На 23 юли се навършват 120 г. от рождението на легендата на българския оперетен театър - Мими Балканска. И днес за нея се говори като за едно от най-големите явления в българското изкуство, но, за съжаление, много малко са вече тези, които са имали щастието да я видят на сцената, да почувстват силата на нейния талант.
Аз съм присъствала на нейни спектакли през 50-те години на отминалия век, но това беше периода в края на нейната кариера, когато тя изпълняваше характерни роли в български и съветски оперети: Леля Сийка от „Време за любов“, циганката Фидана от „Имало едно време“, Мадам Сан-Жен от едноименната оперета, Леля Кето от „Златната долина“ и т.н. - роли, прекрасно пресъздадени, но това не беше амплоато на Мими Балканска, това не бяха прекрасните й, вълнуващи героини, от които струеше чар и красота. Все пък успях да видя третата й героиня от „Царицата на чардаша“ на Калман - Цилика /припомням само, че тя е била най-чаровната Щаси и великолепна Силва преди войната/, още помня елегантността, аристократичността на нейната героиня, духа, който носеше, и това ми беше достатъчно, за да остане в спомените ми като велика актриса.
Много спомени на нейни колеги, на писатели, музиканти и артисти съм чула, и във всички тях се усеща преклонението към нейната личност. Някои спомени са публикувани в книгата „Аз не съм Царицата на чардаша“, посветена на Мими Балканска, от журналистката Елиана Митова. Един от тях е на големия наш диригент Асен Найденов, споделен след нейната смърт:
"Минавам често по нейната улица и с мъка поглеждам към прозорците й - няма я вече Мими Баланска! А някаква радостна тръпка минаваше през душата ми, когато я видех там. Неволно си спомнях звездните мигове в оперетата и многобройните ни контакти, които оставиха у мен дълбоки впечатления. Аз акомпанирах нейни концерти с участието на тенора Илия Йосифов - тогава двамата изпълняваха арии и песни от Калман и Шуберт. Мими беше изключително музикална, тя познаваше творбите съвършено. Имаше много хубав, топъл глас - естествено поставен сопран - и чудесна дикция. Всяка дума, произнесена от нея, се чуваше до най-отдалечените кътчета на салона. Казвам това, защото понякога се опитват да критикуват пеенето на Мими - както обикновено става, бездарните са злостни към щедро надарените! Ех, ако други артистки можеха да постигнат с пеенето си това, което постигаше Мими!
Помня я малка, палава субретка в Кооперативния театър - тогава цяла София беше луда за нея. Помня я възхитителна героиня, с достойна осанка и женско обаяние, помня я в балетна пачка и в мъжки дрехи, помня и нейната Цилика! С появята й на сцената, публиката започваше да аплодира. Трябваше да изчака няколко секунди, за да каже първите си реплики - тя, нашата Царица на чардаша!
Всичко, написано или казано за нея, бледнее пред действителните измерения на художественото й творчество. То остава като еталон в историята на българското сценично изкуство, като епоха, която не е имала нито предшественици, нито последователи със същия мащаб. Едно явление - ярко и неповторимо, златна страница в нашата родна култура, живот - пример за творческо горене и човешка всеотдайност, които ще ни топлят винаги.“
Гласа на Мими Балканска, запазен в Златния фонд на БНР, можете да чуете в звуковия файл. Записът е направен през 1984 г., в последните седмици от живота на певицата.
На 1 януари 2025 г. Виенската филхармония ще отправи своя традиционен музикален поздрав към целия свят в рамките на 85-ия Новогодишен концерт, който се провежда във великолепната Златна зала на Музикферайн. Милиони зрители от 93 държави ще проследят чрез своите местни телевизионни канали за 67-ми път това грандиозно музикално събитие, излъчвано..
Младата мюзикълна актриса Александра-Йоана Александрова е израснала в Германия, живее в Австрия и се изявява в немскоезичните театри в няколко европейски държави. През месец октомври на церемония в Берлин тя беше удостоена с Наградата на Германския музикален театър за 2024 г. в категорията “Най-добра актриса в главна роля“ за изпълнението си в..
Американският музикален фентъзи филм на режисьора Джон Чу “Wicked“ /“Злосторница“/ е първата част от филмова адаптация в две части на едноименния бродуейски мюзикъл на Стивън Шуорц. Мюзикълът е свободна адаптация на романа на Грегъри Магуайър от 1995 г. “Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West“, който пък е базиран на..
През месец декември във втория сезон на поредицата “Опера в киното“ имахме възможността да гледаме “Отело“ от Верди – запис от 2023 г. във Виенската държавна опера, със знаменития германски тенор Йонас Кауфман в заглавната роля. Може би си спомняте, през 2017 г. Йонас Кауфман беше провъзгласен за най-великия Отело на своето поколение, след..
Германското трио „ClockClock“ беше сред 15-те номинирани за наградата ММЕА 2024 и за първи път ги гледах на живо през януари в нидерландския град Грьонинген, където беше и церемонията по награждаването на петимата носители на тази европейска награда за насърчаване на млади европейски таланти. Няколко месеца по- късно съдбата ме срещна с тримата..
Батшева – най-разпознаваемата по света израелска балетна трупа, навърши 30 години. Отбелязва го с реновиран вариант на спектакъла “Анафаза“, игран пред близо 300 000 зрители в Европа, Азия и Америка и получил наградата на Израел за високи постижения в културата, науката и спорта. Сдържано и с достойнство хореографът Охад Нахарин представя..
Има една много интересна поредица за живота на наши големи писатели и поети: "Известия от националния исторически музей", където, в седми том, се разказва за Дора Габе. Всъщност поредицата представлява проучвания и статии от съвременни литературоведи, свързани с неизвестни факти в историята на българската литература за наши творци. Авторката..
Ние се отдалечаваме с години, а може би завинаги от еврозоната . За това предупреди в интервю пред БНР бившият финансов министър Симеон Дянков...
Пожар е възникнал тази сутрин във влакова композиция на Централна гара в София. Сигналът за пожара е подаден минути преди 3 ч. тази сутрин. На място са..
В предаването "12+4" богословът проф. Иван Желев посочи, че тук въпросът е защо точно сега е реагирал Върховният касационен съд . " Българската..