Всички снимки в материала и галерията са на сайта Photo Graffs. Заглавната фотография е от Добрич.
Графитите са нетрайно изкуство. Нелегалното им начало е ключова тяхна характеристика, но често обрича емблематични за арт-формата изпълнения да бъдат ексклузивно преживяване за ималите късмет да ги видят преди стените да бъдат боядисани, разрушени или "минати" от друг артист. Въпреки временния им характер, градските графити в София, и като цяло в България, все повече се разбират не само като вандализъм, а като важна част от средата. С всичките си артисти и стилове, враждите помежду им и самия начин на живот, съпътстващ графити-рисуването, у нас то вече е едновременно маргинална форма на изразяване, галериен артефакт и туристическа атракция.
Поради споменатата нетрайност, част от графити-изкуството винаги е било неговото заснемане. Самото то може да е хоби, времепоглъщащо и интересно, колкото самото рисуване. Документирането на парчето е важно колкото самото него, но животът на тези ценни фотографии най-често е разхвърлян между профилите на артистите в различни платформи, лимитирани списания и фотокниги. Графитите са за всички. Заради това и са важни проекти като този, който ви представяме тук. Photo-Graffs.com се представи на света в края на 2021, но е плод на 10-годишна работа. Сайтът предлага хиляди фотографии на български и чуждестранни графити, подредени по имена (тагове) и местоположение. Освен да покажем част от снимките му, имахме възможност и да разговаряме с автора на сайта, който е анонимен също както повечето от художниците.
AKES
Представи с няколко думи сайта и идеята си за него?
Идеята му е да обединява българската графити сцена. Да е визуален архив с много снимков материал на различни райтъри и местата, където са рисували. Всичко тръгна от идеята да се заснемат всички графити във Варна и впоследствие всички графити в страната. Това е непрестанен процес, защото хората си рисуват постоянно.
Кога лично на теб започнаха да ти правят впечатление графитите по стените на Варна и защо?
В гимназията. Във Варна има графити от много време. Много хора рисуват цветно и интересно. Снимането започна в университетските години. Оказа се, че с един приятел споделяме интерес към сцената. Тръгнахме просто да си правим разходки в града по места, където знаем, че има някакви парчета. Тук да отидем, там да отидем, съответно и да заснемем. Появи се идеята и за архив на цялата варненска сцена. Преди десетина години обходихме целия град. Оттогава досега се снима при всяка една възможност. В един момент се преместих в София, където изобилието от графити е още по-голямо. Архивът е натрупан основно във Варна и София, но и от всяко друго място, където пътувам и имам възможност да направя такива снимки.
ФАРС
Какво отличава варненската сцена за теб? Какви артисти правят впечатление в града ви?
Доста се отличават през годините ФАРС, стари крюта като CNW, ATR и техните членове – навсякъде, където намериш тяхно парче, емоцията е приятна. NO JOB, HOOLICAN (a.k.a.Жабата), да почива в мир.
Като цяло изпитвам удоволствие да се разхождам в градска среда, особено в родния ми град. Обичам да обикалям скатани кътчета, където е възможно никой да не е стъпвал от месеци или години. Като изскочи нещо на такова място, кефът е пълен. Нямам някакви фаворити, наслаждавам се на всякакви парчета.
Има ли някое място, конкретно във Варна, което ти е по-специално?
Интересно беше, когато двамата с авера влизахме в старата лудница в града. Изоставена сграда, влизахме през една тоалетна, пълен филм. Там имаше много интересни неща. Другото, за което се сещам е изоставеният завод „Владислав Ханчев“(„Сава Ганчев“ – объркал съм се) – там изскочиха много стари и яки парчета на хора от NLS, ATR, STEREO (б.а. STEREO е част от ATR), DME – невероятни неща.
STEREO
Имал ли си желание да се включиш в рисуването или винаги си бил по-скоро наблюдател?
Като бях в гимназията съм излизал няколко пъти, но не ми се получаваха нещата както исках и реших, че няма смисъл да се занимавам. Остана си обаче интересът към графитите и хип-хоп културата.
Значи във Варна стана градски изследовател, търсещ графити по всякакви места, включително изоставени сгради. Как продължиха после нещата в София?
Пак в изоставени сгради, строежи, канали – обиколил съм почти всички канали в града. Най-опасното място, за което се сещам е на Околовръстното. Там има няколко парчета на стени, които изискваха да пресичам и тичам през шосето. Малко безразсъдно, но се отървах жив и здрав.
За нетренираното ухо сигурно звучи странно някой да влиза в изоставени сгради, да пресича многолентови пътища и като цяло да си застрашава здравето, за да заснеме рисунки по стените. Ти как се обясняваш тръпката от това?
Всичко идва от желанието ми тези парчета да влязат в архива. Не съм правил някакви абсолютно безразсъдни неща. Ако някъде не успявам да стигна, го оставям. Но си е положителна тръпка. Мисля, че му викат urban exploring. Възприемам го за себе си като да си свърша работата, да си видя графитите.
Замислял ли си се защо за теб е толкова ценно графити изкуството? То по начало е нетрайно, защото няма обществен консенсус, че в нелегалната му форма е нещо, което трябва да се пази.
Може буквално днес да се появи нещо, което утре да го няма. От тази гледна точка е ясно защо е ценно да има архив. От друга страна, хип-хоп културата ме е формирала като начин на мислене и интереси. Виждам я като нещо ценно за градската среда. Като начин обикновеният човек да си промени средата да я направи по-красива и шарена. Отделно от това е чесането на егото чрез това името ти да го има навсякъде. Всеки райтър си има мотиви. Аз самия го смятам за изкуство и то има своето място изобщо в човешката култура.
Поглеждайки към графитите като част от масовата култура, харесваш ли големите легални проекти на артисти като Насимо, 140 IDEAS, участниците в Sofia Graffiti Festival и други – фрески и комбинации от парчета върху цели стени на блокове, училища и т.н.?
Като външен наблюдател не правя разлика в смисъл на „това ми харесва, а другото не“, когато говорим за легални и нелегални графити. Гледам какъв е стилът, какво е изобразил, каква работа е свършил и т.н.
STER
Кои са ти любимите стилове и артисти?
Кефя се на характери, wildstyle, изчистени throw-up-и. Харесват ми артисти с разнообразен стил. Има вариант да си разучиш двете бомби и два-три throw-up-a и да ги правиш навсякъде. Другият е да разнообразяваш – ХРОМЕ е много добър пример за това, също и STER (RIP), във Варна пример за това е МISH, който вече не е много активен, NOIZ, ФАРС прави разнообразни неща.
Доскоро не присъствах в Instagram, където освен моята страница има и други профили, които публикуват много интересни снимки от българската сцена, като Bulgarian Graffiti Store, където има по-стари парчета. Има страхотен архив от Русе, Търговище, стари неща на ND2ND.
Тук да кажа – ако някой има желание да споделя собствени архиви с Photo-Graffs, може да се свърже с мен и ще бъдат качени. Надявам се платформата да стане една българска графити галерия, но съм сам човек и няма как физически да покрия цялата страна. Колкото и да е малка, тя е бъкана с графити.
Освен като количество, как си представяш развитието на сайта?
Просто разширяване на архива. В момента сайтът представлява първоначалната идея, която имахме преди 10 години, когато започнахме да снимаме. Тя беше за изчистена галерия, с възможност за сортиране по места и по таговете на крютата и артистите. Избираш си таг и виждаш какво налично има от този артист в галерията. Или място в страната. Без коментари и утежнения. Просто галерия със снимки.
Освен от България, вече си включил снимки на графити и от чуждестранни градове, в които си бил. Коя графити дестинация би препоръчал на по-незапознатите?
Валенсия. Там няма празни стени и са все добри неща. Много е цветен градът и е много приятно човек да се разхожда в него. Друг град с доста сериозна сцена е Виена. Най-малкото заради Donaukanal – там е от-до.
Интервюто може да чуете в прикачения звуков файл. Още много снимки на графити можете да видите в самия Photo-Graffs, също и във Facebook профила на сайта. Разговори като този се съдържат и в подкаста на "Изотопия", който можете да последвате в Spotify.
В Одеса отбелязаха 15 години от откриването на паметник на Христо Ботев в Украйна. Ботев и Тарас Шевченко са сред вдъхновителите на тазгодишното издание на Международния фестивал на етнографското кино ОКО . Тарас Шевченко среща Христо Ботев на Международния фестивал на етнографското кино - ОКО Искахме да ги направим по-близки до нас ,..
На 14 ноември в Първо студио на БНР предстои едно особено вълнуващо събитие за почитателите на хоровата музика и за всички, които познаваха големия български диригент и педагог проф. Георги Робев. На същата дата той можеше да навърши 90 години, ако не беше напуснал този свят през 2002 г. Свързваме името му с различни хорови състави, но най-вече с..
В петото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Слушателски музикални желания - Журналистът и опероман Ивайло Спасов ни пренася в атмосферата на спектакъл на операта “Дидона и Еней“ от Пърсел в Кралската опера на Версай със сопрана Соня Йончева в ролята..
Филмът "Стадото" на режисьора Милко Лазаров ще открие тази вечер 38-ото издания на фестивала "Киномания" в зала 1 на НДК. "Стадото" е филм за различния човек и отношението на обществото към него. Премиерата на филма по кината ще бъде през февруари следващата година, когато ще започнат и неговите прожекции. Третият пълнометражен филм на Милко..
Участието в конкурси за поезия не е най-важното нещо за нас, но ние се уважаваме взаимно като хора и като поети по душа и перо, споделиха за "Нощен Хоризонт" Ана Цанкова и Диана Юсколова . Повод за гостуването им е тяхното съвместно четене на поезия в Делта блус бар в София утре, 13 ноември . Двете дами освен че се познават добре, разказаха, че..
Художникът Греди Асса открива днес новата си изложба "През времето" в арт галерия "Нюанс". " Изкуството ще ни скрепи, това е лепилото - няма друго. Трябва да си отваряме повече очите, да се вглеждаме, да се втренчваме в другите", каза той в интервю за БНР. "Времето няма никакво значение. Има значение само това, което правиш, това, което..
"Тази песен се появи в труден за мен момент, нейният живот е доста дълъг, сподели за "Хоризонт" певицата и пианистка Елина Дашина за най-новата си песен "Do not let it go". Композиторът Боян Христов прави нов аранжимент на песента "Do not let it go". Боян Христов подготвя първия си солов албум Елина Дашина записа много различен..
Не мисля, че задача № 1 е как да се направи правителство с министър-председател Бойко Борисов. Това заяви пред БНР Румен Овчаров...
И вторият опит да бъде избран председател на 51-ото Нaродно събрание се провали. Никой от предложените петима кандидати не успя да събере..
" Няма съмнение, че е крайно време да има правителство, но няма съмнение също така, че няма как да се получи. Системата е изчерпана ". Това заяви..