Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Пол Поуст: По-голям обмен на информация ще реши проблема с глобалните вериги на доставки

| обновено на 30.10.21 в 12:09
Снимка: Ройтерс

За да се преодолее проблемът със забавянето на глобалните вериги на доставки, трябва да има по-голям обмен на информация и по-добра координация в световен мащаб. Това каза пред БНР Пол Поуст - преподавател по международни отношения в Чикагския университет. По думите на експерта още преди пандемията от Covid-19 веригите за доставки са били доста крехки

Днес в Рим започва двудневната среща на върха на Г-20. Събитието се провежда за първи път в Италия. Очаква се лидерите да обсъдят Covid ситуацията, енергийната криза, по-високите цени на горивата, както и блокираните вериги за доставки.

Проблемите с глобални вериги на доставки тревожат водещите икономисти много повече от инфлацията, а мнозина прогнозират, че недостигът на стоки и компоненти ще се увеличи догодина. Ако през 2020-а фабрики затваряха заради пандемията от Covid-19, то сега прекъсват със седмици работата си заради липса на ключови части за изработката на даден продукт. Дефицитът на чипове е най-яркият пример, но анализаторите са убедени, че това е само върхът на айсберга. В интервю за "Събота 150" проф. Поуст припомни, че това не е първият случай в историята, когато светът се изправя пред подобен проблем. Той направи паралел с проблема с доставките след избухването на Първата световна война:

"Много хора гледат света днес и си мислят, че свързаността в глобалната икономика е нещо ново. Разбира се, обемите са безпрецедентни и скоростта, с която можем да комуникираме с други хора във всяка точка на земното кълбо, е много по-различна. Но в същото време, в края на 19-и и началото на 20-и век глобалната икономика е била почти толкова интегрирана, колкото в наши дни. С избухването си Първата световна война променя всичко. Едни от най-важните продукти, за които доставките се оказват проблематични, особено за западните сили - Великобритания, Франция, Италия, са хранителните. Помислете си колко зависима е била Великобритания не само от доставките от териториите на собствената си империя, но и от Съединените щати. Първата световна война прекъсва доставките с кораби, които често са поразявани от подводниците. През Европа е било трудно преминаването на камиони, натоварени с храна. Освен прекъсванията, причинени директно от военните действия, трябва да вземем под внимание и щетите върху реколтата. Веригите на доставки просто спират и държавите са изправени не само пред проблема как да доставят хранителни продукти за цивилните граждани, но и за войските си на фронта".

Какво решение намират държавите в условия на световна война?

"Заради войната правителствата са били сериозно ангажирани в търговията на пшеница, за да осигурят прехраната на цивилните и на армията. Те са правели огромни поръчки. В края на 1914-а до началото на 1916-а година се е приемало, че правителствата трябва да се справят със ситуацията самостоятелно и може би да споделят някаква информация. Те са купували пшеница основно от борсата в Чикаго и са повишили сериозно цената на суровината заради конкуренцията помежду си. В края на 1916-а година съюзническите сили са били толкова отчаяни от проблема с доставките, че решават да подходят по различен начин. Те създават специална международна организация, която наричат Междусъюзнически изпълнителен съвет по пшеницата. Британците, французите и италианците дават съгласието си този междусъюзнически орган да води преговорите и да отговаря за доставките от тяхно име. В наши дни познаваме начина, по който функционира например Съветът за сигурност към ООН. Всяка от петте постоянни страни членки може да наложи вето, ако не е съгласна с искане на някоя от останалите. Тогава обаче тази международна организация изпраща един свой представител за преговори и той се възприема като представител на съюзниците, а не като френски или британски представител. Това, което е интересно от европейска перспектива, е, че един от най-важните представители и дизайнер на тази организация, отговорна за доставките на хранителни продукти, е Жан Моне, който е считан за бащата на европейската интеграция и е един от основателите на Европейската общност за въглища и стомана, следователно на Европейския съюз. В мемоарите си Моне пише, че натрупаният опит от тази организация му е бил много полезен, когато работи по създаването на европейските институции. Всъщност това е решението, което съюзническите сили намират - да създадат тази наднационална форма, в който задълбочават сътрудничеството си".

Европейският съюз най-вероятно ще предприеме такъв подход за чиповете, например.

"Веригите на доставки вече бяха много крехки още преди пандемията. Между другото, ако в началото на 20-и век имаше такъв шок, какъвто понасяме с Covid-19, той също щеше да предизвика подобно нарушаване на веригите, каквото и войната. Глобалната икономика е била в ступор, доставките са били силно проблематични. Сега Европа търси решение и то може да бъде открито в историята. Струва ми се обаче, че вече трябва да говорим за сътрудничество на световно ниво. Вече има разговори в тази посока между Съединените щати и Япония, особено ако става дума за продукти от изключителна важност. В наши дни споделянето на информация не е една от най-добрите характеристики на глобалните вериги за доставки. Например, не винаги пристанищата обменят информация помежду си и може да се случи така, че един кораб пристига някъде, но пристанището вече е препълнено и той не може да акостира и съответно да достави товара си. Ето защо трябва да има по-силна размяна на информация и по тясно сътрудничество. Нека не се лъжем, независимо че от тогава са минали повече от сто години, карго превозите по море остават и ще продължат да бъдат основните в световен мащаб. Необходимо е да има честно споделяне на информация и по-добра координация". 

Предвид геополитическата ситуация виждате ли реална възможност за такова сътрудничество?

"Това е ключовият проблем. Видяхме го по време на пандемията и по темата с климатичните промени, както и с набор от други въпроси. Напрежението между Съединените щати и Китай се покачва и докато това продължава, ще бъде много трудно да се намери решение, което да обхваща всички аспекти на проблема. Вече споменах, че Съединените щати и Япония водят разговори, но не виждам как би се стигнало до всеобхватно решение, ако Китай не е част от него. Трябва или Пекин да бъде включен в разговорите, или Съединените щати да приемат някакво решение, предложено оттам. Това ще бъде много трудно. Още по-трудно би било създаването на международна организация по този въпрос, особено като знаем как именно заради Китай Съединените щати възпрепятстват работата на Световната търговска организация".

Интервюто с проф. Пол Поуст можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проливни дъждове и наводнения в голяма част от Гърция

Силни дъждове наводниха голяма част от Гърция. Властите съветват да се ограничат пътуванията. Свлачища и повредена пътна настилка оставиха много села откъснати и недостъпни. Спасяват хора от отнесени от пороя автомобили. В планинските райони на Янена и Арта е регистрирано количество валежи, равно на годишните валежи в Атина. Пет общини..

публикувано на 23.11.25 в 11:47
Държавният секретар на САЩ Марко Рубио

Рубио отрича мирният план за Украйна да е изготвен предимно от Русия

Държавният секретар на САЩ Марко Рубио опроверга твърденията, че мирният план за Украйна е изготвен предимно от Русия. Делегации от Съединените щати, Украйна и съветници по националната сигурност от Франция, Великобритания и Германия обсъждат днес в Женева американското предложение. Американският държавен секретар се дистанцира от..

публикувано на 23.11.25 в 11:42
Димитър Манолов

Димитър Манолов, КТ "Подкрепа": Ако управляващите неглижират протестите, ще преминем към стачка!

Този бюджет не е левичарски , заяви пред БНР Димитър Манолов, президент на КТ "Подкрепа". Срещу параметрите, заложени в него, протестираха служителите от НОИ и НСИ. През следващата седмица недоволството си ще изразят и в сектор "Земеделие", в горското стопанство и в здравеопазването. Протестите се организират от КТ "Подкрепа". Имаме 302..

публикувано на 23.11.25 в 11:20
Принц Мохамед бин Салман с Доналд Тръмп и съпругата му Мелания в Белия дом, 18 ноември 2025 г.

"Файненшъл таймс": Светогледът на Тръмп - циничен, егоистичен и алчен

"Светогледът на Тръмп: циничен, егоистичен и алчен" - така е озаглавен редакционен коментар във "Файненшъл таймс". Последният мирен план за Украйна, представен от САЩ, би бил капитулация пред Москва, според журналистите на изданието. Почитателите на Доналд Тръмп обичат да тръбят за неговата непредсказуемост като негова дипломатическа..

публикувано на 23.11.25 в 11:09

Николай Денков: Протестите тепърва започват, ще бъдат сериозни

" Има всички основания за протести. Тези протести ще бъдат сериозни и те тепърва започват ". Това предупреди пред БНР акад. Николай Денков от ПП-ДБ. Той потвърди, че във вторник ще блокират входовете на парламента, а причината е бюджетът за следващата година : "Ще направим протеста тогава, когато е Комисията по бюджет и финанси –..

публикувано на 23.11.25 в 11:08

Кметът на Атина обеща край на хаоса с е-тротинетките

Строги мерки в Атина за движение на електрическите тротинетки. Кметът на Атина Харис Дукас заяви, че ще постави край на хаоса с електрическите скутери. Жителите и гостите на гръцката столица са отправили оплаквания, че е затруднено движението по тротоарите. Пътните полицаи информират за тежки травми при пътни произшествия със скутери. По..

публикувано на 23.11.25 в 10:52

Седмица на критики към Бюджет 2026

Първият бюджет на страната ни в евро мина на първо четене в пленарната зала, а второто ще бъде следващата седмица, след като депутатите съкратиха на три дни срока между двете четения. Проектът предвижда 620 евро и 20 евроцента минимална заплата, ръст с 2 процентни пункта на вноската за пенсия, повишение на пенсиите с близо 8 процента,..

публикувано на 23.11.25 в 09:47