"Ако човек има идея за философията като наука, знае, че само учените могат да практикуват философската наука като такава. Когато човек иска да пише философия, която да бъде научна философия, хората които могат да навлезнат в тази материя са тези, които имат познания в тази област като наука. Физиците, например, четат и разглеждат физиката като наука, биолозите се занимават задълбочено с биологичните достижения като наука, защото те са биолози. Но не се случва същото с романите, с поезията, с театъра. Когато отидете на театър не се нуждаете от познания в тази област, нито пък от специални познания, за да може да четете поезия. И философията, която практикувам аз и която всъщност определяме и като литература, има за цел подобно на романа, театъра, музиката или киното да се стреми към това да събуди по-изтънчените хора. И ето тук в този смисъл имам предвид, че това е философия на света и за всеки един.А третото значение – когато видим човек, който умее да се държи добре –на парти или в обществото, който дори разведрява срещата или има социални умения, има за казване интересни неща, креативен е, вежлив, забавен, елегантен, с чувство за хумор – то, както на френски така и на испански език, значението е едно и също и тогава пак използваме думата "мундано" – светски човек", допълни за предаването "Нощен хоризонт" Хавиер Гома Лансон.
"Ако гледате на философията като преподавател по философия в училище, например, или пък в университета – и се опитвате да насърчавате ценности и неща, тясно свързани с научната страна на философията ката наука – както и аз като служител или развиващ се кариерно в тази област като учен – то тогава Вие като преподавател или учен не е нужно да се отъждествявате и с трите значения, за които говорих досега. Тоест да се опитвате да говорите за света, нека да говорим за неща, които интересуват теб или мен, и то защото ние обичаме, защото страдаме, заради приятелите, защото ни харесва красотата. И на второ място, защото това са неща, които засягат всички нас. Това не са теми, които са свързани само и единствено с един факултет на университета. А също така е важно и всичко това да бъде направено наистина с вежливост, с вкус, с чувство за хумор – ценности, които се ценят в обществото. Разбирате ли, ако Вие наистина се държите приятелски или весело на дадено събиране, то вероятността пак да Ви поканят е много по-голяма, още повече, ако дори и сте допринесли за това то да протече наистина красиво. Ако сте помогнали хората да се чувстват добре, то ето тук отново ще кажем, че това е човек, който има определени качества, който е рафиниран и светски човек. Нужно е да прилагаме тези ценности, да има елегантност в поведението, лекота, веселост. И наистина много е важно човек да има чувство за хумор в обществото. Така че, да, мога да си представя един философ, който наистина да бъде голям професионалист и в същото време голям учен, с ценностна система и качества, които да помагат. И както и по време на представянето на книгата, на подобни събития човек наистина иска да се почувства добре. И стремежът е на подобно събитие човек да си прекара добре, но да има идеи, ценности. Ако само искаме да си разказваме вицове, то тогава човек трябва да отиде на друго място. Естествено, хуморът е изключително важен, но е важно да не забравяме – и аз го споменах, че хората отдават вниманието си. Това е изключително важно. Когато даваме и получаваме внимание – това е, както да теглим заем - там има даване и получаване – и трябва да бъдем изключително внимателни. А това е най свещеното, което имаме – вниманието, и трябва да се грижим за него. Ние трябва да отвръщаме както с идеи, така и с чувствителност, интуитивност и уважение. Този вид социално взаимодействие за мен е от изключително важно значение".
"Бих го резюмирал по следния начин. Почти винаги материалистичната философия води до една здравомислеща гледна точка, която в същото време обаче е недостатъчна. Веднага давам пример. Имам син, който се подготвя за матура. И аз му помагам като чета няколко книги. Изпитите му са следващата година и единият от тях е свързан с протестанската реформа на Лутер. И докато четях в самолета на път към България книга за протестантската реформа, там беше акцентувано от гледна точка на марксизма и мъртвата идеология, предприета от Лутер – имаше част, която в действителност ми се струваше здрава и сякаш всичко се въртеше около сантименталната, символичната, религиозната или духовната страна на нещата. И си казвам, да, това е много важно, но дали обяснява всичко. Имаше няколко точки, които разглеждаха марксическата страна на нещата, в които се казваше тук има икономически проблем и всъщност това е борбата между селото и града, борбата между пролетариата и аристокрацията, или борбата между това, което е притежавала протестантската църква и което чрез революцията пролетариaтът е успял да си вземе, тъй като не са имали икономически средства. И по този начин революционерите са успявали да се сдобият с икономически средства, които преди това не са имали. Когато четеш подобно нещо, си казваш: „Тук нещо липсва!“. На пръв поглед, материалистическата философия има нещо, което в действителност осветлява, но лично за мен нещо липсва, това не е достатъчно. И не само от гледна точка на това, че се задоволяват само определени потребности от материална гледна точка, че мъжът и жената се превръщат в животно, има друго, което което излиза извън рамките на материалнотото и прави така, че дори концепцията за материалното да е символична. И си задавам въпроса какво е основното, за да мога да живея – дали парите? Но защо давам стойност на парите? – това е свързано с чувствата. А чувствата – те свързани ли са със символите? И много често символичното върви пред материалното и, следователно, не можем да говорим за чист материализъм. Има винаги материализъм, който бива интерпретиран символично. Но, освен това, моят опит показва, че материалното е много важно, но то не е достатъчно.
Материалните обяснения не ми помагат да си обясня собствения живот, нито личните решения. И със сигурност повечето решения, които съм вземал, нямат обяснение от материалистична гледна точка. Така че, аз бих посъветвал всеки – макар наистина в началния момент материализмът да помага да се даде отговор на материални факти и случки, трябва винаги да присъства и намерението, което да премине извън материализма".
Той заяви, че не се идентифицира с тенденциите на съвременната философия, тъй като това е доста академична философия и този вид е по-скоро свързан с аулата и с университетските среди, където тя се преподава като наука."А, когато ме питате за моите учители, бих говорил за важните личности в живота ми – дали учител или преподавател от катедрата, или научният ми ръководител, който отговаряше за дипломната ми работа – Хавиер Гоберза. Винаги обръщам внимание на две неща – на първо място, без съмнение това, което е оказало голямо влияние в моя живот, е голямата библиотека на моя баща, който беше професионалист в неговата сфера. Аз още на 15 години вършеех из библиотеката, търсейки и четейки книги до зазоряване. И в тази голяма библиотека на моя баща мога да кажа, че една книга винаги събужда интерес за друга, нова книга, а тя се намира именно там, в библиотеката и ти я откриваш в 3 часа сутринта, и така до ден днешен. Така потънал в четене на една книга, жаждата в теб се събужда. Казваш си – и другата да изчета и после следващата, и веднъж приключил с едната книга, започваш да дириш следващата и минава час, и – разбира се – успяваш да я откриеш пак там. То е подобно на усещането за световъртеж – и именно това е усещането за голямата библиотека. А след това добавям и нещо друго, свързано с тълкуването за философията за света, на света и в света. И най-важната книга, която аз чета, която всички четем – това е нашата книга на живота, онази, която всеки един чете. Има такава метафора, която казва, че нашият живот е една книга и трябва да се научим да я четем. Книгата на немския философ Ханс Блуменберг "Четливостта на света" – тоест, светът като една книга. Истина е, че в началото има една метафора и е така – „Светът е една книга и трябва да го четем“! И в крайна сметка ние имаме нещо общо – и жените и мъжете – имаме един живот. Това да живеем нещо странно ли е, има ли нужда от това да интерпретираме? И най-важното е именно да съумееш да прочетеш живота, а останалите книги могат само да са в помощ, за да мога аз да се справя с прочита на моята книга на живота и то да успея да го направя по най-добрия начин. Аз предпочитам този прочит на моята книга, отколкото какъвто и да е друг прочит".
"А най-важното е да знаеш това, когато си поставяш приоритети. И когато вие споделихте нещата, които съм направил и продължавам да върша – всъщност всичко това показва какви и кои са били моите приоритети. И да, това означава да имам това и друго, и следващо преживяване. В действителност, някой от нещата, които правя аз, може би са по-видими от правените от други хора. Споменахте директор, писател, постановчик на театрални произведения – ето там насочвам енергията си и значи това са моите приоритети. Това не означва, че аз съм имал повече време или съм го използвал по-добре от другите. Други хора вероятно са наблегнали на карането на ски – това е било тяхното призание и са обърнали повече внимание на ските. Аз пък съм имал интерес към нещата, които изброихте, тоест моите приоритети. А иначе, всички разполгаме с еднакво време, но е важно да видим къде насочваме внимание и какви са приоритетите.
Да споделя, че с издателя в България нещата вървяха с много голяма лекота. Но да, докато течеше превода на моята книга „Филосфия за света“, в испанската версия добавих няколко микроесета. Едното от тях е на тема „Достойнството“, концепцията ми за „Правенето на нещата надве-натри“, Клишета / Устойчиви словосъчетания – „Нещата, които са ...“ „Нямате предимство“. В Испания един от знаците за движение, когато си на кръгово движение, представлява триъгълник и се подразбира, че Вие трябва да отстъпите, да дадете път на другия, т.е.,че не сте с предимство. В есето аз тръгвам от тази концепция и от там се насочвам към моралните ценности и заключения. Тоест, нямате предимство, не става дума, когато има движение на коли на пътя – това е по принцип. Друго нещо, по което работя, са две книги, които ще публикувам другата година. Вече 20 години изминаха от публикуването на първата ми трилогия, която е от 2003 г. Предстои сега през 2023 година в новата книга, която подготвям, да резюмирам това, което съм написал в трилогията, като смятам да го събера в 250 страници. И може би би била ценна, защото тя ще съдържа всичко, което съм казал на конференции, в интервюта, в статии, по време на срещи, или в самата трилогия. В същото време подготям и роман, чието заглавие е свързано с едно от микроесетата. Това е есе, което наистина ценя много, заглавието е „Искам всичко“. Да, в този живот аз искам всичко!".
Теодора Цанкова е преводач на книгата „Философия за света“.24-тия галаконцерт на "Младите фолклорни таланти" се проведе в първо студио на БНР на 16-и февруари. Сред тях бяха Пресиана Леонидова, Ралица Генчева и Теди Славова. Трите учат в Националното училище по изкуства "Добри Христов" във Варна. Ученички са на Ваня Друмева. "Фолклорът ни събира и ни обединява", казва Пресиана. Дават си сметка, че..
Младият певец Валентин Велчев събра някои от най-големите звезди от всички жанрове на българската музика на бляскавия си концерт, с който направи промоция на новия си албум "Свети Валентин". Събитието уважиха естрадните легенди Мая Нешкова и Кирил Икономов, Мари и Хайгашод Агасян, Ани и Светослав Лобошки, първата победителка от "Златният Орфей"..
Народният изпълнител Божидар Златков представи в ефира на програма "Хоризонт" и предаването "Рано в неделя" новата песен "Деведжии". Обичаят „Деведжии“ се празнува в село Лесново, Елинпелинско. Това е традиционен кукерски обичай, който се отбелязва от много години. Според някои, идва от времето на турско робство. В село Лесново се провежда..
По повод 152 години от гибелта на Апостола на свободата Столичната община организира историческа възстановка „Живи картини от учредяването на Софийския таен революционен комитет от Васил Левски и разпита му пред турския съд“. Тя се проведе на площад „Гина Кунчева“ в София пред очите на десетки граждани, деца и ученици от столични училища...
Любопитна премиера предстои следващата седмица в Пловдивския куклен театър с покана към възрастните, а не към децата. Моноспектакълът на Димитър Николов - „Момо или животът пред теб“ по романа на един от знаковите съвременни френски автори, Ромен Гари ще се състои на 27 февруари от 19 часа. Актьорът е запленен от книгата още като студент и..
Стотици деца и възрастни в неравностойно положение от Велико Търново изработиха мартеници, които се продават благотворително в инициативата "Баба Марта бързала, мартенички вързала". Повече от 35 социални институции, клубовете на пенсионера и инвалида и неправителствени организации предлагат своите мартенички с кауза . Първи своите..
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на планините, ритъма на земята ни и емоцията на хората, които ги пеят и предават през вековете. В днешния динамичен свят, когато културите се смесват, а музикалните стилове се развиват, фолклорът остава..
" Тези, които трябва да се извинят и да понесат съдебна отговорност, са хората, които в момента насилствено, и с фалшиви данни, вкарват България в..
Приключва международната система, която бе учредена в края на Втората световна война, чийто резултат беше ядреният чадър, който Америка осигуряваше на..
Цялото интервю на Явор Стаматов с Делян Добрев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.