Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тодор Калайджиев: Почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер

Снимка: личен архив

Софтуерът в автомобилите ще е също толкова важен, колкото и характеристиките на колата и в бъдеще ще играе значителна роля. Това казва Тодор Калайджиев, бивш инженер в Google и Amazon, основател на фирма за софтуер за автомобилна диагностика. 
Стратегическият отдел на "Прайсуотърхаускупърс" подготви доклад, свързан с развитието на автомобилния сектор. Автомобилите малко или много ще станат интелигентни – в това вече никой не се съмнява. Но докладът на консултантската компания отчита тенденции, които могат да изненадат
Минавало ли ви е през ума, че в бъдеще може да не ходите на сервиз, защото операционната система на колата сама ще подава данните през 5G мрежата, ще получава ъпдейти и в краен случай може сама да „отиде“, за да ѝ направят ремонт. Последното е все още далече, но Тодор Калайджиев твърди, че автомобилостроенето е излязло от времето, в което контролните системи са били самостоятелни.

"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".

Тодор Калайджиев                  Снимка: личен архив

Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.

"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".

Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.

"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.   

Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:

"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига". 

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
ЦСКА 1948 победи Арда с 1:0

Първа лига започна с успех на ЦСКА 1948 срещу Арда

Отборът на ЦСКА 1948 победи четвъртия от миналия шампионат Арда с 1:0 като домакин в откриващия двубой за новия сезон 2025/2026 във футболната Първа лига. Единственото попадение бе дело на влезлия като резерва Атанас Илиев в 81-ата минута, а гостите пропуснаха дузпа в 72-ата минута и приключиха мача с 10 човека заради червения картон на Феликс Ебоа..

публикувано на 18.07.25 в 21:25
Проф. Пламен Митев

Проф. Пламен Митев: Апостолът е роден през 1840 г., не през 1837 г.

"Последните няколко години имахме шанса да открием нови документални свидетелства за живота и делото на  Апостола  в османския архив в Истанбул". Това каза пред БНР историкът  проф. Пламен Митев , специалист по история на Българското възраждане, който се включва в тържествената програма за честването на 188 годишнината от рождението на..

публикувано на 18.07.25 в 14:32
Мирослав Цеков

Мирослав Цеков: Най-вероятно дискусията за избор на омбдудсман ще бъде политизирана

"За съжаление, най-вероятно дискусията за избор на нов омбдудсман ще бъде политизирана . Надявам се да не стане така, защото институцията на омбудсман на първо място е граждански защитник ". Това каза пред БНР Мирослав Цеков от Форум "Гражданско участие", една от неправителствените организации, която проведе дискусия за представяне на кандидатите..

публикувано на 18.07.25 в 12:06
Зинаида Златанова

Зинаида Златанова: Очаква се кохезионната политика в ЕС да намалее

"Предстоят много тежки и дълги преговори по бюджета на ЕС и в момента предложението, което Европейската комисия направи наистина, предизвиква много сериозно всички европейски политици да го коментират заради няколко неща". Това заяви пред БНР бившият ръководител на ЕК в България и бивш правосъден министър  Зинаида Златанова : "Държавите, нетни..

публикувано на 18.07.25 в 10:15

Лъчезар Богданов: С митата Тръмп иска да създаде повече възможности за американската индустрия

"Допълнителните ответни мита на стоки от страна на Европейския съюз са опит да се вкара администрацията на президента Тръмп в някакви преговори, които традиционно се водят в такава ситуация, тоест  да се анализира цялостно търговията между двата пазара , индустрия по индустрия, продукт по продукт,  някакъв вид сделка на базата на взаимни отстъпки "...

публикувано на 16.07.25 в 17:05
Кметът на Благоевград Методи Байкушев

Методи Байкушев, кмет на Благоевград: Страхът да оставим за страхливите

Общините се оказаха най-големите инвеститори у нас . Хиляди проекти се изпълняват от бизнеса, който пък осигурява работа на много хора. Логично е при усвояването на този милиарден ресурс държавата и обществото да следят за злоупотреби.  Сигнали към институциите и медиите са подавани за много общини. Кметовете, които се разследват, обаче, се броят..

публикувано на 16.07.25 в 14:46

Отново официално не беше предадена документацията за парк "Врана“

Днес в 11 часа трябваше да има среща между областния управител на София Стефан Арсов и представители на Столичната община, за да бъде официално предадена документацията на парк "Врана“ и ключовете от двата входа. На 7 юли кметът Васил Терзиев предупреди областната управа, че след 10 юли затваря врати за посетители парк "Врана" и спира движението..

публикувано на 16.07.25 в 12:41