С блокади на пътища фирми от пътностроителния и пътноподдържащия бранш отново излязоха на протест заради неполучени суми по договори, които правителството смята за неправомерни. От кабинета предлагат зимното почистване да бъде уредено с анекси към вече действащи договори.
Протестиращите представители на пътностроителни и пътноопддържащи фирми блокираха за кратко движението по столичния бул. "Дондуков". Протестната демонстрация се проведе в пространството между Министерския съвет и президентството.
В района имаше засилено полицейско присъствие, звучеше маршова музика, свирки и тъпани.
Представителите на пътните фирми се събраха пред Министерския съвет, облечени със сигнални жълти жилетки и плакати с основните им послания за това, че държава без пътища няма, че всеки труд трябва да се заплаща, че фирмите искат свобода за бизнеса си, като посочват, че те не са „политическа дъвка“.
Основното искане на фирмите е договорите им за строителство и поддръжка на пътищата да се признаят за действащи и да се намери разумна сума пари, която да осигури съществуването на пътностроителните фирми - това каза Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Браншова камара „Пътища“.
Той уточни какви са основните различия между двете спорещи страни:
Според юристите от работната група поради надвишаване на прогнозните стойности в договорите, те са изчерпани и финансовите отношения между фирмите и Пътната агенция трябва да бъдат уредени по друг начин.
Юристите на браншовата камара са на мнение, че договорите са действащи, а прогнозата стойност не е крайна, а определящото за продължителността на договорите е тяхната крайна дата.
Утре Браншовата камара „Пътища“ ще внесе становище в Министерския съвет и ще поиска спешна среща със служебния министър-председател Стефан Янев.
Протести се провеждат в цялата страна
Работещи в строителни фирми от Пазарджик блокираха с тежки машини входния път към магистрала "Тракия". И те искат да бъде възстановено държавното финансиране за поддръжка и строителство на пътища. От полицията организираха обходни маршрути, а кореспондентът на БНР съобщи, че движението по пътя вече е възстановено.
С движение в кръг тежкотоварни камиони блокираха кръстовището на пътния възел Благоевград-юг, свързващ магистрала "Струма" с международния път Е-79.
В същото време стотици работници от пътностроителни фирми протестираха мирно зад мантинелите с настояване държавата да се разплати с работодателите им, а те да получат пълния размер на изработените си заплати.
Заради затрудненията в бранша ангажираните в този бизнес вече пети месец вземат само част от възнагражденията си. Лятното поддържане на пътищата и почистването им е спряло преди три месеца, заявиха организаторите на протеста в Благоевград.
Има реална опасност зимното поддържане и почистване да бъде спряно, тъй като няма никакви пари за осигуряване на материалите, а и много хора са напуснали работа.
Работници на пътно-строителни фирми протестираха и в Бургас. Те затвориха едното платно на пътя Бургас - квартал Ветрен - в района, където се строи северният обходен път на града.
30 млн. лева са задълженията на Пътната агенция към пътностроителните фирми в Бургаска област, казаха от Браншовата камара „Пътища“.
500 са работниците на пътностроителните фирми в Бургаска област. От април месец са спрени плащанията на държавата към фирмите за ремонти и пътно поддържане. Най-големият строителен обект в областта е северният обход на Бургас.
Близо 70 работници, ангажирани на обекта, протестираха днес:
"Парите, които бяха заделени за самия обект, приключиха и няма вече финансиране на обекта. Самата фирма вече започна на кредити да изплаща заплатите на служителите".
"Засега не дължим пари на работниците, теглим заеми и се оправяме по някакъв начин“
„Казусът е за разплащането на дължимите средства - между 800 хиляди и 1 милиард лева, на пътностроителните фирми в цялата страна за изпълнени дейности. От април месец до момента няма разплатен 1 лев за тази извършена работа", казаха участници в протеста.
5-6 са строителните обекти по републиканската пътна мрежа в областта, казаха от браншовата камара „Пътища“.
Близо 200 работници от „Пътни строежи – Велико Търново“ блокираха за 15 минути международния път Русе – Свиленград при южния подход за Велико Търново. Образуваха се километрични опашки от тирове и леки автомобили. До инциденти не се стигна.
При засилено полицейско присъствие работниците спряха движението по международния път, притеснени за бъдещето си:
„Нямаме от доста време пари за пътищата, които сме изградили до сега“.
„В тази ситуация, в която е в момента държавата, всичко е възможно“.
„Не се ли плати, не се ли оправят нещата, просто се срива цялото пътно строителство в България, не само при нас“.
Над 3 милиона лева не е платила държавата през Пътната агенция за зимната поддръжка, отделно са още над 25 милиона лева, които „Пътни строежи – Велико Търново“ чакат за извършени пътни ремонти. Това поставя под въпрос бъдещето на дружеството, заявиха неговите управители Филип Маринов и Румен Игнатов.
„Това ни поставя в крайно неизгодно положение да си покрием текущите разходи, да плащаме заплати, камо ли да мислим за инвестиции“, посочи Маринов.
„В нашата фирма има 460 човека. Платени са им заплати, данъци, осигуровки, но за следващия месец вече не можем да гарантираме“, заяви Игнатов.
От понеделник „Пътни строежи – Велико Търново трябва да започнат работа по ремонта на 22 километра от северната страна на Прохода на републиката. Има възлагане, няма плащане, посочиха от дружеството.
Работници от пътностроителна фирма блокираха за час главния път Русе-Бяла в района на разклона между селата Мечка и Иваново.
Недоволството на работниците е заради неизплатени от държавата средства за извършени от компанията дейности по ремонт и поддръжка на пътищата в региона.
Всички протестиращи бяха облечени в сигнални жилетки и носеха плакати с надписи "Искаме си парите. Стига само обещания", "Платете ни сега!", "Не сме крадци!", "Ще има зима без снегорини!"
"Ние сме тук, за да получим това, което сме изработили и да имаме работа - това е. Нищо повече от това. От началото на годината досега имаме неизплатени и от миналата година. Сертифицираните са 28 милиона и очакваме сертифициране горе-долу за около 20", каза Петко Николов, управител на пътноподдържащата фирма.
Полицаи отбиваха движението по обходен път и по този начин никой от пътуващите по маршрута не разбра, че има такъв протест.
Пътностроителни работници затвориха за около 10 минути пътя между Сливен и Ямбол, протестирайки заради неизплатените им от четири месеца заплати. Само за Сливенска област изпълнените проекти, възложени от Агенция "Пътна инфраструктура" през 2021 година са за около 50 милиона лева, коментира организаторът на протеста Любомир Георгиев, технически ръководител във фирма „Пътно поддържане" Сливен.
Мнозина от собствениците на фирми са изплащали процент от заплатите на работниците, каза Любомир Георгиев.
"Ние искаме да работим! Просто ще бъдем принудени от невъзможност за самофинансиране и ще спрем работа.
Протестиращите работници коментираха, че вече трудно се справят с ежедневните нужди".
"Никой не ни чака. Имаме толкова сметки натрупани вече. Притискат ни и банки. Всичко притиска".
"От февруари. Казват, че няма пари, не са изплащани. И чакаме, чакаме, и колко да чакаме"?
Според някои мнозина вече са напуснали и са избрали пътя към Западна Европа.
"Хората напускат. Всички бягат вече. Кой за Германия, кой за Испания…".
Протестиращите коментираха още, че ако няма пари за заплати, няма да работят, а под въпрос остава зимната поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Руският президент Владимир Путин заяви, че от жителите на Волгоград зависи решението да преименуват града си на Сталинград, както се е наричал, когато съветската Червена армия побеждава германския Вермахт по време на най-кървавата битка от Втората световна война, предаде Ройтерс. Въпросът за връщането на старото име на южния руски град беше..
В Деня на труда (1 май) обръщаме поглед към реалността на пазара на труда извън големите градове. Област Силистра е сред регионите с най-висока безработица – над 10% при средно за страната 5% . Делът на хората с основно или по-ниско образование е значителен, а немалка част от младежите нито учат, нито работят, затова питаме - Как се живее и работи..
Отбелязваме 149 години от избухването на Априлското въстание. Център на тържествата са Копривщица, Клисура и Панагюрище, които са пряко свързани с Априлската епопея. Споменът за героичните събития от 1876 г. местните хора пазят като всяка година пресъздават историята с грандиозна възстановка. В Копривщица денят започна с полагане на..
18-годишното момиче от Хасково, което беше намерено мъртво, е било убито още в деня на изчезването миналия уикенд. Това научи "Хоризонт" от източници в МВР. По случая има задържан. Досъдебното производство продължава. Основната версия, по която полицията работи, е свързана с лични отношения и скандал. Очаква се МВР да даде повече..
Как се справят младите хора с високите очаквания от тях? На какви компромиси са готови, за да започнат своята кариера? Трудния избор между сигурността и призванието и начините да останат мотивирани и психически здрави коментираха пред БНР Мая Янчева, втори курс студент в СУ "Св. Климент Охридски", Яна Павлова, трети курс "Психология" в СУ..
На 1 май по традиция "БСП - Обединена левица" отбелязва Международния ден на труда със събитие в "Борисовата градина" в София. То е под мотото "За социална справедливост в солидарна България!". "Днес сме свидетели на един по-друг тип експлоатация, по-друг вид модерно трудово робство и затова и в ден като днешния трябва ясно, високо, силно да..
ЕС подготвя "план Б" за това как да запази икономическите санкции срещу Русия, в случай че администрацията на Доналд Тръмп се откаже от мирните преговори за Украйна и се стреми към сближаване с Москва, заяви в интервю за вестник "Файненшъл таймс" върховният представител по външната политика и сигурност на ЕС Кая Калас. Президентът на САЩ..
"С навлизането на дигиталното евро еврозоната иска да обхване още по- голяма територия, защото, както казва Кристин Лагард, "нашата икономика..
Българският електроенергиен баланс все повече прилича на испанския. В последно време се инвестира основно в слънчеви мощности. Вятърни нови..
Има риск, ако с културното наследство не се занимават експерти. Това обясни пред БНР арх. Чавдар Тенев, председател на регионалната колегия на Камарата..