Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лъчезар Богданов: 30 години решаваме социалните проблеми, удряйки с тежък чук пазарната логика

Отказът от ефективна система за подпомагане на енергийно бедните блокира икономическата логика, казва експертът

Лъчезар Богданов
Снимка: БГНЕС

Вече 30 години решаваме социалните проблеми, като удряме с тежкия чук и тоягата по пазарната логика, по икономическата логика. Това мнение изрази пред БНР Лъчезар Богданов, главен икономист на Института за пазарна икономика. Според него мораториумът върху цените на тока, водата и парното удря по авторитета на КЕВР като независим регулатор. 

Има психоза за цените на тока и парното, а никой не се вълнува от хората, които се отопляват с други енергийни източници, заяви Богданов в предаването „Преди всички“. По думите му има рефлекс от по-ранните години на прехода и фиксация единствено върху цените на тока и парното.

„Има някаква полумистична ситуация винаги, когато се заговори за цените. Това се усилва и от медиен шум, от някакъв създаден драматизъм“, коментира Богданов.

Той вижда проблема в отказа да имаме ефективна система за подпомагане на енергийно бедните, което блокира икономическата логика при определянето на цените на енергията.

Вместо да се пипат цените, модерният начин на управление предполага добра система за подпомагане на хората, които имат затруднения да заплащат отоплението си – например чрез по-широка и добре структурирана програма за енергийни помощи за компенсация на поскъпналата енергия, подчерта икономистът.

Тръгваме към ситуация, в която за всеки сектор, за всяка стока ще има подобен дебат, посочи Богданов относно варианта да се търси решение през намаляването на ДДС. Той определи това като „опасна стъпка“.

Напълно е възможно в рамките на съществуващото законодателство, а не със странен мораториум, да се използват резерви вътре в системата, поясни Лъчезар Богданов.

„Част от предприятията - тези, които произвеждат ток, имат рекордни печалби. Част от този ресурс - това са държавни компании, може да бъде използван за компенсация на бизнеса, включително на ЕРП, заради които беше искано това увеличение на цената.“

Сега цените са задържани с мораториума, а след това ще трябва да се повишат в по-голяма степен, заради натрупани загуби на дружествата.

Лъчезар Богданов акцентира върху това, че или през механизми вътре в енергийната система, или директно през бюджета – с фискална мярка за вид държавна помощ, трябва да стане вливане на ресурс в системата.

„Някакъв вид държавна помощ, която да компенсира тези пазарни промени и повишаването на разходи за енергия. Няма как правителството да избегне, да заобиколи тази нужда.“

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Алесандро Джованини

Алесандро Джованини от ЕЦБ: Цифровото евро няма да отнема права на гражданите

Цифровото евро няма да отнема права на европейските граждани, а ще им предостави по-голям избор. Това заяви за БНР Алесандро Джованини , съветник на директора за цифровото евро към Европейската централна банка . Още за проекта за цифровото евро и каква е истината за редица фалшиви твърдения, които се разпространяват за него в социалните мрежи,..

публикувано на 25.07.25 в 06:50

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52