Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво може да направи служебният кабинет за газовите доставки - поглед на експерти

Иван Хиновски
Снимка: БГНЕС

Обстановката в енергетиката е много тревожа породи неизвестността пред бъдещите доставки. 

"Ниска енергийна сигурност" се нарича от специалистите, за БНР енергийният експерт Иван Хиновски. Според него в обществото ни има "три вида страх".

„Фактът, че „Булгаргаз“ губи монопол върху вноса на природен газ притеснява държавата. И с основание, защото целият бизнес се пренася в лоното на търговците на природен газ. Втората група страхове е в индустрията. Те казват: „Не ни интересува по каква схема, за нас е важно да има газ и на приемлива цена“. Третата група сме ние, потребителите. Не ни интересува геополитика, искаме евтино парно“.

Трябва да се търси диверсификация на газовите доставки, категоричен е Хиновски. Необходима е сигурност „2 по 100“ или „3 по 100“ – два или 3 източника, всеки от които може да осигури 100% от доставките, за да може да се избира най-добрата цена и да не зависим от спотовите пазари. В предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ Хиновски беше категоричен, че дългосрочните договори са „убийствени за България“, защото цената на газа ще започне да спада след няколко месеца.

„Това с вноса на LNG е важно да се реализира. Трябва да възстановим и междусистемната свързаност с Турция. Това е една голяма резерва. Третата посока, в който никой не инвестира усилие – трябва да се помъчим да отклоним част от потока азерски газ за Италия, който е 8.5 млрд. Това е възможно, защото Италия вече има големи доставки от Африка. Въпрос на геополитика е“.

За риска да не получим седемте танкера с втечнен газ

„Има риск, ако не се подпише този договор. Има оферта, която не е на стадий обвързваща оферта. Офертата става реална и започна да се реализира, когато има двустранно подписан договор. Това е голямото престъпление на предишното министерство, което се туткаше 4 месеца и не направи това, което е най-важното“.

В региона има много газ, категоричен е Хиновски

„В енергийните среди имаме информация, че дори „Роснефт“ е започнал да оферира газ на много конкурентни цени, на много много ниски цени и може да влезе. Въпросът е за професионални контакти и възможност за реализация в скоро време. В момента внасяме колкото ни трябва. Пълним „Чирен“. Защо не питате предишния министър какъв е този газ.. Той е руски, от „Газпром“, само че се внася чрез търговци“.

Булгаргаз трябва да получи възможност за доставки на ниво обществен доставки.

„Трябва да държим отворена вратата със „Газпром“, защото там имаме опасност да нагазим в едно арбитражно дело, от което имаме опасност да загубим много пари, а известно в България, че винаги губим такива дела“.

Служебното правителство трябва да опита да възстанови доставките от „Газпром“:

„Предишното правителство вече го е направило. То е започнало прегори, но не си признава. То е изпратило един анекс към договора, който всъщност представлява фаза на преговори с „Газпром“. Паралелно с това трябва да се подпише договор за междусистемна свързаност с Турция. Незабавно“.

Капитан далечно плаване Христо Папукчиев подчерта, че ден преход на танкер за втечнен газ струва около 150 000 долара „плюс минус 10 000 долара на ден“, които също трябва да бъдат включени в цената. 

„Оферти има всякакви. Можем да си го позволим, но тези неща не се правят от днес за утре, а минимум една година напред, защото договорите даже за ползването на терминалните услуги, за LNG, са за година, после за разбивка на месец и т.н. А после и за самите кораби. Те не са свободни. Те са със заявени доставки, линейно плаване пристанище – терминал“.

Папукчиев коментира, че LNG е със стандартизирано съдържание на метан и пречистено и попита какъв „микс“ ще получаваме тогава.

„Да не се окаже същия газ, който идва от тръбата на „Газпром“, а пък висококачественото гориво остава някъде да обслужва енергийните проекти на Германия, на Италия или на съседните държави“.

Той коментира, че няма данни нито един от членовете на кризисния щаб за газовите доставки някога в живота си да е договарял доставка на кораб с газ.

„Това са морски товари, които от десетки години наред си имат строго определени правила“.

Към сметките трябва да бъде прибавена и такса за терминала в Гърция – около 150 000 долара, коментира той.

„Сложете и разходите за обслужване - не само терминалните и агентийските т.н. Сложете още 100-тина хиляди долара. И обратно маршрута на танкера, защото когато се прави бизнес, чартърът не включва само еднократна доставка. Нали танкерът трябва да се върне. Накрая може да се окаже, че цената на доставката е горе-долу 1/3 от цената на газта, за която говорим. Оттам започват сметките“.

Чуйте подробности в звуковия файл.
По публикацията работи: Венцислав Василев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Европейските държави са обезпокоени от нарастващото влияние на Русия в Либия

Държавите от Европейския съюз са обезпокоени, че нарастващото влияние на Русия в Либия ще позволи на президента Путин "да използва масовата миграция като геополитическо оръжие срещу континента" заяви полският външен министър, цитиран от вестник "Таймс".  Разузнаването показва, че след падането на диктатурата на Башар Асад в Сирия миналия..

публикувано на 13.06.25 в 03:14

Началникът на полицията в Северна Ирландия: Насилието от последните дни е расистко

Началникът на полицията в Северна Ирландия заяви, че семейства са се укривали на тавани и в гардероби по време на безредиците в Балимина. Това се случва след три дни на насилие в града и други населени места в провинцията, при които 41 служители на реда бяха ранени и 15 души бяха арестувани.  Безредиците започнаха в понеделник след мирен..

публикувано на 13.06.25 в 02:56

Международните летища в Кипър са обслужили над 4 милиона души от началото на 2025 г.

За първи път в историята си двете международни летища в Кипър са надхвърлили 4 млн. обслужени пътници за първите пет месеца на годината, съобщи транспортното министерство. Страната преживява третата си поредна силна туристическа година, подчерта ведомството. Рекордният брой пътници, преминали през двете летища в Ларнака и Пафос от януари до..

публикувано на 13.06.25 в 02:44
Американският президент Доналд Тръмп.

Тръмп предупреди Израел да не нанася удари по Иран

Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп предупреди Израел да не нанася удари по Иран, тъй като Вашингтон и Техеран са близко до споразумение за ограничаване на иранската ядрена програма. Иран предупреди, че ще нанесе удари по американските бази в региона, ако се стигне до конфликт Тръмп обясни пред репортери, че е разпоредил частично изтегляне..

публикувано на 12.06.25 в 21:52
Генералният консул на България в Солун Антон Марков и генералните директори на БТА и БНР - Кирил Вълчев и Милен Митев, бяха гости в последния ден на Международната академия

"Лидерство чрез образование" в Кавала

Генералният консул на България в Солун Антон Марков бе специален гост в последния ден на Международната лятна академия "Лидерство чрез образование“ в град Кавала.  "Залягайте над учението и помнете, че Вашето бъдеще е много по-бляскаво от нашето“, каза Марков пред участниците във форума, като успя да отговори на всички поставени въпроси от..

публикувано на 12.06.25 в 21:28
Испанският премиер и лидер на Испанската социалистическа работническа партия (PSOE) Педро Санчес дава пресконференция в централата на партията в Мадрид, 12 юни 2025 г.

Обвинения в корупция по върховете на управляващата партия в Испания

Вълната от обвинения в корупция стигна до върховете на управляващата партия в Испания. Срещу Сантос Сердан, организационен секретар на Социалистическата работническа партия има сериозни подозрения, че е уреждал подкупи. Политическата буря се разви за часове. В началото на деня стана ясно, че преди седмица Централното оперативно звено на Гражданската..

публикувано на 12.06.25 в 20:35
Председателят на комисията по транспорт и съобщения Кирил Добрев.

Комисията по транспорт отхвърли предложението да се забрани движението на ел. тротинетки по пътищата

Комисията по транспорт в Народното събрание отхвърли въвеждане на пълна забрана на електрическите тротинетки по пътищата. Предложението в Закона за движение по пътищата на председателя на комисията Кирил Добрев от "БСП - Обединена левица" и отхвърлено след дебат с 5 гласа "за", пет "против" и осем "въздържал се". Добрев посочи, че електрическите..

публикувано на 12.06.25 в 20:06