Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Транспортният бранш под кръстосан огън - високи цени на горивата, кадрова криза, липса на компенсации

Разширяването на тол системата ще доведе до фалити и в товарния, и в автобусния транспорт, опасяват се от браншови организации

Снимка: Радио ВИДИН

Кризата с цените на горивата е изключително сериозна. Търсенето на по-евтини горива води до празни километри и загуби за превозвачите. Това заяви пред БНР Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Арабаджиев припомни, че има предварителни прогнози за цена от 100 долара за барел.

Причините за фалитите са комплексни и това е една от тях, посочи той в предаването „Преди всички“.

„Тези, които имат дългосрочни договори, не могат да ги изпълнят, търпят неустойки. Освен кризата с горивата, трябва да отбележим и изключително сериозната кадрова криза, опашки по границите, затваряне на заводи. В транспорта положението е изключително тежко.“

„Към момента в превозите на товари браншът не получава никакви компенсации. Не само че не сме получавали, но и не очакваме да получим никакви помощи“, уточни Йордан Арабаджиев.

За момента не е обсъждан протест. От бранша очакват диалог с правителството, декларира Арабаджиев.

Снимка: Радио Видин

Ако тол системата се разшири, ще настъпят много фалити, предупреди пред БНР Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи.

По думите му ако правителството включи още 3 хиляди километра към тол системата, фалитите ще бъдат не само в автобусния, но и в товарния транспорт.

В Закона за обществените поръчки, по който се кандидатства за определени линии – междуселищни и вътрешноградски, не са предвидени такива форсмажорни обстоятелства, каквито в момента се случват и които не можем да избегнем, коментира Пиронков.

Васил Пиронков определи отлива на пътници като изключително голям и изрази опасения, че за най-малките превозвачи, които возят по няколко пътници, няма да има никакви средства за компенсации, каквито бяха заявени от управляващите в края на миналата година.

Тези 40 милиона, както са включени и големите общини, и превозвачите, разделено на милионите километри по републиканската, областните и общинските транспортни схеми, те ще бъдат нещо като нищо“, изтъкна той.

По думите на Пиронков въвеждането на допълнителни тол такси, каквото беше анонсирано, ще бъде „още по-голям бич“.

„Нашият бранш, изключвам големите републикански транспортни схеми, където един превозвач е монополизирал целия транспорт, изключвам превозвачите да увеличават цените на билетите. Има населени места, където се возят двама, пет човека, десет. То бива и цената на билета да му увеличиш, кой ще се качи в този автобус?“

Според Васил Пиронков големите автобусни превозвачи най-много ще настояват да се вдигнат цените, защото при тях ще има най-голям икономически ефект.

Малките превозвачи изнемогват и дотират дейността си със свои резерви, а онези, които нямат резерви, продължават да трупат дългове и са заплашени от преустановяване на дейността, категоричен е той. 

Двете мнения чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Бизнес и образование заедно в подготовката на кадри и заетост за хора от уязвими групи

Асоциацията на индустриалния капитал в България и Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" подписаха споразумение за сътрудничество по програмата "Път към успех", с което обединяват усилията и капацитета си за подготовка на квалифицирани кадри и осигуряване на заетост за хора от уязвими групи на пазара на труда. По думите на..

публикувано на 28.07.25 в 11:53

Над 150 милиона деца под 5-годишна възраст страдат от недохранване, сочи доклад

Милиони деца по света продължават да страдат от недохранване. Това сочи доклад по темата на УНИЦЕФ, Световната здравна организация и Световната банка, публикуван тази седмица.  Над 150 милиона деца по света под 5-годишна възраст имат проблеми със спиране на растежа заради недохранване, сочат данните в доклада, който обхваща периода от 2000 до 2024 г...

публикувано на 27.07.25 в 05:27
Полина Паунова

Полина Паунова: Нe Бойко Борисов, а Делян Пеевски вече е централната фигура в българския политически живот

„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и законодателната програма, която сме обещали, са одобрени и не подлежат на ревизия, което ще рече, че откажем ли се като държава от Комисията за противодействието на корупцията (КПК), няма да сме..

публикувано на 26.07.25 в 16:03
Алесандро Джованини

Алесандро Джованини от ЕЦБ: Цифровото евро няма да отнема права на гражданите

Цифровото евро няма да отнема права на европейските граждани, а ще им предостави по-голям избор. Това заяви за БНР Алесандро Джованини , съветник на директора за цифровото евро към Европейската централна банка . Още за проекта за цифровото евро и каква е истината за редица фалшиви твърдения, които се разпространяват за него в социалните мрежи,..

публикувано на 25.07.25 в 06:50

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30