Три години – от 2017 до 2019, следих оперния фестивал „Барток плюс“ в унгарския град Мишколц, където всеки път се представяха съвременни оперни творби, отличени на международния конкурс „Ключ към бъдещето“. Мисията на конкурса беше да се начертае пътя, по който в днешно време могат да се създават слушаеми и привлекателни за публиката оперни творби. Съвременните опери, които слушах и гледах на сцената на театъра в Мишколц, бяха в обхвата от поп и рок опера до „работа по модел“ на големите класически композитори отпреди втората половина на ХХ век.
В областта на неслушаемата или трудно слушаемата съвременна оперна музика, след студентските години в Музикалната академия съм гледала немного творби у нас и извън България, на живо и в кино/интернет прожекции. С този багаж от познания и опит тръгнах към залата на Софийската национална опера за спектакъла на операта „Чичовци“ от Лазар Николов по едноименната повест на Иван Вазов. Нека да направя уточнението, че тя също влиза в границите на съвременната музика – от втората половина на ХХ век насам, очертани от музикознанието.
В тази продукция най-голямото постижение е на постановъчния екип и затова искам да го откроя, въпреки че се състои в създаването на хомогенен цялостен продукт. Резултатът е привлекателен за публиката съвременен оперен спектакъл, за какъвто говорих по-горе. Либретото на Лазар Николов по драматизацията на Методи Андонов на повестта на класика на българската литература Иван Вазов е интелигентно допълнено от „Текст на съвременника“, създаден от един от най-големите български писатели на нашето време със световна известност – Георги Господинов. Този текст обгръща по най-добрия начин либретото, насочва публиката към паралелите между оригиналната епоха и съвременноста. Без назидателност или поучаване, а съвсем естествено води зрителя, поддържа интереса му през цялото време и провокира размисъл. Така старият вазов текст е като инкрустирана скъпоценност в едно съвременно либрето, отправящо поглед назад към миналото.
Същото се отнася и за времето на действието и визуалната страна на спектакъла. В началото режисьорът акад. Карталов пренася действието във футуристична клиника, където се запознаваме с героите и през техните изявления, клюки и насмешки в един театър на абсурда – с оригиналното действие. В много оперни продукции подобно пренасяне във времето изглежда самоцелно и нелепо, но тук е майсторски направено и аз го възприемам не като дисонанс с вазовия текст, а като съзвучно с музиката на Лазар Николов и пресътвореното либрето на Лазар Николов и Георги Господинов. Отново екипната работа на акад. Карталов и художниците на декорите – Свен Йонке, костюмите – Станка Вауда, осветлението – Иван Лушичич Лиик, и мултимедията – ELEKTRICK.ME, е забележителна, сякаш всички елементи са създадени от една и съща творческа сила! Действието е изключително динамично, бих го определила като кинематографично, а за това възприятие значително допринасят декорите, които сякаш те пренасят на снимачната площадка, където се прибавят осветлението и мултимедията и филмът започва. И във визуалната част, както и в текста, умело е дозирано съвременното и оригиналното за епохата на Чичовците. Тук свързващото са добавените щрихи на големия български график и карикатурист Борис Димовски в оформлението на спектакъла.
Както често повтаряме и звучи като клише, най-важно е как певците артисти ще пресъздадат оперната творба, дали те са убедени в замисъла на една продукция и съответно дали ще успеят да убедят и публиката. В „Чичовците“ на Софийската национална опера имах усещането, че всички певци артисти, както и хора и оркестъра, са приели като свой този проект, въпреки предварителните притеснения, че това е трудноизпълнима и труднослушаема музика. Без да правя опит за музикален анализ, в основата на музикалната тъкан на Лазар Николов стои сонорно-алеаторната техника, т.е. впечатлението е за напевна рецитация върху звукови съчетания, в които ухото не различава отделните елементи на структурата така, както при класическата хармония. След като два часа такова звучене не ми натежаха, нито ми досадиха по някакъв начин, значи и музикалният постановчик маестро Жорж Димитров и неговите сътрудници са си свършили много добре работата.
И накрая, макар и вазовите послания за манталитета на българина да оставят горчив вкус, спектакълът на „Чичовци“ на Софийската национална опера остава в съзнанието ми като заслужаващо най-висока оценка постижение.
'Fahrenheit Funk' (лято) Трак #2 в албума е най-бързата и енергична композиция в целия албум. Тук вдъхновение за Радослав Славчев са още двама от най-ярките световни музиканти в наши дни: басистът Винсен Гарсия , в чиято музика изобилстват т.нар. "ghost-notes", и китаристът Кори Уонг, един от владетелите на съвременния фънк. "В това..
Четирима млади музиканти успешно създават фолклорни мотиви с модерен звук. Момичетата и момчетата от 4ЕТНО се радват на голяма популярност сред младежката аудитория, а наскоро издадоха и нова песен с видеоклип: "До мен докосни се". Пиано и народни песни на живо в студиото на "Хоризонт". За смелостта да вплетеш българска народна песен в поп,..
Световноизвестният цигулар Васко Василев ще зарадва публиката с голям концерт , филм и фотоизложба, с които ще отбележи своя 55-ти рожден де н. Концертът ще се проведе на 14-ти октомври в "Арена 8888 София", а Василев призна пред БНР, че събитието е много специално за него. "Поканил съм моите колеги от Кралската опера". Той ще..
Петото издание на фестивала "Дни на виолата" ще се проведе в зала БИАД на ул. "Георги Раковски" 108 в столицата. В три поредни вечери български виолисти, които работят в страната и чужбина, ще представят на меломаните интересен, малкопознат репертоар и шедьоври от репертоара за този инструмент. Концертът на 13 октомври е наречен "Виола ++", а в него..
Унгарският писател Ласло Краснахоркаи (71 г.) печели тазгодишната Нобелова награда за литература. Обявяването на лауреата на престижното отличие бе излъчено от официалния сайт nobelprize.org. Обявяват лауреата на Нобеловата награда за литература "Нобеловата награда за литература за 2025 г. се връчва на унгарския автор Ласло..
На 30 септември изявената концертна пианистка Донка Ангъчева бе удостоена със Златен почетен знак за заслуги към Република Австрия, който й бе връчен на официална церемония във виенския Кюнстлерхаус. Златният почетен знак за заслуги е един от най-високите държавни ордени на Австрия, като статутът на това отличие е учреден с федерален закон..
21-вото издание на Европейския музикален фестивал Варна започва на 9 октомври с концерт, посветен на 30-годишния творчески юбилей на световноизвестното клавирно дуо Аглика Генова и Любен Димитров . Началото е в 19:00 ч., в изисканата атмосфера на Градската художествена галерия „Борис Георгиев“. Събитието е единственото в България, с което..
Гражданската мобилизация в София стресна политическите опоненти на кмета Васил Терзиев. Това каза пред БНР бившият министър на околната..
"Трудно се прави бизнес в България, даже бих казал много трудно" . Това заяви пред БНР бизнесменът Пламен Бобоков : "Няма да обяснявам защо...
Вярвам, че е възможно да има мир между палестинците и гражданите на Израел. Това заяви пред БНР Васил Димитров, наш сънародник, който беше сред..