15:56
Валери Найденов

Валери Найденов: Губещият от войната в Украйна е Европа

" Тръмп в момента е по средата на една огромна глобална бизнес сделка, която стана възможна именно благодарение на войната в Украйна , обаче стигна до един етап, където, за да се реализира, трябва да спре войната в Украйна. Това означава, че трябва да има мир, а не примирие и това обяснява защо на тази среща  Тръмп  така радикално обърна позицията на..

публикувано на 21.08.25 в 14:05
Иван Бакалов

Чий проблем са психично болните хора?

Чий проблем са психично болните хора? Пред БНР журналистът Иван Бакалов разказа за възникнал проблем със съседски отношения в един жилищен блок: "Започна едно наводнение - намокриха се тавани, стени на близък възрастен човек, на над 90 години. Отивам при съседа от горния етаж. Първо никой не отговаря, обаче под вратата тече вода по..

публикувано на 20.08.25 в 16:31
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Трайното покачване на цените не е само български проблем

" Трайното покачване на потребителските цени не е само български проблем. Това е един международен, глобален феномен , който се очаква да продължи в идните периоди - тримесечие и години, като тук основна роля има международната търговия и новите нива на митата , които Съединените американски щати наложиха   на Европейския съюз, на Китай, на други..

публикувано на 20.08.25 в 14:53
Инж. Иван Иванов от Българската асоциация по водите

Инж. Иван Иванов: Липсва експертният съвет, който трябва да функционира към министерствата

" Не съм чул някъде да се коментира официално предложението на бившия министър на екологията за язовира от Горни Дъбник, което може да се окаже по-бързо решение, ако е технически и икономически доказано ". Това заяви пред БНР във връзка с безводието в Плевен и региона  инж. Иван Иванов , председател на Българската асоциация по водите: " Липсва..

публикувано на 20.08.25 в 13:57
Детска Железница

Детска железница с три гари и приключение с влак по маршрута: Кърджали - Подкова

Детска железница с локомотив и три вагона създава радост за децата в Пловдив.  Трасето му е дълго около един километър и преминава по хълмист терен, който има мост, прелез с бариери и тунел дълъг 50 метра, сподели за Хоризонт" Величка Лазарова - директор на общинското предприятие Младежки център Пловдив.   Величка Лазарова – директор на..

публикувано на 18.08.25 в 11:57